Mobilna przychodnia Medbus już po raz kolejny odwiedzi północno-zachodnią Polskę w ramach ogólnopolskiej kampanii „Zrób sobie Dzień na U”. Akcja organizowana przez Fundację Rak’n’Roll przy wsparciu partnerów Nationale-Nederlanden i La Roche-Posay potrwa od 3 do 12 czerwca 2025 roku. W jej trakcie mieszkańcy dziesięciu miast będą mogli skorzystać z bezpłatnych badań USG i dermatoskopii, a także poszerzyć swoją wiedzę o profilaktyce zdrowotnej.
– „Dzień na U” to czas, którego potrzebuje każdy i każda z nas, żeby raz w roku wykonać profilaktyczne badania i potwierdzić swoje zdrowie. Sezon letni jest do tego doskonałą okazją – przed wakacyjnymi wyjazdami warto zatroszczyć się nie tylko o wymarzoną wycieczkę, ale również o siebie – podkreślają organizatorzy.
Gdzie i kiedy zaparkuje Medbus?
W ramach tegorocznej trasy Medbus odwiedzi kolejno:
-
3 czerwca – Człuchów, Targowisko Miejskie
-
4 czerwca – Bytów, Rynek
-
5 czerwca – Sławno, pl. Ks. Kard. S. Wyszyńskiego
-
6 czerwca – Białogard, pl. Wolności
-
7 czerwca – Gryfice, pl. Zwycięstwa
-
8 czerwca – Kamień Pomorski, Stary Rynek
-
9 czerwca – Nowogard, parking Hotel Przystań, ul. Zielona
-
10 czerwca – Łobez, parking przy Hali Widowiskowo-Sportowej, ul. Orzeszkowej 7
-
11 czerwca – Złocieniec, ul. Stary Rynek
-
12 czerwca – Wałcz, pl. Wolności
Co obejmuje bezpłatna oferta medbusa?
W czterech mobilnych gabinetach będzie można wykonać łącznie 1400 bezpłatnych badań, w tym USG piersi, jąder i tarczycy oraz badania dermatoskopowe znamion. Oprócz tego dostępne będą:
- konsultacje z psychoonkologiem,
- nauka samobadania piersi i jąder na fantomach,
- materiały edukacyjne dotyczące fotoprotekcji,
- próbki kremów ochronnych z filtrem UV.
Badania będą wykonywane codziennie w godzinach 10:00–18:00. Rejestracja odbywać się będzie od godz. 9:30 w punkcie przy mobilnej przychodni – obowiązuje kolejność zgłoszeń i limit miejsc: do 105 badań USG oraz 35 badań znamion dziennie.
Profilaktyka ma znaczenie
Z danych CBOS z września 2024 roku wynika, iż zaledwie jedna trzecia dorosłych Polaków wykonuje badania profilaktyczne częściej niż raz w roku. Głównymi powodami są brak czasu i trudności z dostępem do specjalistów. Dlatego Fundacja Rak’n’Roll stawia na dostępność.
– Od wielu lat prowadzimy projekt „Dzień na U”, w którym zachęcamy do regularnego potwierdzania zdrowia. Znając najczęstsze wymówki Polaków, oprócz zachęcania, ułatwiamy też zrobienie badania, m.in. prowadząc akcję „Zrób sobie Dzień na U”. W poprzednich latach odwiedziliśmy 13 miast północno-wschodniej i wschodniej Polski. Prawie 1800 osób skorzystało z badań. Przed nami 10 miast w północno-zachodniej Polsce, w których wykonamy 1400 badań. Wierzymy, iż choćby jednorazowe doświadczenie może być początkiem dobrego profilaktycznego nawyku – mówi Olga Myślińska z Fundacji Rak’n’Roll.
Partnerzy wspierają zdrowie Polaków
Działania Fundacji wspiera Nationale-Nederlanden, który nie tylko wspomaga organizację badań, ale również zachęca własnych pracowników do aktywnej profilaktyki zdrowotnej.
– Inwestycja w profilaktykę zdrowotną to najlepszy sposób, by zadbać o lepsze jutro – zarówno własne, jak i naszych bliskich. (…) Już od trzech lat dajemy naszym pracownikom możliwość wzięcia dodatkowego dnia wolnego, właśnie „Dnia na U”, który mogą przeznaczyć na badania profilaktyczne. To więcej niż benefit – to nasze realne działanie na rzecz zdrowia. Cieszy nas, iż do tej inicjatywy dołącza coraz więcej firm – podkreśla Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektorka komunikacji korporacyjnej i rzeczniczka prasowa Nationale-Nederlanden.
Dalsza część tekstu jest pod filmowym wywiadem
Edukacja o skórze i fotoprotekcji
Do akcji po raz kolejny dołącza również marka La Roche-Posay – ekspert w dziedzinie pielęgnacji skóry.
– Skóra to nasz największy organ, tarcza przed światem, dlatego pragniemy dbać o jej zdrowie i komfort. Wiedząc, iż ponad 88% społeczeństwa nie stosuje systematycznie ochrony przeciwsłonecznej, aktywnie edukujemy na temat konieczności stosowania fotoprotekcji przez 365 dni w roku, zachęcając do profilaktyki czerniaka i kontroli znamion. Teraz idziemy krok dalej – z medbusami dotrzemy tam, gdzie dostęp do badań dermatoskopii jest utrudniony – mówi Natalia Walencik-Metelska, Senior Brand Manager w La Roche-Posay.
Kampania z pozytywnym przesłaniem
„Dzień na U” to kampania prowadzona przez Fundację Rak’n’Roll od 2019 roku. Zamiast straszyć chorobą, organizatorzy stawiają na pozytywny przekaz – badania to sposób na dbanie o siebie i bliskich.
Początkowo akcja skierowana była do kobiet, jako zachęta do wykonania USG piersi. Z czasem objęła również mężczyzn i pracodawców. w tej chwili ponad 50 000 pracowników w 90 firmach ma możliwość skorzystania z dodatkowego dnia wolnego na wykonanie badań.
Honorowy patronat
Akcja „Zrób sobie Dzień na U” odbywa się pod honorowym patronatem burmistrzów miast: Człuchów, Sławno, Białogard, Gryfice, Kamień Pomorski, Nowogard, Łobez, Złocieniec oraz Wałcz.
Więcej informacji o kampanii: www.dziennau.pl
Źródło: Nationale Nederlanden