Dzięki sztucznej inteligencji Europa Środkowo-Wschodnia może zwiększyć konkurencyjność, innowacyjność i produktywność firm, wynika z raportu CEE Digital Coalition. Aby tak się stało, kraje regionu powinny skupić się na wdrożeniu wspólnej, jednolitej strategii rozwoju sztucznej inteligencji AI dla państw naszego regionu dostosowanej do lokalnych potrzeb poprzez m.in. zbudowanie regionalnego superklastra AI, wspólnego funduszu AI oraz programu grantowego dla przedsiębiorców inwestujących w sztuczną inteligencję.
W raporcie CEE Digital Coalition – koalicji 14 organizacji cyfrowych z naszego regionu kontynentu – „CEE AI Challengers” eksperci dowodzą, iż praktycznym pomysłem ma być np. budowa wspólnego regionalnego superklastra AI, który przyspieszy wdrażanie tej technologii w przemyśle, administracji publicznej i sektorze prywatnym. Przetwarzanie skomplikowanych zadań sztucznej inteligencji wymaga bowiem potężnych mocy obliczeniowych, które mogą być nieosiągalne dla pojedynczych, niewielkich państw naszego regionu.
„Wciąż borykamy się z pewną nieufnością społeczną. Żadna technologia nie budzi w tej chwili tylu pytań i emocji, co sztuczna inteligencja. Tak jak kiedyś oswoiliśmy elektryczność, parę wodną i Internet, tak teraz musimy zrozumieć AI i nauczyć się wykorzystywać jej potencjał dla dobra gospodarki i społeczeństwa. To ogromne wyzwanie przed, którym dziś jako region stoimy” – powiedział Michał Kanownik – prezes Związku Cyfrowa Polska, która reprezentuje Polskę w koalicji, cytowany w komunikacie.
Z raportu wynika, iż kraje Europy Środkowo-Wschodniej przewyższają Europę Zachodnią pod względem liczby firm działających w sektorze cyfrowym (3,9 firm ICT na 1000 mieszkańców wobec 2,1 w Europie Zachodniej) oraz udziału zatrudnienia w branży ICT (4,8% wobec 4,1%). Jednak problemem jest fakt, iż nasz region wciąż pozostaje w tyle w zakresie cyfrowej transformacji. Korzystanie z zaawansowanych rozwiązań, takich jak przetwarzanie w chmurze czy analiza big data, jest na stosunkowo niskim poziomie. Nie inaczej jest w przypadku sztucznej inteligencji. Według Eurostatu w 2024 roku technologię AI wdrożyło ponad 11% małych, prawie 21% średnich i 41% dużych firm w Europie.
Według raportu, potrzebne jest również spójne podejście do regulacji. Jednolite wdrażanie standardów i przepisów dotyczących AI jest najważniejsze dla poszczególnych przedsiębiorstw, aby sprawnie mogły one prowadzić swój biznes w regionie. Warto wdrożyć także rozwiązania stymulacyjne, takie jak tzw. „piaskownice”, czyli konstrukcje prawne umożliwiające podmiotom gospodarczym działanie w bezpiecznym środowisku testowym w celu eksperymentowania z danym projektem na złagodzonych zasadach.
Jak oceniają eksperci CEE Digital Coalition, nie mniej istotna jest także wspólna infrastruktura danych, czyli stworzenie jednolitego systemu wymiany danych dla rozwoju AI w Europie Środkowo-Wschodniej. Eksperci przekonują do ujednolicenia standardów technicznych, aby umożliwić ekspansję regionalnych firm AI na rynki światowe.
Eksperci wskazują też na ogromne szanse dla regionu, jeżeli ten oprze swój rozwój o sztuczną inteligencję i umiejętnie podejdzie do jej wdrażania. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej mogą – w ich opinii – łatwo zwiększyć konkurencyjność, innowacyjność i produktywność firm. Najnowsze dane pokazują, iż AI staje się kluczowym czynnikiem rozwoju, choć tempo adopcji tej technologii jest zróżnicowane w zależności od wielkości przedsiębiorstw i państw UE.
Członkami Związku Cyfrowa Polska są: AB, Acer, Action, Advanced Micro Devices, Amazon Development Center Poland, Amazon Web Services EMEA Oddział w Polsce, Asseco Poland, Canon Polska, Cisco Systems Poland, Dell Technologies Polska, Ericsson, Euvic Solutions, Google Commerce, Hewlett Packard Enterprise (HPE), HP Inc. Polska, Intaris, Iron Mountain Polska, IS-Wireless, Komputronik, Lenovo Technology B.V., Lexmark International Polska, LG Electronics Polska, MDP Polska ITS , Meta, NTT System, Nokia Solutions and Networks, Panasonic Marketing Europe GmbH Oddział w Polsce, Samsung Electronics Polska, Sony Europe B.V., Sto2, TD SYNNEX Poland, TP Vision Europe B.V. Oddział w Polsce, Zalando SE.
Źródło: ISBnews