Często są to kwestie techniczne. Płeć i wiek również odgrywają rolę – czasami wbrew powszechnym stereotypom. choćby pięć lat po tym, jak pandemia koronawirusa sprawiła, iż wideokonferencje stały się powszechne, u wielu osób przez cały czas wywołują one stres. Siła tego oddziaływania zależy również od tego, kto z kim rozmawia, jak pokazują badania zlecone przez Logitech. Na pytanie, jak bardzo są zestresowani 15 minut przed spotkaniem online z zewnętrznymi rozmówcami, takimi jak klienci lub przełożeni, około 27 proc. respondentów wskazało wartości 7 lub wyższe w skali od 1 do 10. Podczas spotkania ze współpracownikami wskaźnik ten wyniósł nieco poniżej 21 proc. W badaniu wzięły udział osoby, które głównie pracują przy komputerze.
Jednak poziom stresu w dużym stopniu zależy także od płci. We wszystkich trzech scenariuszach respondentki zgłaszały wysoki poziom stresu znacznie częściej niż ich koledzy. Największą różnicę, od 33 do 22 procent, zaobserwowano w rozmowach z osobami zewnętrznymi, takimi jak klienci.
Osoby starsze są stosunkowo zrelaksowane
Wiek także stanowi istotne różnice – jednak w inny sposób, niż sugerowałby to stereotyp. Z badania wynika, iż najbardziej zestresowani są pracownicy w średnim wieku. Młodzi ludzie, ale także starsi, wydają się być ogólnie rzecz biorąc znacznie bardziej zrelaksowani.
Respondenci nie byli zasadniczo przeciwni spotkaniom online: na pytanie, jaką formę preferują, 30 procent wskazało spotkania wirtualne, 36 procent spotkania stacjonarne, a 27 procent spotkania hybrydowe. Co ciekawe, kobiety i osoby w średnim wieku nieco częściej uczestniczyły w spotkaniach wirtualnych – a to właśnie te grupy są szczególnie zestresowane tuż przed ich rozpoczęciem.
Często dobrze wyposażone również w domu
Jednym z powodów stresu może być obawa, iż technologia potrzebna do przeprowadzenia spotkania nie działa. Odpowiedziało tak 29 procent ankietowanych. 14 procent ankietowanych przyznało, iż regularnie doświadcza problemów technicznych podczas spotkań, a 12 procent unika lub odwołuje spotkania online, ponieważ boi się problemów technicznych. Jednak około dwie trzecie respondentów stwierdziło również, iż byli dobrze przygotowani do spotkań wirtualnych – chociaż między pracą w biurze i pracą zdalną nie było prawie żadnych różnic.
„Dobra technologia konferencyjna od dawna jest czynnikiem konkurencyjnym” — mówi Serkan Ates z firmy Logitech . „Zapewnienie pracownikom niezawodnych narzędzi pozwala uniknąć frustracji, zwiększa wydajność i podnosi poziom zadowolenia”. Jego firma zleciła przeprowadzenie badania YouGov, w ramach którego w kwietniu przepytano około 2110 osób pracujących głównie przy komputerach.