Chiny są państwem, w którym import z roku na rok coraz bardziej kwitnie. Jest to związane nie tylko z o wiele niższymi kosztami produkcji w porównaniu do innych państw, ale również z ogromną różnorodnością towarów. Jednak z samym importem z Państwa Środka wiąże się również wiele mitów, które często krążą po internecie, często przedstawiając Chiny w negatywnym świetle. Poniżej obalamy mity o produkcji w Chinach.
Mity o produkcji w Chinach
1. Tania siła robocza
Tania siła robocza to na pewno najpopularniejszy mit dotyczący Chin, który krąży od lat w zachodnim społeczeństwie. Jego historia powiązana jest z otwarciem się Chin na świat w latach 90-tych XX wieku, kiedy wysyłka towarów za granicę dopiero zaczynała się rozwijać. W tamtym okresie, wiele osób zamieszkałych w małych wsiach przyjeżdżało do dużych miast w poszukiwaniu pracy. Ze względu na brak wykształcenia, zatrudnienie znajdowali w fabrykach, w których pracowali po kilkanaście godzin dziennie za najniższą pensję. W tamtym okresie, zachodnie firmy korzystały głównie z taniej siły roboczej przez to, iż było to najbardziej opłacalne. Jednak ze względu na stale podnoszące się ceny surowców oraz pensję pracowników, aktualnie w chińskich fabrykach zarabia się o wiele więcej niż w latach 90. XX wieku.
Produkcja w Chinach wciąż jest tańsza niż w innych państwach, jednak nie jest to zdecydowanie koszt tak niski jak w przeszłości.
2. Chińska jakość
Chińskie towary często kojarzą nam się z najtańszą produkcją oraz materiałem. Mit dotyczący niskiej jakości wschodnich produktów również jest związany z okresem lat 90-tych XX wieku. Kiedy Chiny dopiero zaczynały oferować swoje produkty innym państwom, początkowo wieloma z nich były tanie zabawki, które do dzisiaj możemy znaleźć w sklepach typu „wszystko za złotówkę”. Ze względu na swoją bardzo niską cenę, w tamtym okresie były masowo kupowane przez zachód. Jakość nie była tak istotna jak w dzisiejszych czasach.
Obecnie oprócz tanich produktów, znajdziemy również masę zaawansowanych towarów o wysokiej jakości. Warto pamiętać, iż w Chinach swoją produkcję posiadają największe marki świata, niezależnie czy są one związane z odzieżą, elektroniką czy motoryzacją. Chiny produkują zarówno towary o niskiej jakości jak i te o bardzo wysokiej. Wszystko zależy od naszego wyboru chińskiego producenta, ponieważ to właśnie on będzie zajmował się wytwarzaniem naszych towarów.
3. Brak regulacji prawnych
Brak odpowiednich legislacji to mit dotyczący braku poszanowania własności intelektualnej przez wielu kontrahentów. Chiny dalej są często traktowane jako kraj trzeciego świata, w którym nie przykłada się dużej uwagi do przepisów prawnych. Z tego względu niespisywanie umów, nierejestrowanie patentów czy znaków towarowych jest stałym błędem popełnianym przez przedsiębiorców importujących z tego państwa.
Wbrew powszechnej opinii, chińscy dystrybutorzy przykładają uwagę do spisywanych kontraktów, patentów oraz rejestracji znaków towarowych. Dlatego nie warto nastawiać się na tanią oraz wolną od jakichkolwiek dokumentacji produkcję w Chinach. Przepisów oraz wymagań jest wiele, a o większości z nich jest mowa w naszym filmie:
4. Pieniądze rozwiązują problemy
Wielu przedsiębiorców jest przekonanych, iż w relacjach biznesowych z Chińczykami najważniejsze są pieniądze. O ile sama produkcja jest oczywiście na nich oparta, o tyle relacja z naszym chińskim partnerem biznesowym już nie do końca. W Chinach występuje pojęcie nazywane guanxi, które jest niezwykle istotnym konceptem w tamtejszym społeczeństwie.
Guanxi jest bliską relacją opartą na doskonaleniu oraz pielęgnowaniu swojej znajomości. W kontaktach biznesowych jest ono najczęściej budowane poprzez formalne i nieformalne spotkania w restauracjach. Jest to proces bardzo czasochłonny, jednak niezwykle korzystny w kontekście biznesowym. Dzięki guanxi nie tylko będziemy mieli stałe źródło informacji dotyczących chińskiego rynku, ale również pomoże nam ono w znalezieniu potencjalnych klientów czy dystrybutorów. Dlatego już od samego początku warto budować relację z naszym chińskim partnerem, ponieważ możemy mieć pewność, iż w przyszłości na pewno nam się ona opłaci.
Więcej o guanxi i nie tylko mogą Państwo przeczytać w naszych darmowych ebookach.
5. Dobry pomysł wystarczy
Dobry pomysł jest oczywiście bardzo ważny, jednak nie jest on jedyną kwestią, którą w trakcie importu powinniśmy się kierować. Musimy również pozyskać odpowiednią wiedzę dotyczącą kontroli jakości, oznakowania produktu, odpowiedniego kontraktu, najlepszego transportu oraz sposobu budowania relacji z naszym chińskim partnerem biznesowym. Pamiętajmy, iż nie możemy przyjść do naszego chińskiego dystrybutora z niczym oprócz samego pomysłu. On pomoże nam jedynie w procesie wytwarzania materiałów, jednak kwestie transportu oraz dokumentacji będą w większości pozostawione nam.
Zanim zaczniemy współpracę z Chinami, warto najpierw doinformować się kilku kwestiach. Aby dowiedzieć się więcej o imporcie z Chin oraz zapoznać się z całym procesem krok po kroku, zapraszamy Państwa do odwiedzenia naszej strony.