Zrównoważony wybór w codziennych decyzjach biznesowych
– Firmy koncentrują się na swoich usługach, na rozwoju własnej działalności gospodarczej. Ważne jest to, aby rozwijać spółkę, ale jednocześnie zadbać o to, w jaki sposób tworzymy usługi czy produkty. W jaki sposób możemy przyspieszyć transformację? Poprzez wybory produktów, które są potrzebne dzisiaj do wygenerowania usługi czy produktu – mówi Jarosław Chwastowicz, dyrektor ds. customer experience w Lyreco Polska.
Według raportu Deloitte „2024 CxO Sustainability Report”, w 2023 roku 85 proc. organizacji zwiększyło inwestycje w działania proekologiczne. To o 10 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej.
Zrównoważone zakupy jako część strategii ESG
Zrównoważone podejście firm do procesów zakupowych obejmuje zarówno kwestie środowiskowe, jak i społeczne. Chodzi m.in. o redukcję emisji CO2, ograniczanie zużycia zasobów czy zapewnienie uczciwych warunków pracy u dostawców.
– Rynek oczekuje od firm produktu, usługi i etycznego działania w stosunku i do pracowników, i do planety. Dlatego nasza synergia z biznesem jest następująca: dostarczamy w sposób zrównoważony produkty, usługi do każdego miejsca pracy po to właśnie, aby biznes mógł się skoncentrować na tym, co dla niego jest najważniejsze – mówi przedstawiciel Lyreco.
W odpowiedzi na te potrzeby Lyreco wdrożyło program Sustainable Selection by Lyreco, z metodologią audytowaną przez SGS. Specjalne oznaczenia pomagają klientom wybierać produkty przyjazne środowisku (Planet), wspierające wellbeing pracowników (People at work) oraz lokalne społeczności (Community).
Partnerstwo z odpowiedzialnymi dostawcami
– Klient, filtrując na naszej stronie produkty poprzez tę etykietę, wie, kogo wspiera. Znajdziemy tam głównie produkty od producentów polskich, a o ile produkt jest z zagranicy, wówczas klient wie, iż dana organizacja wspiera swoje otoczenie lokalne różnymi inicjatywami. My te inicjatywy audytujemy, w centrali działa specjalnie powołana do tego jednostka – mówi Chwastowicz.
– Zanim zaczniemym pracę z jakimkolwiek podmiotem, chcemy sprawdzić, czy nasz poziom wartości jest ten sam. Zaczynamy od kodeksu etycznego i to jest coś, co musi zostać podpisane, następnie uzupełniamy razem tzw. kartę dostawcy, która została zaudytowana przez SGS, abyśmy mieli pewność, iż certyfikaty, o które pytamy naszych nowych producentów, mają faktyczny wpływ na biznes i na naszą planetę – dodaje dyrektor Lyreco.
Ocena dostawcy jest pierwszym obowiązkowym krokiem w standardzie ESG. Dopiero później oceniany jest produkt pod kątem możliwości recyklingu, ponownego użycia lub odnowienia.
Korzyści dla biznesu i wyzwania na rynku
Lyreco podaje, iż w 2023 roku połowę sprzedaży stanowiły zielone produkty. Do 2026 roku firma chce, by aż 90 proc. obrotów pochodziło z kategorii Sustainable Selection by Lyreco.
– Chcemy szerzyć wiedzę wśród nowego pokolenia, które za chwilę wejdzie na rynek pracy, ale również budować strategiczne partnerstwa z tymi, którzy również chcą się długoterminowo rozwijać i stawiają na zrównoważony, długoterminowy wzrost – mówi Chwastowicz.
Zrównoważone zakupy pozwalają firmom nie tylko ograniczać emisje i dbać o środowisko. Pomagają też budować wizerunek i lojalność klientów, zmniejszać koszty operacyjne i odpowiadać na rosnące oczekiwania rynku.
Jak pokazuje badanie Amazon Business, aż 85 proc. organizacji odpowiedzialnych za zamówienia publiczne ma trudność w pozyskaniu dostawców stosujących zrównoważone praktyki. To utrudnia im realizację własnych celów ESG. To dowód na to, iż budowa zrównoważonego łańcucha dostaw to dziś realne wyzwanie dla wielu firm.
- Zielony Ład w praktyce. Jak zmienia branżę oświetleniową?
- Zaufanie ma wartość. Limit kupiecki dla mikrofirm to średnio 14 400 zł
- Nadużycia gospodarcze w firmach. Kto stoi za oszustwami i jak działają?
- Koszty budowy domu w Polsce rosną, ale zainteresowanie inwestorów nie słabnie