Future Mind: 44% retailerów chce obniżyć koszty, skupiając się na zarządzaniu personelem

12 godzin temu

Warszawa, 23.01.2025 (ISBnews) – Skoncentrowanie się na zarządzaniu personelem jako główną strategię obniżenia kosztów operacyjnych planuje 44% polskich przedsiębiorstw związanych z sektorem handlu detalicznego w 2025 r., wynika z badania firmy doradczo-technologicznej Future Mind. Jednocześnie ok. 1/5 firm zamierza w znacznym stopniu wdrożyć automatyzację, aby usprawnić pracę i poprawić doświadczenia pracowników, podczas gdy prawie połowa planuje stosować te rozwiązania w umiarkowanym stopniu.

Badanie Barometru Retail wskazuje, iż zarządzanie personelem, obejmujące zoptymalizowane planowanie pracy, przekwalifikowanie pracowników oraz redukcję nadgodzin, jest najczęściej wybieraną strategią ograniczania wydatków operacyjnych przez prawie połowę respondentów. Negocjacje z dostawcami są na drugim miejscu. 35% firm planuje obniżyć koszty poprzez renegocjowanie umów, hurtowe zakupy lub zmianę dostawców. Automatyzacja procesów zajmuje trzecie miejsce z 32-proc. udziałem, zawierając takie działania jak zautomatyzowane kasy, zarządzanie zapasami czy robotyzacja czynności. Z kolei optymalizacja zapasów, w tym prognozowanie popytu oparte na sztucznej inteligencji oraz redukcja nadmiernych zapasów i odpadów, jest planowana przez ponad jedną trzecią firm.

“Nasze badanie pokazuje, iż polscy retailerzy koncentrując się na zarządzaniu personelem i automatyzacji, kierują się pragmatyzmem. Automatyzacja to przede wszystkim tworzenie spójnego ekosystemu, gdzie różne systemy komunikują się ze sobą, eliminując silosy informacyjne i redukując potrzebę manualnego przenoszenia danych. Dzięki czemu firmy są zwinniejsze, a pracownicy mogą skoncentrować się na bardziej wartościowych zadaniach. To niezbędna baza, aby pójść dalej i wdrażać w większej mierze rozwiązania oparte o AI” – powiedział head of strategy w Future Mind Emil Waszkowski, cytowany w komunikacie.

W obliczu rosnącej konkurencji oraz dynamicznych zmian w preferencjach konsumentów firmy muszą wdrażać skuteczne strategie, aby utrzymać swoją pozycję na rynku. Dlatego podejmowane działania mające na celu redukcję kosztów i zwiększenie efektywności operacyjnej są najważniejsze dla przetrwania i rozwoju w obecnym środowisku biznesowym.

Efektywne funkcjonowanie organizacji wymaga uwzględnienia wielu aspektów – od zarządzania zasobami ludzkimi, przez logistykę, aż po kontrolę jakości i obsługę klienta. W każdym z tych obszarów aplikacje B2E odgrywają kluczową rolę, dostarczając narzędzia umożliwiające pracownikom szybsze i bardziej efektywne wykonywanie swoich obowiązków. Firmy inwestujące w poprawę wydajności poprzez to rozwiązanie są w stanie wykreować lepsze doświadczenia dla klientów, co przekłada się na większą lojalność i wyższe przychody, podkreślono w materiale.

“Według respondentów uczestniczących w Barometrze Retail Future Mind 21% przedsiębiorstw planuje w znacznym stopniu wdrożyć automatyzację w celu ulepszenia pracy i poprawy doświadczeń pracowników. Z kolei 44% zamierza stosować te rozwiązania w umiarkowanym stopniu. 23,5% planuje ich minimalne wykorzystanie, a jedynie 6% nie przewiduje implementacji. Wyniki jasno pokazują, iż te rozwiązania odgrywają istotną rolę w strategii wielu firm, jednak zarządzanie personelem przez cały czas pozostaje priorytetem dla większości z nich. Przedsiębiorstwa dążą do zrównoważonego podejścia, łącząc optymalizację operacyjną z troską o rozwój i satysfakcję pracowników” – zakończono

Barometr Retail powstał na podstawie badania zrealizowanego na grupie 34 ekspertów, osób decyzyjnych związanych z sektorem handlu detalicznego, przy użyciu metody CAWI. Pokazuje on przewidywania dotyczące kierunku rozwoju branży detalicznej w najbliższych miesiącach. Projekt realizowany przy współpracy z redakcją “Wiadomości Handlowe”.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału