Czy pracodawca może przebadać cię alkomatem? Nowe przepisy! Legalnie sprawdzą to w pracy?

10 miesięcy temu

Czasami mam wrażenie, iż muszę tutaj poruszać tematy z gatunku science-fiction. Wydaje mi się, iż coś jest absolutną oczywistością… jednak tak nie jest. Z jakiegoś powodu nie dla wszystkich absolutnie podstawowe sprawy są tak oczywiste i są z nimi szerokie problemy. Na przykład ze sprawą badania alkomatem trzeźwości pracowników w pracy. W tym zakresie musiały powstać nowe przepisy.

Nowe przepisy. Co z badaniem trzeźwości pracowników w pracy?

Zanim w ogóle zagłębię się w ten temat, ustalmy sobie jedno. Wydaje mi się, iż absolutnie podstawową i oczywistą sprawą dla wszystkich jest to, aby do pracy przychodzić trzeźwym, tak? Wydaje mi się to absolutnie oczywiste. Tak samo jak to, iż podczas pracy, w trakcie wykonywania obowiązków, alkoholu się nie spożywa. Z drugiej strony jasnym jest dla mnie, iż dla wielu osób takie twierdzenia są absurdalne. Wiele osób spożywanie alkoholu w pracy, bądź też pracowanie na kacu, uznaje za kwestie zupełnie normalne.

fot. pixabay

Właśnie dlatego kwestia badania trzeźwości w pracy budzi takie kontrowersje. Ci, którzy mają coś za uszami, obawiają się konsekwencji. Przyznam szczerze, iż jest to dla mnie niezrozumiałe. Oczywistym jest, iż pracodawca chce, aby jego pracownicy dobrze i rzetelnie wykonywali swoje obowiązki. Dla wielu jest to równoznaczne z tym, iż pracownik musi być trzeźwy. Zaostrzone, nowe przepisy o badaniu pracowników to dla jednych początek patologii. Dla drugich zupełnie przeciwnie – koniec patologii.

Do tej pory pracodawca mógł przebadać pracownika, natomiast po pierwsze musiało się to odbyć za zgodą pracownika, a po drugie, badania zgodnie z przepisami nie mógł wykonać sam. jeżeli już pracownik zgodził się na kontrolę, to badanie musiał wykonać „organ powołany do ochrony porządku publicznego”. Na przykład policja, albo straż miejska. Pracodawca musiał mieć też uzasadnione podejrzenie, iż pracownik mógł spożywać alkohol w pracy, bądź też pracuje pod jego wpływem. Od początku 2023 roku wszystkie te wymagania nie mają znaczenia.

Pracownika można przebadać w każdym momencie?

Być może nie wszyscy o tym wiedzą, ale od tego roku przepisy się zmieniły. Pracownik nie ma już wpływu na to, czy do kontroli dojdzie, czy nie. Wcześniej bez konsekwencji mógł się na takie badanie nie zgodzić. Teraz nie ma wyboru. Musi zgodzić się na takie badanie. jeżeli nie, konsekwencje mogą być bardzo surowe, włącznie z natychmiastowym odsunięciem od pracy. Przy samej odmowie badania! Pracodawca nie będzie musiał też wzywać żadnych służb. Badanie będzie mógł wykonać sam. W jaki sposób?

fot. pixabay

Według aktualnych przepisów pracodawca może po prostu zainwestować w odpowiedni sprzęt i samodzielnie wykonać badanie. Więc w uproszczeniu – pracodawca może wykonać badanie sam, własnym sprzętem i pracownik nie ma prawa mu odmówić tego badania. Nie chodzi wyłącznie o tych zatrudnionych na umowę o pracę. Chodzi o wszystkich, którzy wykonują czynności na rzecz danego przedsiębiorcy. Według wielu takie przepisy są złe i wchodzą w prywatną strefę pracownika. Natomiast koniec końców to nie do końca tak wygląda. Niech pracownik sobie pije w czasie wolnym. Pracodawca ma prawo czegoś wymagać od pracownika, prawda? To podstawowa kwestia.

Ci, którzy lubią wypić, będą mieli problemy ze znalezieniem pracy?

Przy wprowadzeniu nowych przepisów od razu pojawił się też temat „alkoholowych kartotek”. Każdy przypadek, w którym dany pracownik pojawiałby się w pracy pod wpływem alkoholu, byłby zapisywany. Taki fakt byłby obecny właśnie w tych „alkoholowych kartotekach”. Nasuwa się pytanie – kto mógłby z tego korzystać i w jakim celu? Czy podczas procesu rekrutacji pracodawca będzie miał do tego wgląd i będzie mógł wyciągnąć na podstawie tego jakieś wnioski? Tego na ten moment nie wiemy…

Idź do oryginalnego materiału