Grupa reprezentująca globalne linie lotnicze zwróciła się do agencji lotniczej ONZ z prośbą o podniesienie międzynarodowego limitu wieku dla pilotów komercyjnych z 65 do 67 lat, twierdząc, iż światowy popyt na podróże lotnicze przewyższa podaż lotników.
Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) ONZ rozpatrzy propozycję, której sprzeciwiły się największe związki zawodowe pilotów w USA, na Zgromadzeniu Ogólnym ONZ, które rozpocznie się 23 września. Międzynarodowe przepisy zabraniają pilotom linii lotniczych, którzy ukończyli 65 lat, wykonywania lotów międzynarodowych, a wiele krajów, w tym Stany Zjednoczone, stosuje tę samą zasadę również w kraju.
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), które reprezentuje około 350 linii lotniczych, stwierdziło, iż podniesienie limitu o dwa lata jest „ostrożnym, ale rozsądnym krokiem zgodnym z bezpieczeństwem”. Jak podaje IATA w dokumencie roboczym opublikowanym na stronie internetowej ICAO, każdy lot przez cały czas musiałby być obsługiwany przez co najmniej dwóch pilotów, w tym jednego poniżej 65. roku życia, jeżeli drugi pilot jest w wieku powyżej 65 lat. W 2006 roku ICAO podniosła granicę wieku z 60 do 65 lat.
Stowarzyszenia Pilotów Linii Lotniczych i Southwest Airlines Pilot Association nie odpowiedziały natychmiast na prośby o komentarz. Związki zawodowe pilotów w USA sprzeciwiły się nieudanej próbie wywarcia nacisku na Kongres w 2023 r., aby podniósł obowiązkowy wiek emerytalny pilotów linii lotniczych z 65 do 67 lat.
Dwustronna grupa ustawodawców w Kongresie w zeszłym miesiącu naciskała na administrację prezydenta Donalda Trumpa, aby poparła międzynarodowe wysiłki mające na celu podniesienie obowiązkowego wieku emerytalnego pilotów.