

Z raportu wynika, iż większość internautów w Polsce (68 proc.) woli korzystać z Google’a, który zawiera treści dziennikarskie. Tymczasem Google jest niemal monopolistą na polskim rynku wyszukiwarek internetowych — korzysta z niego ponad 91 proc. ankietowanych.
„Znaczna część wartości generowanej w wyszukiwarce pochodzi z zapytań informacyjnych – wiele z nich opiera się na treściach dziennikarskich, które dostarczają wiarygodnych, kompletnych i trafnych odpowiedzi. Pomimo istotnego wkładu, jaki wnoszą firmy medialne w jakość wyników wyszukiwania Google, w tej chwili nie otrzymują one żadnej rekompensaty finansowej” — czytamy w raporcie.
Ile Google powinien płacić polskim mediom za wykorzystywanie ich treści?
Autorzy raportu wyliczają ponadto, iż przychód wyszukiwarki Google’a generowany w Polsce wynosi ok. 525,88 mln euro, a ok. 196,68 mln euro jest bezpośrednio związanych z treściami dziennikarskimi. Według autorów oznacza to, iż „godziwy roczny wkład Google w polskie spółki medialne wynosi od 49,98 mln euro do 119,04 mln euro„.
– Wyniki badania Fehr Advice stanowią solidną, opartą na danych podstawę do kształtowania ram do sprawiedliwego wynagradzania mediów w polskim ekosystemie informacji cyfrowej. Mimo iż polscy dziennikarze dostarczają treści, które budują zaufanie użytkowników, przyciągają uwagę i poprawiają wyniki platformy, w dużej mierze pozostają bez wynagrodzenia – twierdzi prezes Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych Maciej Kossowski.
W istocie z przeprowadzonego badania wynika, iż obecność i widoczność treści dziennikarskich poprawia wiarygodność wyszukiwarki Google’a. „Jest postrzegana jako bardziej kompletna (+31 proc.), aktualna (+25 proc.), godna zaufania i wysokiej jakości, gdy zawiera treści medialne” — podsumowują autorzy raportu.