Prawie co trzeci młody Polak chce założyć w przyszłości firmę i zatrudniać ludzi. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację THINK!.
Badanie zrealizowano we współpracy z Instytutem Psychologii Uniwersytetu Śląskiego oraz Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga. Udział w nim wzięło ponad 1200 osób w wieku 18-30 lat. Podzieliły się one swoimi planami dotyczącymi zawodowej przyszłości. Co budujące, większość z nich ma na nią konkretne pomysły.
Warto przeczytać: Masowe zwolnienia nie dotkną Polski? Optymistyczne dane Polskiego Instytutu Ekonomicznego
Freelancer lub przedsiębiorca
Co ciekawe, choć wśród młodych dominuje wizja pracy na etacie (widzi tam siebie co drugi badany), to duża część rozważa również inne formy zatrudnienia. Aż 40% respondentów uważa, iż najlepszą formą pracy byłoby bycie freelancerem lub przedsiębiorcą. Nie są to jedynie wizje bez pokrycia. ⅔ tej grupy ma konkretny pomysł na własną działalność. Najpopularniejszą formą pracy, w której widzi siebie młodzież, jest praca zdalna. Wskazało ją ponad 54% badanych.
Źródło: Raport „Aspiracje zawodowe młodych ludzi”
Wartość dodana na rynku pracy
Optymistycznym jest fakt, iż młodzież deklaruje chęć wprowadzania zmian w swoim środowisku pracy. Ponad połowa z deklarujących otwartość na nowe technologie wskazała, jakie konkretnie aspekty starałaby się w pracy usprawnić. Co trzeci z nich opisał szczegółowy plan tych zmian. To sprawia, iż młodzież może być w przyszłości wartością dodaną na rynku pracy.
„Dzięki temu, iż zadaliśmy uczestnikom pytania otwarte, uzyskaliśmy odpowiedzi wyrażone ich własnymi słowami. Wbrew powszechnym opiniom na temat pokolenia Ze związanym z ciągłą obecnością jego przedstawicieli w social mediach, tendencją do szybkiego zniechęcenia, gdy praca nie daje szybkiej gratyfikacji i pochwał, braku szacunku dla autorytetów i niechęci podejmowania wysiłku, wyniki badania pokazały zupełnie inne dążenia i ambicje zawodowe młodych. Okazało się, iż nie są gołosłowni, iż mają konkretne pomysły na to, co chcą robić w przyszłości i z chęcią wykorzystują w praktyce swoje kompetencje technologiczne, interpersonalne i komunikacyjne” – mówi Anna Bichta, prezeska Fundacji THINK!
Założenie firmy sukcesem
Co trzeci z respondentów wyraża chęć do pracy wyłącznie we własnej działalności gospodarczej. Badani wskazali również czynniki, które mogą ułatwić odniesienie sukcesu w tej formie. Większość wskazała aspekty finansowe. Są nimi kapitał początkowy i dalsze zasoby. Jednak tylko nieco mniejsza część badanych uważa, iż kluczowa jest również znajomość branży i rynku, a także dyscyplina i zaangażowanie. Równie istotny według badanych jest dobry pomysł na własny biznes.
Te aspekty w połączeniu z chęcią samodoskonalenia mogą sprawić, iż przyszłość tych działalności będzie równie pozytywna, co wyniki badania.