Jakich form uznania oczekują pracownicy?

1 dzień temu

Co 6. pracownik nie czuje się doceniany przez pracodawcę – wynika z badania „Czy czujesz się doceniany” przygotowanego przez Nais, platformę do zarządzania benefitami i Enpulse, firmę badającą zaangażowanie pracowników.

Docenianie może przybierać wiele form, a jedną z nich, szczególnie cenioną przez pracowników, są benefity pracownicze oraz premie. Przy okazji niedawno obchodzonego Dnia Doceniania Pracownika, eksperci firmy Smart Solutions HR omawiają aktualne trendy w benefitach oraz podpowiadają, co tak naprawdę motywuje pracowników i jak odpowiednio okazać im uznanie – także tym z zagranicy.

Zrozumiany pracownik to zadowolony pracownik

Różnorodne, wspierające dobrostan, odpowiadające na podstawowe potrzeby i spersonalizowane – takie powinny być benefity pracownicze w 2025 r. według raportu „Benefit Trendbook 2025” opracowanego przez Pluxee Polska. Powoli zanika pojęcie „uniwersalnych benefitów” oferowanych każdemu pracownikowi, bez względu na wiek, płeć i sytuację rodzinną.

Szala przechyla się na drugą stronę – 39% pracowników uważa, iż benefity powinny być lepiej dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. 8 na 10 pracowników oczekuje, iż benefity będą stanowić wsparcie budżetu domowego w obszarze codziennych wydatków. Mają pomagać w utrzymywaniu równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, a także zaspokajać podstawowe potrzeby. Grażyna Pogan, Business Development Manager w Smart Solutions HR wskazuje, iż na poziomie personalizacji oferty benefitowej, najważniejsze jest zrozumienie pracownika i jego potrzeb.

Bardzo ważne zapewnienie pracownikom komfortu oraz poczucia bezpieczeństwa w miejscu pracy

Członkowie zespołu czerpią większą satysfakcję z pracy, gdy widzą, iż ich potrzeby są zrozumiane. Bardzo ważne jest zapewnienie im komfortu oraz poczucia bezpieczeństwa w miejscu pracy. Elastyczne godziny pracy, dofinansowanie posiłków, możliwość pracy zdalnej, zapewnienie opieki psychoterapeutycznej czy dodatkowe dni wolne, na przykład z okazji urodzin – to małe rzeczy wywierające ogromny na wpływ na samopoczucie i zaangażowanie pracowników – wyjaśnia Pogan.

Personalizacja benefitów oznacza już nie tylko zaoferowanie pracownikom swobody w ich wyborze i korzystaniu, ale także tworzenie nowych, podążających za zmieniającymi się oczekiwaniami. W 2024 r. pojawiły się innowacyjne rozwiązania, jak opieka weterynaryjna dla zwierząt pracowników, urlop menstruacyjny czy usługi osobistego asystenta.

Jeszcze benefit czy już standard?

Z danych przedstawionych w raporcie Pluxee Polska wynika, iż 40% pracowników uważa benefity pracownicze za czynnik, który rzeczywiście motywuje ich do pracy. Jedna piąta traktuje je jako środki umożliwiające realizację pasji, szczególnie jeżeli znajdują się wśród nich świadczenia kulturalne i rekreacyjne czy przedpłacone karty. Dodatkowo, ponad połowa pracowników wskazuje na znaczenie benefitów w kontekście budowania relacji ze współpracownikami.

Spośród powszechnie oferowanych benefitów, największą popularnością wciąż cieszy się prywatna opieka medyczna, elastyczność godzin pracy, ubezpieczenie na życie oraz karta sportowa. Jednak czy wciąż motywuje to pracowników do podjęcia pracy i podnosi ich satysfakcję, czy raczej jest traktowane jako oczywisty dodatek?

Pracownicy często nie potrafią powiedzieć, jakich benefitów im brakuje

Z „Raportu Benefitów” opracowanego przez Enter The Code wynika, iż co czwarty pracownik traktuje podstawowe benefity jako standard. Wielu z nich podejmuje pracę po to, aby mieć zagwarantowany pakiet medyczny, kartę sportową, czy budżet na szkolenia. Proponowanie przez firmę tego rodzaju korzyści może być powodem, dla którego pracownik decyduje się na pracę w tym konkretnym miejscu. Jednak czy już podczas świadczenia pracy są to czynniki, które sprawiają, iż jest bardziej satysfakcjonująca? Czasami to już nie wystarcza – mówi Natalia Myskova, dyr. Zarządzająca Smart Solutions HR. – Pracownicy często nie potrafią powiedzieć, jakich benefitów im brakuje. W tej sytuacji najważniejsza jest rola pracodawcy oraz otwarcie na komunikację. Pracownicy potrzebują wyboru oraz ludzkiego podejścia – dodaje.

A co z benefitami finansowymi? Pomimo rosnącej popularności benefitów pozapłacowych, bonus pieniężny wciąż odgrywa ogromną rolę w budowaniu zaangażowania i dobrostanu pracowników. 57% uczestników badania Nais i Enpulse traktuje go jako najważniejszą formę doceniania.

Czego oczekują zagraniczni pracownicy?

Jakie benefity z kolei są najbardziej cenione przez pracowników z zagranicy? Część potrzeb i oczekiwań cudzoziemców związanych z benefitami pokrywa się z podejściem polskich pracowników. Cenią sobie elastyczny czas pracy, ofertę kompleksowego ubezpieczenia zdrowotnego czy możliwość rozwoju kompetencji poprzez szkolenia wewnętrzne. Jednak, jak wskazuje Grażyna Pogan, obcokrajowcy pracujący w Polsce często poszukują benefitów, które nie tylko ułatwią im życie i poprawią komfort codziennego funkcjonowania, ale pomogą w integracji, adaptacji i formalnościach wizowych.

Więcej: https://www.smartsolutions-hr.pl/
https://azir.edu.pl/starsi-pracownicy-szukaja-stabilizacji-a-mlodzi-nowej-pracy/
Idź do oryginalnego materiału