Lufthansa cieszy akcjonariuszy pozytywnymi perspektywami

13 godzin temu

Lufthansa odnotowała niższe zyski latem, pomimo rekordowych przychodów w wysokości 11,2 mld euro. Niższe ceny biletów i wyższe koszty spowodowały spadek zysku operacyjnego (skorygowanego zysku operacyjnego przed opodatkowaniem i odsetkami) o jeden procent rok do roku, do nieco ponad 1,3 mld euro w trzecim kwartale, ogłosiła spółka notowana na giełdzie MDax. Akcje Lufthansy ostatnio wzrosły o prawie 5 procent. Na ważnym rynku północnoamerykańskim słaby dolar tymczasowo doprowadził do spadku popytu ze strony klientów z USA. Z powodu negatywnego wpływu podatków, grupa odnotowała zysk netto w wysokości 966 mln euro, co oznacza spadek o 12%.

Mniej opóźnień i odwołań

Pomimo obecnego wzrostu rezerwacji i znacznie stabilniejszej działalności lotniczej, prezes Carsten Spohr (58) pozostaje optymistą co do bieżącego roku. Podtrzymał swoją prognozę, iż zysk operacyjny powinien przez cały czas być znacznie wyższy niż ubiegłoroczny, wynoszący 1,6 mld euro. Po dziewięciu miesiącach firma odnotowała wzrost o około 300 mln euro w porównaniu z rokiem 2024.

Przyczyniły się do tego niższe wypłaty odszkodowań dla pasażerów za opóźnienia i odwołania lotów: według dyrektora finansowego Tilla Streicherta (52), firma musiała przeznaczyć na ten cel około 139 mln euro w trzecim kwartale, czyli o dobre 100 mln euro mniej niż rok wcześniej. Według Spohra, tego lata Lufthansa osiągnęła najlepsze wyniki punktualności od dziesięciu lat. 99% regularnych lotów dotarło na miejsce niezawodnie.

Do pojawienia się nowych flagowych modeli jeszcze daleka droga

Czwarta co do wielkości grupa lotnicza na świecie będzie musiała czekać jeszcze dłużej na nowe i bardziej wydajne samoloty. Dostawa szerokokadłubowego Boeinga 777X zostanie opóźniona o kolejny rok, do 2027 roku, ogłosił w środę amerykański producent. Oznacza to, iż zmodernizowana wersja bestsellerowego Boeinga 777 ma pojawić się siedem lat później niż pierwotnie planowano. Według prezesa Carstena Spohra, Lufthansa wstrzymała już plany dostawy samolotu w 2026 roku. Samolot ma dołączyć do floty latem 2027 roku.

Z powodu opóźnień w realizacji konkurencyjnego modelu Airbus A350-1000, Lufthansa planuje kontynuować eksploatację starszych samolotów A340-600 latem przyszłego roku. Spohr spodziewa się, iż dwupiętrowe superjumbo Airbus A380, które zostały już wycofane, pozostaną w służbie Lufthansy przez kolejną dekadę.

Prezes ostrzegł związek zawodowy pilotów Vereinigung Cockpit przed strajkiem w głównej marce Lufthansy. Stwierdził, iż obawy pilotów nie dotyczą spornych świadczeń emerytalnych, ale perspektyw rozwoju ich linii lotniczych. Firma jest gotowa podjąć odpowiednie zobowiązania, jeżeli istniejące niedogodności finansowe zostaną wyeliminowane. Jednak koszty poniesione w związku ze strajkiem zostaną doliczone do kosztów osobowych danej linii lotniczej, co dodatkowo ograniczy perspektywy pilotów. „Właśnie tego piloci nie chcą”.

Idź do oryginalnego materiału