Sednem strategii Fundacji PZU na lata 2025-2027 jest budowanie odporności społecznej, rozumianej jako wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa, zadeklarowała prezeska Fundacji Maia Mazurkiewicz. Strategia oparta jest na czterech filarach: kompetencje przyszłości, edukacja, kapitał społeczny i kultura.
„Żyjemy w interesujących czasach, jak mówi angielskie powiedzenie, o którym zawsze mylnie mówi się, iż jest to chińskie przysłowie. To pokazuje bardzo mocno, jak dezinformacja wpływa na nas, jak na nas oddziałuje i to jest trochę clou tego, co chcielibyśmy robić w Fundacji PZU – ponieważ przez ostatnie kilka lat czujemy, iż nie jesteśmy bezpieczni. Natomiast to, co robią ubezpieczenia – a jesteśmy przecież Fundacją Grupy PZU – to jest zapewnienie poczucia bezpieczeństwa. I jako Fundacja PZU [deklarujemy, że] naszym głównym clou strategii jest budowanie odporności społecznej, która rozumie się właśnie przez budowanie poczucia bezpieczeństwa” – powiedziała Mazurkiewicz podczas konferencji poświęconej prezentacji nowej strategii.
Zapowiedziała innowacyjne podejście do filantropii i budowę “Społeczności 360°” we współpracy z organizacjami pozarządowymi, mając na celu wspieranie wszechstronnego rozwoju, wzmocnienie odporności społecznej i wyzwolenie potencjału Polaków.
„Wierzymy, iż możemy być liderem jako fundacja, która stawia na nowoczesną filantropię. W kontekście nowoczesnej filantropii kluczowa jest współpraca. Dlatego bardzo się cieszę, iż jesteśmy tutaj wszyscy razem, ponieważ wszystko, co zaraz opowiem o naszej strategii chcemy opierać na partnerstwie. Chcemy działać wspólnie z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, wspólnie z mediami, wspólnie z ekspertami, ponieważ tylko razem dzisiaj możemy zbudować lepszą przyszłość” – wskazała prezeska.
„Przechodząc do filarów naszej strategii, podzieliśmy ją sobie na cztery części. Po pierwsze to kompetencje przyszłości. Po drugie edukacja, po trzecie kapitał społeczny i po czwarte kultura” – poinformowała Mazurkiewicz.
W kontekście dynamicznego rozwoju technologii, Fundacja PZU zamierza uwrażliwiać społeczeństwo na możliwości, ale też zagrożenia związane z korzystaniem z mediów i urządzeń, wspierać twórców bazujących na sprawdzonych i rzetelnych informacjach, dostarczać narzędzia oraz techniki do zarządzania tzw. stresem cyfrowym.
„Kompetencje przyszłości rozumiane przez Fundację PZU to rozwój społeczeństwa w kontekście używania nowoczesnych technologii w sposób taki, żeby one nam służyły, żebyśmy potrafili sobie z nich radzić, żebyśmy mieli wysokie kompetencje cyfrowe, ale również żebyśmy mieli naszą higienę cyfrową, ponieważ to, co robią social media i co się dzieje w dzisiejszych czasach, to jest ogrom dezinformacji, ogrom strachu, ogrom emocji – dlatego potrzebujemy przeciwdziałać dezinformacji” – skomentowała prezeska.
Częścią strategii „Społeczności 360°” są m.in. warsztaty dla seniorów, które zwiększą ich odporność społeczną i nauczą krytycznego myślenia w środowisku cyfrowym, szkolenia dla nauczycieli, wspierające wykorzystanie technologii w nauce oraz warsztaty dla dzieci i młodzieży, rozwijające kompetencje przyszłości, takie jak programowanie, analiza danych i sztuczna inteligencja.
„Kolejny temat to edukacja. o ile chodzi o edukację, to chyba wszyscy się zgadzamy, iż jest ona kluczowa, chcemy mówić do różnych grup społecznych. Natomiast my tutaj stawiamy na edukację dla dialogu. Potrzebujemy znowu powrócić do tego, żeby potrafić ze sobą rozmawiać. Chcemy łączyć, a nie dzielić. Chcemy szukać tego, żeby to, iż mamy różne opinie, sprawiało, iż jesteśmy dla siebie ciekawi, a nie postawiało nas na dwóch innych stronach stołu i niechęci do rozmowy choćby w rodzinie. Więc będziemy mocno stawiać na edukację dla dialogu” – zapowiedziała Mazurkiewicz.
Fundacja planuje „okrągły stół”, by móc zmapować najbardziej palące wyzwania i zaprojektować działania kierowane do grup wrażliwych. Razem z partnerami zorganizuje również różnorodne formy wsparcia nauczycieli oraz uczniów w rozwoju edukacji emocjonalnej.
„Będziemy równie mocno jako Fundacja PZU oczywiście stawiać na edukację finansową i ubezpieczeniową, ponieważ bezpieczny Polak i Polka, którzy czują, iż mogą wziąć sprawy w swoje ręce, to również osoby, które wiedzą, jak korzystać z różnych tematów związanych właśnie z finansami czy ubezpieczeniem. Ale również chcemy stawiać na edukację obywatelską, ponieważ jest ona czymś, co także łączy nasze społeczeństwo i buduje wspólnotę” – dodała prezeska.
W obszarze kapitału społecznego Fundacja PZU chce m.in. budować świadomość w zakresie zdrowia psychicznego i kompleksowo wspierać kobiety. W planach są m.in. rozmowy z ekspertami ds. dobrostanu, program mentoringowy dla uczennic szkół branżowych, cykl warsztatów dla lokalnych liderek. Działania mają zwiększyć reprezentację kobiet w zarządach spółek i stworzyć kompleksową sieć wsparcia dla kobiet na różnych etapach kariery.
„Kolejny filar to jest kultura. Bez kultury adekwatnie nie ma narodu, nie ma społeczeństwa. Kultura dostępna dla wszystkich – to nasze hasło i chcemy tutaj, żeby kultura wysoka, która jest w wielu instytucjach kultury w Polsce, była kulturą, która jest przystępna i dostępna dla wszystkich, żeby Polki i Polacy chcieli wchodzić do tych instytucji kultury, ale żeby również ta kultura do nich wychodziła; żeby nie tylko było tak, iż mamy dużą barierę wejścia do tej instytucji i czasami po prostu jej nie widzimy, ale również, iż kultura będzie dla nich dostępna w różnych miejscach” – wyjaśniła Mazurkiewicz.
Fundacja będzie kontynuować wsparcie dla renomowanych instytucji, takich jak Muzeum Łazienki Królewskie, Muzeum Narodowe w Krakowie i Warszawie, Polska Opera Królewska, Muzeum Powstania Warszawskiego, Teatr Wielki Opera Narodowa i Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. W ramach strategii planowane są też programy edukacyjne i warsztaty, które mają zapewnić powszechny dostęp do kultury, niezależnie od wieku, pochodzenia czy statusu społecznego.
Prezeska podkreśliła, iż strategia będzie będzie realizowana poprzez projekty własne, projekty partnerskie oraz granty. Zwróciła też uwagę, iż strategia ta dobrze wpisuje się w cele polskiej prezydencji w Unii Europejskiej.
Fundacja PZU prowadzi działania filantropijne od 2004 r. Fundatorem Fundacji jest Grupa PZU.
Grupa PZU to największa instytucja finansowa w Polsce, a także w Europie Środkowo-Wschodniej. Na czele Grupy stoi Powszechny Zakład Ubezpieczeń SA – spółka notowana od 2010 roku na GPW, która wchodzi w skład indeksu WIG20. Grupa posiada 42% udziałów w rynku ubezpieczeń na życie i 32% w rynku ubezpieczeń majątkowych. Z jej usług i produktów korzysta 22 mln klientów. Aktywa pod zarządzanie wynoszą ponad 111 mld zł.