Firma w małym mieście. 5 prostych i skutecznych pomysłów na marketing małej firmy?

10 miesięcy temu

Firma w małym mieście to coś z czym mierzysz się na co dzień? Zastanawiasz się jak robić dobry marketing małej firmy? Przygotowałem dla Ciebie listę 5 ważnych elementów, które Ci w tym pomogą.

Jak reklamować mały biznes?

Jeśli zastanawiasz się jak rozreklamować swój lokalny biznes, koniecznie zainteresuj się wskazówkami, które daję w tym materiale. Wszystko dlatego, iż są one przygotowane dla właścicieli małych firm i właśnie w nim się sprawdzą. Musisz wiedzieć, iż wiele poradników, na które trafiasz w internecie przygotowywanych jest z perspektywy dużej korporacji, firmy z dużym budżetem ale i ułożonymi dobrze procesami i sporym zespołem, który jest w stanie zajmować się poszczególnymi elementami biznesu. W przypadku niewielkiego, lokalnego biznesu środki marketingowe musisz dopasować do zasobów, które posiadasz. I nie chodzi tu tylko o pieniądze bo przecież nierzadko zdarza się, iż mała firma zarabia znacznie lepiej niż duża organizacja.

Jestem przekonany, iż kwestie, o których piszę w tym materiale trudno będzie ci znaleźć gdzie indziej. Dlaczego? Właśnie ze względu na to, iż kładę nacisk na małe biznesy. W moich poradach nie znajdziesz wskazówek, które uczynią cię milionerem w weekend. 😊 Zależy mi na tym by twój biznes miał dobre podstawy więc zmiany, które wprowadzisz będą procentowały przez bardzo długi czas.

Marketing na ostro

Niezależnie od tego czy trafiłeś na mojego bloga pierwszy raz, czy jest to już twoja kolejna wizyta, przypominam ci, iż jestem przedsiębiorcą, który prowadzi agencję marketingową i firmę zajmującą się public relations. Skupiam się na małych firmach, ze szczególnym uwzględnieniem branż eksperckich. Prowadzę marketing dla biura rachunkowego, robię reklamy dla prawników. W ofercie jest też prowadzenie mediów społecznościowych, a także pozyskiwanie klientów dla branży finansowej.

Lista rzeczy, które musisz zrobić, żeby twój biznes działał lepiej

Biznes lokalny zbudowany na solidnych podstawach będzie generował klientów regularnie. Ważne by od początku podejść do jego tworzenia solidnie. Sam jestem właścicielem firmy, która ma okresy bardzo dobre ale i trochę gorsze. Ważne jednak by każdego dnia uczyć się jak poprawiać biznes.

  1. Daj się znaleźć

Przez lata prowadzenia firmy, po tysiącach rozmów z przedsiębiorcami, zrozumiałem jedno. Żaden marketing, żadna reklama nie będzie skuteczna, jeżeli nie zrozumiesz ludzkiej natury. Mówiąc wprost, musisz się dowiedzieć, co sprawia, iż ludzie robią, to co robią? Przede wszystkim klienci pracują na skojarzeniach. W przypadku biznesu lokalnego koniecznie musisz dać potencjalnym klientom znać, iż w tym konkretnym miejscu jest twoja firma. I nie ma znaczenia, iż wykonujesz usługi u klienta, iż możesz jeździć po całej Polsce albo też świadczysz usługi online.

Jeśli masz siedzibę, koniecznie ją oznacz. I nie musi to być standardowy, prosty billboard zawieszony na płocie. Możesz postawić maszt, na którym zawieszona będzie reklama. Możesz też przygotować prosty drogowskaz. Zadziwiające jest jak skuteczna jest taka reklama. choćby jeżeli obok reklamy przejeżdża osoba, która nie ma potrzeby skorzystania z twoich usług, to uwierz mi, iż podświadomie ten obraz w głowie zostanie i gdy będzie w przyszłości szukać biura rachunkowego, krawcowej, czy mechanika samochodowego, który specjalizuje się w naprawie tłumików, przypomni sobie o twojej reklamie. jeżeli lokalizacja twojego punktu jest na uboczu, reklama przy głównej drodze „zrobi robotę”. Przypomnę. Nie musi to być gigabanner, który kosztuje kilka tysięcy złotych. Wystarczy kreatywne oznaczenie twojej firmy.

I nie musisz prowadzić skomplikowanych kampanii reklamowych na FB czy w YOUTUBIE. jeżeli potencjalni klienci będą wiedzieć czym się zajmujesz, prędzej czy później do Ciebie trafią. W tym modelu reklamujesz się szeroko. Docierasz bowiem do każdego, kto porusza się daną drogą. choćby do tego, kto nigdy nie będzie twoim klientem. Będzie cię jednak kojarzył i gdy usłyszy od znajomego pytanie: „potrzebuję mechanika od tłumików” – wtedy na pewno będziesz polecany

WSKAZÓWKA:

Pani Kasia przygotowywała torty i ciasta okolicznościowe. Reklamowała się tylko na FB w lokalnych grupach sąsiedzkich. Gdy przygotowaliśmy dla niej prosty znak ze wskaźnikiem SMACZNE TORTY, który był umieszczony przy głównej bramie wjazdowej na osiedle, w którym pracowała, a dodatkowo zainstalowaliśmy kreatywny billboard przy głównej drodze dojazdowej do miasta, gdzie dodatkowo był parki i kościół, gwałtownie okazało się, iż pani Kasia „musi” poszerzyć zakres usług o przygotowanie słodkich stołów. Bo prócz tortów klienci pytali o obsługę kawową i słodkich przekąsek. Dopiero od tego momentu systematycznie klientów zaczęło przybywać. W biznesie lokalnym tradycyjna reklama wciąż jest bardzo skuteczna.

  1. Odpowiednia grupa docelowa

Jeśli działasz lokalnie, to liczba potencjalnych klientów jest ograniczona. To jedno z częściej powtarzanych stwierdzeń. Niestety nie jest prawdziwe. Weźmy np. usługi poprawek krawieckich. Może się wydawać, iż w czasach gdy mało rzeczy się naprawia, taki punkt nie ma racji bytu. Nic bardziej mylnego. Poznając bardzo dobrze grupę docelową, udało się nam zwiększyć czterokrotnie obroty firmy krawieckiej pani Anny. Zauważyliśmy, iż większość punktów przyjmujących poprawki krawieckie, nie realizuje usługi natychmiast. Klient musi poczekać 3 lub 4 dni. Właśnie dlatego nawiązaliśmy współpracę ze sklepami odzieżowymi w okolicy, a także z punktami kurierskimi i salonami kosmetycznymi. Wyposażyliśmy je w specjalne foliowe torby na ubrania, a także w oznaczenia „pani Anna dopasuje ubiór do Ciebie”, który wskazywał jednoznacznie, iż to pani Anna wykona usługę. Poprawki krawieckie przede wszystkim zamawiają kobiety więc przekaz skierowany był do nich, w miejscach, gdzie często przebywały. Oczywiście klient mógł przynieść ubrania do poprawki również bezpośrednio do Pani Ani. Efekt, Po kilku tygodniach potencjalni klienci, którzy potrzebowali poprawek krawieckich, wiedzieli, iż zrobić je można „u pani Ani”.

  1. Płatne reklamy Facebook i Google

Wielu lokalnych przedsiębiorców próbuje reklamować się na lokalnych grupach FB. Dziś wiele miast i miasteczek, a choćby mieszkańców konkretnej ulicy czy osiedla ma własne grupy ba FB. Zdarza się, iż pojawiają się tam zapytania o hydraulika w okolicy, czy o dobrego mechanika samochodowego. I co się dzieje po takim zapytaniu? Zainteresowany dostaje listę potencjalnych wykonawców, czasem ktoś napisze w prywatnej wiadomości swój numer telefonu z prośbą o oddzwonienie. I jak ten zainteresowany ma wybrać właśnie ciebie?

Odpowiedź: stwórz dobre podstawy marketingowe dla swojej firmy. jeżeli świadczysz usługi sprzątające, naprawiasz samochody, jesteś złotą rączką to koniecznie załóż profil na FB. I to profil związany z aktywnością, na której chcesz zarabiać. Np. Janek – mechanik, czy Anna – w sprzątaniu dokładna.:) Po co taki krok? Wszystko po to by już od początku reklamować się i tworzyć swoją markę (nawet jeżeli nie masz jeszcze formalnie swojej firmy).

Załóżmy jednak, iż założyłeś firmę sprzątającą, stworzyłeś profil tej firmy, pozapraszałeś do jego polubienia znajomych, z których odpowiedziało tylko 40 osób. jeżeli opublikujesz coś na swojej stronie na Facebooku, jedynymi osobami, które to zobaczą, będą twoi przyjaciele i rodzina, którzy polubili ten profil. By dotrzeć do szerszego grona, będą to musieli udostępniać. Takie działanie to tzw. ruch organiczny. Znacznie szybciej i efektywniej zadziała płatna reklama na Facebooku – jeżeli oczywiście potrafisz z niej bardzo dobrze korzystać.

Co to jest ruch organiczny?

Zaproponuj swoje usługi na wspomnianych lokalnych forach FB (oczywiście jeżeli administratorzy takich grup się na to zgadzają). Jednocześnie dodawaj kolejne materiały do swojego konta firmowego FB. Opisz trudne naprawy, których się podjąłeś, pokaż interesujące torty, które dla zrobiłeś. Wszystko dlatego, iż wyłącznie na swoim profilu masz całkowitą kontrolę nad tym co i gdzie się wyświetla. Administrator zewnętrznego forum zawsze może usunąć twój wpis. Gdy zbudujesz własny fanpejdż, nikt nie ograniczy ci jego wyświetlania. Poza tym własny fanpejdż jest bardziej wiarygodny. Działa też długoterminowo.

  1. Lejek marketingowy

Czwarty element to budowa lejka marketingowego. Jest to podstawowa koncepcja marketingowa, którą pewnie znacz albo przynajmniej słyszałeś. Działania marketingowe są podobne do lejka. Na jego górze jest najwięcej miejsca i tam mieści się najwięcej potencjalnych klientów. Nie da się od razu obsłużyć wszystkich i musza oni stopniowo być przenoszeni w dół lejka. Gdy to zrozumiesz, będziesz w stanie dobrze i skutecznie prowadzić kampanie marketingowe. Musisz przenosić odbiorców z grupy osób, które cię nie znają i nic nie kupują, do grupy takich, którzy znają ale nie kupują, potem do grupy osób które już znają i kupują i najlepiej gdy doprowadzisz ich do czwartego etapu, kiedy będą cię polecać.

Przykład:

Weźmy lokalną szkołę tańca. jeżeli chcesz by więcej osób chodziło na zajęcia, powinieneś najpierw dać się poznać. Jednym ze sposobów jest wyjaśnienie czy wszyscy mogą nauczyć się tańczyć, jak to się dzieje, iż potrafimy rytmicznie się poruszać, jakie są różnice między konkretnymi stylami tanecznymi. Przekaż tą wiedzę, niech otoczenie pozna Cię jako eksperta.

Ciekawym pomysłem może być nagranie filmu, w którym pokazujesz euforia płynącą z tańca na poziomie amatorskim. Pokazujesz, iż nie musisz być kliencie mistrzem, by czuć euforia z tańczenia. Możesz też wskazać, iż dobrze jest tańczyć razem z przyjacielem. Gdy masz już gotowy taki film, ustaw reklamę na konkretną grupę docelową w oparciu o wiek i lokalizację. Płatna reklama pokaże się np. kobietom i mężczyznom w wieku 20-35 lat z twojego miasta albo – jeżeli to ustawisz – narzeczonym, którzy chcą nauczyć się tańczyć przed swoim weselem. Gdy dowiedzą się o tobie i zaczną ci ufać, łatwiej będzie ci coś im sprzedać później. jeżeli nie masz żadnej stacjonarnej lokalizacji, do której ludzie przychodzą, to stwórz bezpłatny produkt online, aby ludzie mogli Cię poznać. Przygotuj bezpłatny przewodnik lub darmowy film o sobie. Za każdym razem poproś o pozostawienie adresu mailowego lub telefonu byś mógł na bieżąco wysyłać materiały. To ty masz do klientów na tym etapie pisać i wysyłać materiały, a nie oni mają Cię szukać. Bo jeszcze ci wystarczająco nie ufają, dlatego musisz ich powoli przekonywać do siebie. Aż dojdziesz do momentu, w którym będą gotowi do zakupu.

  1. Buduj relacje

Ostatnia wskazówka, jest najmniej techniczna. Chodzi o budowanie relacji. Przeprowadziłem kiedyś nieformalną ankietę wśród właścicieli małych firm, pytając ich, jaki jest ich największy marketingowy problem. Niezależnie od tego ile pieniędzy wkładali w marketing i reklamę, ile zainwestowali w profesjonalne narzędzia i sprzęt, zawsze okazywało się, iż najwyższy zwrot zawsze pojawiał się w wyniku dobrze zbudowanych relacji. Ale to niestety trwa. Pozwól, iż porównam twój biznes do małej karuzeli na placu zabaw. Gdy jesteś mały i nie masz doświadczenia, kręcisz się na niej bardzo wolno. Gdy jednak stajesz się starszy i nabywasz kolejnych doświadczeń, decydujesz się jechać kręcić coraz szybciej i szybciej, aż wreszcie dochodzisz do momentu, w którym wskakujesz do już kręcącej się karuzeli.

Tak samo jest z marketingiem w twojej firmie. Wielu przedsiębiorców, gdy nie widzą natychmiastowego zwrotu z inwestycji, zaczynają szukać innego sposobu, zamiast skupić się na tym by budować relacje.

Wielu lokalnych przedsiębiorców proszonych jest o wsparcie przy okazji szkolnych pikników lub miejskich wydarzeń. Wtedy zastanawiają się nad tym gdzie umieścić swoje logo na koszulkach młodych piłkarzy licząc na to, iż ich firma będzie bardziej rozpoznawalna. Zamiast tego, skup się na tym by nawiązać jak najlepszy kontakt z osobą, która taki piknik organizuje. Może się okazać, iż to szef tej konkretnej drużyny i więcej korzyści przyniesie ci to, iż będzie on polecał twoje usługi. Do kogo się odezwać i z kim rozmawiać? Trudno mi będzie jednoznacznie podpowiedzieć. Nie mieszkam tam, gdzie ty mieszkasz, nie znam wystarczająco dobrze twojego rynku, nie wiem, kto ma jakie koneksje. Ludzie, którzy mają szerokie kontakty, chętnie zaangażują się autentycznie w promocję twojej osoby. Takie relacje zmienią się w zwiększone przychody.

Jeśli uważasz, iż te porady są dla ciebie przydatne, udostępnij ten materiał w mediach społecznościowych. Służę pomocą w rozwoju twojego biznesu. Po prostu napisz do mnie

Idź do oryginalnego materiału