Nie tylko aspekt finansowy. Co wpływa na efektywność i motywację pracowników?

1 rok temu
Zdjęcie: programista pracownik


Pracodawcy mają coraz większą świadomość, iż muszą elastycznie i gwałtownie reagować na zmiany, które dotykają rynek pracy. Tylko w branży IT brakuje ok. 147 tys. specjalistów, dlatego firmy robią wszystko, by zatrzymać pracowników na ich obecnych stanowiskach. Motywacja nie może być jednak tylko finansowa. Z badań wynika, iż pracownicy kładą ogromny nacisk na rozwój zawodowy.

  • Jak wynika z raportu „Ilu specjalistów IT brakuje w Polsce?” Polskiego Instytutu Ekonomicznego, nasz kraj potrzebuje 147 tys. specjalistów IT;
  • Wysokiej klasy specjaliści nie obawiają się zmiany pracy, dlatego, by utrzymać ich w firmie konieczna jest zmiana podejścia do zarządzania zasobami ludzkimi;
  • Pracownicy stoją przed wyzwaniem transformacji cyfrowej, stąd rosnąca popularność upskillingu, czyli podnoszenia posiadanych już umiejętności zawodowych.

W raporcie „The future of work? Work of the future!”, eksperci Komisji Europejskiej wskazali, iż choćby 47 proc. wszystkich stanowisk pracy może grozić automatyzacja. Transformacja cyfrowa staje się faktem, dlatego zarówno pracodawcy, jak i pracownicy szukają rozwiązań, by dostosować się do zmieniającego się rynku pracy.

– Coraz popularniejszym trendem jest upskilling. W gospodarce postpandemicznej osoby poszukujące pracy cenią sobie podnoszenie kwalifikacji i chcą pozostać w organizacji, która oferuje im możliwości rozwoju. Ten trend łatwo zauważyć w branży szkoleniowej, gdzie lawinowo rośnie zainteresowanie wysoko specjalistycznymi szkoleniami, np. ITIL 4, który stanowi zestaw najlepszych praktyk zarządzania usługami IT, czy DevOps ułatwiający przeprowadzenie transformacji organizacyjnej, kulturowej i technicznej – mówi Maciej Hawrus, Product & Business Manager w Altkom Akademii, która realizuje certyfikowane szkolenia PeopleCert.

Potrzeby pracodawców opisuje „Raport Upskiling IT 2023” opracowany przez DevOps Institute: „Na rynku pracy IT coraz większą uwagę zwraca się na konkretne umiejętności, takie jak zdolność do analizowania danych, rozwiązywania problemów, pracy w zespołach, kierowania i zarządzania, czy opanowania określonych technologii”. Według tego raportu w ponad jednej trzeciej firm już teraz brakuje pracowników o odpowiednich kompetencjach, a prawie 70 proc. już wprowadziło programy szkoleniowe.

Liczą się nowe kwalifikacje i możliwość awansu

Z jednej strony szkolą się pracownicy, którym zależy na podnoszeniu swoich kwalifikacji, by w dobie transformacji cyfrowej nie wypaść z rynku pracy. Z drugiej strony szkolą się też menedżerowie wyższego szczebla, by wiedzieć jak nowocześnie zarządzać zespołem. Ich zadaniem jest utrzymanie efektywności i motywacji pracowników, przy jednoczesnym wykorzystaniu ich wszystkich talentów i umiejętności.

– Z powodu braku specjalistów organizacje chcą za wszelką cenę utrzymać swoich pracowników na obecnych stanowiskach. Wiedzą, iż ich zadowolenie realnie przekłada się na efektywność w pracy. Nie zawsze jednak dysponują odpowiednimi narzędziami, by optymalnie zarządzać pracownikami w obecnych realiach. Dlatego szukają szkoleń, by podnosić swoje kwalifikacje w tym zakresie – mówi Natalia Gozdowska, Business Development Director w Altkom Akademii, która realizuje certyfikowane szkolenia PeopleCert.

Jak wynika z ubiegłorocznego badania Linkedin Global Talent Study pracownicy mają ściśle sprecyzowane wymagania, które przekładają się na satysfakcję z pracy. Cenią sobie równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, elastyczne warunki pracy i podnoszenie kwalifikacji. Z kolei według badania przeprowadzonego przez Pew Research, aż 33 proc. osób, które zrezygnowały z pracy, zrobiło to, ponieważ w ich firmie nie było możliwości awansu.

– Organizacje muszą odpowiadać na aktualne potrzeby pracowników, a chęć rozwoju zawodowego, który dawałby im realną możliwość awansu jest jednym z najsilniej widocznych w tej chwili trendów – dodaje Maciej Hawrus.

Idź do oryginalnego materiału