7 listopada 2024 r. odbył się organizowany przez APPLIA Polska 11. Kongres serwisów AGD. Partnerami wydarzenia było 10 producentów AGD: Amica, Beko Europe, BSH, Electrolux, Gorenje/Hisense, Haier, Miele, Samsung, Smeg i Vorwerk. Kongres serwisów to jedyne w swoim rodzaju wydarzenie, którego celem jest umacnianie dialogu branżowego pomiędzy producentami i serwisantami AGD oraz odpowiadanie na wyzwania stojące przed firmami z branży artykułów gospodarstwa domowego.
W wydarzeniu udział wzięła rekordowa liczba blisko 200 osób, w tym przedstawiciele ponad 100 największych firm serwisowych oraz 20 firm produkujących i importujących AGD.
Kongres otworzył Wojciech Konecki, prezes APPLIA prezentując najnowsze dane o rynku oraz przemyśle AGD w Polsce.
Jednym z wyzwań sektora napraw są nieustannie zmieniające się przepisy konsumenckie. Dr hab. Monika Jagielska podsumowała dziesięciolecie funkcjonowania polskiej ustawy o prawach konsumenta i omówiła interpretację jej przepisów na podstawie przykładów z branży AGD zgłoszonych przez uczestników Kongresu. Pani profesor odpowiadała też na szczegółowe pytania z sali.
Następnie Piotr Tokarz, dyrektor Zespołu Szkół Technicznych w Rybniku, który wystąpił w roli prelegenta również podczas ósmej edycji wydarzenia, opowiedział o uruchomionej w swojej placówce specjalizacji serwisant AGD w klasie mechatronicznej. Zespół Szkół od 2022 r. realizuje opracowany przez APPLIA Polska projekt Technik AGD, w którym jako pilotażowa szkoła rozpoczęła doskonalenie młodzieży w zakresie napraw AGD. Obecna specjalizacja to kolejny krok w promocji tego zawodu, tym razem z oceną na świadectwie. Więcej informacji na jego temat projektu APPLIA znajduje się W TYM MIEJSCU.
Do zagadnień prawnych powróciła dyrektor zarządzająca ENVIPOL Jolanta Okońska-Kubica. Omówiła ona zagadnienie raportowania ESG na przykładzie serwisów AGD. Nasz ekspert uświadomił uczestnikom, iż choćby firmy małe oraz mikro mogą spodziewać się w przyszłości obowiązków związanych z raportowaniem ESG. Wyjaśniła, w jaki sposób rozumieć należy poszczególne zagadnienia, których raportowanie obejmie duże firmy już w 2025 r.
Kolejną prelekcję, tym razem dotyczącą przepisów prawnych odnoszących się do zużytego AGD, wygłosił Piotr Popielarski, radca prawny w kancelarii WKB Lawyers. Wytłumaczył on uczestnikom, kiedy towar staje się odpadem i jakie konsekwencje ponoszą z tego tytułu serwisy AGD, a także jakich procedur należy dochować, aby naprawiany towar był przez cały czas produktem, a nie odpadem.
Tradycją Kongresów serwisów AGD są już gościnne wystąpienia Polskiego Stowarzyszenia Serwisów Urządzeń. Krzysztof Pokłacki, prezes Stowarzyszenia, opowiedział tym razem o projekcie wpisania technika AGD do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji. Przybliżył on również zgromadzonym największe bolączki, z którymi zmagają się punkty serwisowe. Jedną z nich jest trudna sytuacja finansowa serwisów.
Ostatnią prelekcję w ramach Kongresu poprowadził Radosław Maj, Menadżer Projektów w APPLIA Polska. Przybliżył on uczestnikom najnowsze zmiany prawne w zakresie produktów AGD, w tym temat indeksu naprawialności na etykietach energetycznych dla suszarek do ubrań.
Część konferencyjną wydarzenia zamknęły dwa losowania. Pierwsze z nich przeprowadziła APPLIA Polska, a jego zwycięzcy nagrodzeni zostali podręcznikami Technika AGD. Drugie natomiast poprowadzone zostało przez firmę Milwaukee, która wręczyła zwycięzcom elektronarzędzia.
Partnerami wydarzenia było 10 producentów AGD: Amica, Beko Europe, BSH, Electrolux, Gorenje/Hisense, Haier, Miele, Samsung, Smeg i Vorwerk.
Patronami honorowymi byli: Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Krajowa Izba Gospodarcza.
Partnerami medialnymi byli: Chłodnictwo i Klimatyzacja, Energia i Recykling oraz Info Produkt.
Partnerem merytorycznym była kancelaria WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr.