Warszawa, 14.05.2024 (ISBnews) – Eurocash spodziewa się stopniowej poprawy wyników na poziomie EBITDA i netto w kolejnych kwartałach, w których powinien zanotować już zysk netto m.in. dzięki wdrożonemu planowi restrukturyzacji i obniżeniu kosztów finansowych, poinformował prezes Eurocash Paweł Surówka w wywiadzie dla ISBnews.
“Spodziewamy się gradualnej poprawy wyniku zarówno na poziomie EBITDA, jak i na poziomie wyniku netto, m.in. dlatego, iż efekty planu restrukturyzacyjnego, który wdrożyliśmy w IV kw. 2023 i I kw. br. będą widoczne w II kw., III kw. i IV kw. i odpowiednio wyniki będą kw/kw lepsze. w tej chwili odnotowujemy negatywne skutki jego wdrożenia w wynikach I kw., dlatego, iż aktualnie widzimy koszty, a nie widzimy części obniżającej koszty. Będziemy też bardzo mocno pracowali, żeby przez cały czas mocno oddłużyć spółkę, a więc spodziewamy się, iż też koszty finansowe będą się sukcesywnie obniżać, co też poprawi wynik netto” – powiedział Surówka w rozmowie z ISBnews.
Zaznaczył, iż w II kw. widać to, co zarysowało się już w I kw., czyli przede wszystkim ponowny napływ wolumenów i transakcji w Delikatesach Centrum, które miały pierwszy raz od dłuższego czasu wyższe LfL.
“Oczywiście, mamy na części asortymentu deflację, co prowadzi do tego, iż wyniki sprzedażowe u większości naszych konkurentów są stosunkowo niskie, ale jak to wpłynie na cały kwartał – to dziś jeszcze jest zbyt wcześnie by móc to przewidzieć. Jednak podtrzymuję, iż będziemy skupiali się na tej części kosztowej, żeby odciążyć spółkę po mocnym wpływie wzrostu płacy minimalnej” – dodał prezes.
Podkreślił, iż sezonowo w I kw. każdego roku Eurocash od lat odnotowuje stratę netto, która w II kw. jest zmniejszana, a w dużej mierzy wynik netto jest budowany w III i IV kw.
“Dla Eurocash najważniejszymi okresami jest okres letni i Święta Bożego Narodzenia. W I kw. często płacimy faktury za bardzo wysoką sprzedaż z IV kw., a sprzedaż w I kw. jest sezonowa niska, bo dużo sklepów zatowarowało się w IV kw. W tym roku jeszcze doszła deflacja, więc odpowiednio mamy wysokie koszty, które są z nami od IV kw., a przychody – niskie. Ta sezonowość Eurocash wygląda tak, w I kwartale notujemy stratę, a potem powoli przechodzimy na plus, więc na pewno w skali całego roku zbudujemy pozytywne wynik netto, który już w II kw. powinien się poprawiać” – podsumował Surówka.
Prezes podkreślił też, iż restrukturyzacja zatrudnienia została w 80% przeprowadzona na przełomie 2023 i 2024 roku, obejmuje zarówno redukcję zatrudnienia, jak i wzrost produktywności. Łącznie program restrukturyzacji zatrudnienia przyniesie w br. oszczędności na poziomie 108 mln zł. Kolejne 103 mln zł to zakładany efekt pozostałych inicjatyw.
“Chcę podkreślić, iż program restrukturyzacji kosztów, który ma zniwelować negatywne skutki płacy minimalnej, to nie są tylko i wyłącznie plany, bo ponad 80% planowanych redukcji już się zadziało, na przestrzeni ostatnich dwóch kwartałów. W II kw. ta zależność między wyższymi kosztami planu restrukturyzacyjnego, a jego efektami będzie dla nas na korzyść” – zaznaczył Surówka.
Eurocash odnotował 86,8 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 51,64 mln zł straty rok wcześniej. Strata operacyjna wyniosła 21,01 mln zł wobec 14,16 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 139,1 mln zł wobec 165,5 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 7624,8 mln zł w I kw. 2024 r. wobec 7588,4 mln zł rok wcześniej.
Grupa wdrożyła program poprawy efektywności, który w skali całego roku ma zrównoważyć efekt wzrostu płacy minimalnej. Jest on związany z integracją spółek hurtowych i uproszczeniem struktury organizacyjnej. Jednorazowe koszty restrukturyzacji wyniosły 11 mln zł, obciążając tym samym wynik I kw. Łączne oszczędności wynikające z realizacji planu zwiększenia efektywności kosztowej w całym roku powinny wynieść 211 mln zł, co w całości zniweluje wzrost kosztów wynikający ze wzrostu płacy minimalnej.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksów mWIG40.
Barbara Woźniak
(ISBnews)