Gigant fintech rezygnuje z rekrutacji na rzecz AI

4 dni temu
Zdjęcie: Sztuczna inteligencja, AI


Klarna ogranicza zatrudnienie nowych pracowników, koncentrując się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) do automatyzacji pracy. Jak wynika z wypowiedzi dyrektora generalnego firmy dla Bloomberg TV, Sebastiana Siemiatkowskiego, technologia ta osiągnęła poziom, który umożliwia jej wykonywanie wielu zadań dotąd realizowanych przez ludzi.

W ostatnich latach liczba pracowników Klarna spadła z 4500 do 3500. Spadek ten nie wynikał jednak z masowych zwolnień, ale z naturalnego odpływu pracowników, który nie został uzupełniony nowymi rekrutacjami. Firma zredukowała rekrutację do minimum, obsadzając jedynie niezbędne stanowiska.

Mimo to, Klarna nie planuje obniżek wynagrodzeń. Wręcz przeciwnie – mniejsza liczba zatrudnionych pozwoli na podwyżki dla obecnych pracowników, co według Siemiatkowskiego stanowi efekt zmniejszenia całkowitych kosztów personalnych.

Sztuczna inteligencja jako motor zmian

Strategiczne decyzje Klarna są zgodne z globalnymi trendami. Jak wskazuje raport McKinsey & Company, rozwój AI zmusi miliony ludzi na całym świecie do zmiany profesji, co ilustruje rosnące znaczenie automatyzacji w gospodarce. Jednocześnie Gartner prognozuje, iż do 2025 roku tzw. „AI Agents” – inteligentne boty wykonujące powtarzalne zadania – będą kluczowym elementem transformacji technologicznej w firmach.

Choć w krajach takich jak Belgia wykorzystanie AI w miejscach pracy jest wciąż ograniczone, Klarna już teraz adaptuje te technologie na szeroką skalę, wskazując na potencjalną przewagę konkurencyjną. Decyzje firmy odzwierciedlają zmieniającą się dynamikę rynku pracy, gdzie automatyzacja i AI odgrywają coraz większą rolę, wywierając presję na tradycyjne modele zatrudnienia.

Nowa era w biznesie

Klarna stanowi przykład organizacji, która postawiła na rozwój technologiczny zamiast tradycyjnego wzrostu zatrudnienia. To wyraźny sygnał, iż firmy na całym świecie dostosowują się do wyzwań związanych z automatyzacją i cyfryzacją procesów, jednocześnie zmieniając sposób, w jaki definiujemy rolę człowieka w biznesie.

Idź do oryginalnego materiału