Czarna Lista Barier zawiera prawie 300 propozycji deregulacyjnych dla przedsiębiorców dotyczących m.in. prawa podatkowego, zatrudnienia, energetyki, ochrony środowiska, rynku finansowego, cyfryzacji i mediów. Wśród nich jest 18 postulatów związanych z rynkiem finansowym i prawem korporacyjnym.
– Nasze postulaty obejmują różne zagadnienia. Przykładowo, proponujemy usprawnienie odzyskiwania wierzytelności poprzez ograniczenie doręczeń komorniczych i racjonalizację ochrony wynagrodzenia przed egzekucją, ale także działania prewencyjne w postaci zwiększenia dostępności baz danych dla BIG-ów. Wskazujemy także na zmiany podatkowe: w zakresie podatku bankowego, których celem jest uwolnienie części inwestycji i wzmocnienie edukacji finansowej, jak również w zakresie zniesienia podatku Belki, co celowałoby w skutek antyinflacyjny i zwiększający inwestycje. Proponujemy ponadto rozwiązania typu zniesienie sankcji czy części obowiązków informacyjnych dotyczących spółek handlowych, uporządkowanie przepisów związanych z rynkiem finansowym celem większej ich przejrzystości, czy deregulację umożliwiającą dostęp do wiarygodnych danych – mówi Adrian Zwoliński, dyrektor departamentu rynku finansowego i prawa korporacyjnego Konfederacji Lewiatan.
Deregulacja w zakresie podatku bankowego
Z podatku bankowego powinny zostać wyłączone te aktywa, które mają związek m.in. z restrukturyzacją przedsiębiorstw albo finansowaniem zielonej transformacji. Wśród innych zmian wskazać należy umożliwienie zaliczania podatku bankowego do kosztu uzyskania przychodu w CIT. Ponadto podatek bankowy powinien zostać włączony do obiegu mechanizmów gwarantujących stabilność systemu bankowego oraz edukację finansową: przynajmniej 40% dochodów z podatku bankowego powinno być przeznaczonych na Bankowy Fundusz Gwarancyjny, a 5% na popularyzację przydatnej i życiowo praktycznej wiedzy dotyczącej zarówno podstaw bankowości, ubezpieczeń, pożyczek czy rynku kapitałowego.
Skutek: ograniczenie negatywnych skutków podatku bankowego (w tym uwolnienie części inwestycji), wzmocnienie mechanizmów gwarantujących stabilność systemu bankowego oraz edukację finansową.
Racjonalizacja ochrony wynagrodzenia przed egzekucją
Konfederacja Lewiatan proponuje też – popierając przedstawione w Sejmie rozwiązania podczas poprzedniej kadencji – obniżenie ochrony wynagrodzenia przed egzekucją do 85% minimalnego wynagrodzenia za pracę, obniżenie ochrony wynagrodzenia osoby skazanej przed egzekucją do 50% wynagrodzenia, obniżenie ochrony środków na rachunkach bankowych i rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Skutek: zwiększenie skuteczności egzekucji (wierzycieli prywatnych, Skarbu Państwa, samorządów terytorialnych) oraz przywrócenie adekwatnej funkcji ochrony środków przed egzekucją.
Usprawnienie postępowań sądowych przez ograniczenie doręczeń komorniczych
Konfederacja Lewiatan opowiada się także za stosowaniem doręczeń komorniczych wyłącznie w sprawach: należących do adekwatności sądów okręgowych, z wyłączeniem spraw o zapłatę, o wydanie rzeczy, o których mowa w art. 189 kodeksu postępowania cywilnego, o których mowa w art. 16 ustawy o własności lokali, o których mowa w art. 13 ustawy o ochronie lokatorów mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
Skutek: przyspieszenie postępowań sądowych, a w wielu przypadkach w ogóle umożliwienie postępowań mających na celu odzyskanie wierzytelności, jak również ograniczenie nieuczciwych praktyk po stronie pozwanych.
Deregulacja w zakresie dublowania obowiązków informacyjnych spółek publicznych
Zgodnie z art. 421 par 4 kodeksu spółek handlowych, w terminie tygodnia od zakończenia walnego zgromadzenia spółka publiczna ujawnia na swojej stronie internetowej wyniki głosowań walnego zgromadzenia. Wyniki głosowań powinny być dostępne do dnia upływu terminu do zaskarżenia uchwały walnego zgromadzenia. Proponowane jest skreślenie tego obowiązku, skoro spółka publiczna zgodnie z postanowieniami aktualnego rozporządzenia w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (par 19 ust. 1 pkt 6), obowiązana jest przekazywać w formie raportu bieżącego oprócz treści uchwał podjętych przez walne zgromadzenie, także informację o liczbie głosów oddanych na daną uchwałę. Oznacza to iż publikując raport bieżący spółka przekazuje akcjonariuszom wyniki głosowań.
Skutek: Brak dublowania się procesów publikacji/raportowania.
Deregulacja dotycząca baz danych biur informacji gospodarczej
Proponujemy również zniesienie dotychczasowych ograniczeń dla biur informacji gospodarczej w zakresie części baz danych a tym samym uprawnienie BIG-ów do otrzymywania danych z nowych publicznych rejestrów i ewidencji.
Chodzi o otrzymywanie danych z Rejestru Dowodów Osobistych na zasadach określonych w ustawie z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, Rejestru Dokumentów Paszportowych na zasadach określonych w ustawie z 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych, centralnej bazy danych ksiąg wieczystych na zasadach określonych w ustawie z 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece, centralnej informacji o zastawach rejestrowych na zasadach określonych w ustawie z 6 grudnia 1996 r. o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów, wykazu prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na podstawie art. 96 b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na zasadach określonych w tej ustawie, Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych na zasadach określonych w ustawie z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, centralnej ewidencji pojazdów na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.
Ponadto Lewiatan proponuje wprowadzenie zasady, iż dane zawarte w rejestrach i ewidencjach do których BIG-i mają przewidziany ustawą dostęp oraz w Monitorze Sądowym i Gospodarczym BIG-i uzyskują od podmiotów prowadzących te rejestry i ewidencje w drodze teletransmisji (podmioty nie mogą stosować limitów maksymalnej liczby danych, jak również w inny sposób nie przewidziany prawem ograniczać dostępu do danych zawartych w rejestrach i ewidencjach).
Skutek: usprawnienie dostępu do informacji gospodarczej, a tym samym zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego i uczciwej konkurencji.
Czarną Listę Barier znajdziesz tutaj