MNiSW powołuje zespół ds. zdrowia psychicznego na uczelniach

1 dzień temu

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego powołało specjalny zespół do identyfikacji dobrych praktyk i zaproponowania mechanizmów przeciwdziałania mobbingowi, wspierania dobrostanu oraz profilaktyki zdrowia psychicznego w środowisku akademickim. Podczas inauguracyjnego spotkania w połowie czerwca członkowie zespołu określili obszary zagrożone mobbingiem, przeanalizowali ryzyka i zaplanowali systemowe, także legislacyjne rozwiązania.

– W ministerstwie działa też Rzecznik Dyscyplinarny Ministra, który rozpatruje sprawy względem rektorów, którzy też mogą się dopuścić takich, a nie innych zachowań – mówi prof. dr hab. inż. Maria Mrówczyńska, podsekretarz stanu w MNiSW.

Uniwersytet Warszawski, przy wsparciu resortu, zainaugurował projekt „Uczelnia – przestrzeń bezpieczna od mobbingu i dyskryminacji”, którego celem jest zarówno diagnoza problemów, jak i dialog z całym środowiskiem akademickim w różnych regionach Polski, prowadzący do strategii antymobbingowej.

– To projekt, który identyfikuje problemy związane z mobbingiem i dyskryminacją na uczelniach. Ale też ma na celu dialog ze środowiskiem, dlatego będzie dotyczył również różnych regionów Polski i ma na celu wypracowanie strategii działań antymobbingowych na uczelniach – tłumaczy wiceminister Maria Mrówczyńska.

Raport SWPS, przygotowany na zlecenie MNiSW, pokazuje, iż najbardziej powszechne w środowisku akademickim są zaburzenia lękowe i depresyjne, silny stres oraz wypalenie zawodowe. Zjawiska te nie odbiegają od światowych trendów, ale ich skala jest znacząca także w Polsce.

– W ministerstwie stale prowadzone są prace, które mają na celu wspieranie całej społeczności akademickiej. Mieliśmy już bardzo duże działania związane z poprawą dobrostanu psychicznego studentów i pracowników uczelni w trakcie pandemii COVID-19. To był bardzo trudny czas dla nas wszystkich na uczelniach – dodaje prof. Maria Mrówczyńska.

Pandemia pogłębiła problemy psychiczne: niemal 80% studentów doświadczyło pogorszenia nastroju, głównie wskutek ograniczeń w kontaktach międzyludzkich. W odpowiedzi wiele uczelni uruchomiło bezpłatne punkty wsparcia online, interwencje kryzysowe, warsztaty i kampanie edukacyjne.

– Studenci to ponad 1,2 mln osób studiujących na uczelniach publicznych i niepublicznych. Musimy dbać o nich jako cała społeczność akademicka, aby jak najmniej było wobec nich zachowań mobbingowych i dyskryminacyjnych, a najlepiej, żeby nie było ich w ogóle – podkreśla wiceminister.

Studenci deklarują wysoki poziom stresu (50%), związany głównie z obawami o przyszłość zawodową; 23% spełnia kryteria zaburzenia depresyjnego. Wypalenie edukacyjne dotyczy 28% z nich. Wśród doktorantów aż 22% zgłasza poważne symptomy depresyjne, a 6% myśli samobójcze. Doktorantki częściej niż doktoranci zmagają się z problemem work–life balance.

Kadra akademicka również doświadcza znacznego stresu i wypalenia: 21% wysoko wypalonych, a 62% z niskim poczuciem osiągnięć osobistych.

– Najważniejszym elementem zaopiekowania jest na pewno dobrostan psychiczny i to zgłaszają zarówno środowiska studenckie, jak i środowiska związane z pracownikami i nauczycielami akademickimi, pracownikami administracji. To szerszy problem, który dotyka całego społeczeństwa – podsumowuje prof. Maria Mrówczyńska.

Źródło: Newseria

Idź do oryginalnego materiału