Szacuje się, iż w polskiej branży IT wciąż brakuje ok. 150 tys. pracowników. Mimo to odsetek kobiet w IT to wciąż zaledwie 15,5%. Do zmiany trendu chce przyczynić się spółka dmTECH. Już teraz ponad 30% jej załogi stanowią w Polsce kobiety.
dmTECH to spółka IT, która należy w całości do dm-drogerie markt. Powstała, by opracowywać wsparcie technologiczne i wdrażać nowe projekty dla obsługi klienta sklepów marki. Jesienią ubiegłego roku pierwszy międzynarodowy oddział dmTech powstał w Polsce, we Wrocławiu. Śledząc politykę zatrudnienia w dmTECH od razu można było przypuszczać, iż rynek IT w Polsce może się znacząco zmienić.
Wielokulturowość, różnorodność i kultura dialogu
Powyższe trzy hasła to założenia polityki personalnej spółki we wszystkich miejscach, w których prowadzi działalność. Widoczne różnice od konkurencji podkreślają również pracownicy dmTECH w Polsce.
„Od półtora roku pracuję w dmTECH. Jest to zupełnie nowa jakość i nowy rozdział w moim życiu zawodowym z wielu powodów. Po pierwsze kultura dialogu, która wspiera rozwój pracownika i pozwala mu skupić się na działaniach, które go motywują. Po drugie elastyczność w czasie i sposobie pracy, ale także w zadaniach. Dodatkowo ludzie – otwarci, energiczni i pogodni, przedstawiciele 14 krajów, z którymi wymieniamy się doświadczeniami. Równie ważne jest zaplecze technologiczne i innowacyjność, możliwość podążania za nowinkami, testowania, wdrażania. Bardzo sobie cenię te aspekty. W trakcie rekrutacji usłyszałam zdanie, które mocno zapadło mi w pamięci: „Nie szukamy ludzi do zadań, ale zadań dla ludzi” i rzeczywiście z takim podejściem spotykam się w dmTECH na co dzień i to działa” – mówi Karolina Jurdziak, IT Consultant SAP ERP w dmTECH.
Czas na kobiety
dmTECH zatrudnia ponad 1200 osób w Europie, a ponad 40% z nich stanowią kobiety. W polskim oddziale współczynnik ten wynosi póki co 30%, ale wszystko wskazuje na to, iż jego wartość będzie rosła. Również w branży IT potrzeba osób o różnych umiejętnościach i kompetencjach, co wobec filozofii dmTECH jest szansą dla kobiet.
„Poza bardzo krzywdzącym stereotypem, iż informatycy są aspołeczni i niekomunikatywni, jednym z popularniejszych mitów związanych z naszą branżą jest powszechne przekonanie, iż IT to wyłącznie pisanie oprogramowania. A przecież jest tu wiele specjalizacji – od czysto technicznych, jak wspomniane programowanie, przez analizę danych (w tym także w zakresie użycia AI), zarządzanie projektem, po komunikację i wsparcie użytkowników. W każdym z tych obszarów potrzebne są inne kompetencje i umiejętności. Dlatego warto sprawdzać się w różnych dziedzinach, by odkryć, co się lubi i w czym jest się dobrym. Wtedy praca nie jest obowiązkiem, ale szansą na nowe możliwości i rozwój osobisty. Przy tej okazji chciałabym zauważyć, iż termin technologia jest w języku polskim rodzaju żeńskiego, co może wskazywać właśnie na kobiecy potencjał tej branży” – komentuje Karolina Jurdziak.
W dmTECH kobiety stanowią także 30% managerów, a 25% z nich to ścisłe kierownictwo spółki. Wobec deficytu pracowników w branży IT istnieje spora szansa, iż firma zrewolucjonizuje krajowy rynek pracowniczy. jeżeli przy okazji pomoże to większej ilości kobiet na zawodowe spełnienie, to można temu rozwiązaniu tylko kibicować.