Francuski producent akumulatorów do samochodów elektrycznych Verkor otworzył swoją pierwszą gigafabrykę na północy Francji. Nowo otwarta fabryka ma zatrudnić 1200 osób do 2027 roku. Dołącza ona do już działających fabryk ACC w Billy-Berclau i AESC w Lambres-lez-Douai, tworząc tzw. „dolinę baterii”. Sytuacja w chwili obecnej jest jednak niepewna z perspektywy sektora motoryzacyjnego w Europie, zwłaszcza samochodów elektrycznych, ze względu na dużą zmienność rynku oraz silną konkurencję międzynarodową.
Jak podaje AFP, fabryka będzie kosztować około 1,5 miliarda euro i ma stworzyć 1200 miejsc pracy. Według firmy Verkor, zakład jest już gotowy do pracy i pierwsze ogniwa akumulatorowe trafią na rynek na początku 2026 roku. Na różnych liniach produkcyjnych pracownicy francuskiej firmy i azjatyccy dostawcy maszyn w tej chwili zajmują się szkoleniami i testami sprzętu. Verkor zamierza docelowo produkować baterie litowo-jonowe, które będą mogły być wykorzystane do wyposażenia 300 tys. pojazdów elektrycznych rocznie.
Zdaniem francuskiego rządu, „ten projekt przemysłowy staje się jednym z najbardziej ustrukturyzowanych w kraju i trwale umieszcza region Hauts-de-France w przemysłowej przyszłości zdekarbonizowanego europejskiego sektora motoryzacyjnego”.
Niepewna sytuacja segmentu aut elektrycznych w Europie
W atmosferze ostatnich decyzji Unii Europejskiej, liberalizujących przejście na pojazdy elektryczne do 2035 roku, startup Verkor podejmuje odważne ryzyko, stawiając na produkcję wyłącznie elektrycznych pojazdów. Francja była przeciwna odejściu od celu wycofania samochodów spalinowych, żeby zabezpieczyć swoje inwestycje w fabryki baterii do samochodów elektrycznych.
Prezydent Emmanuel Macron po szczycie europejskim w październiku oświadczył, iż jeżeli zostanie porzucony cel na 2025 rok, to można zapomnieć o europejskich fabrykach akumulatorów elektrycznych. Benoit Lemaignan, prezes i współzałożyciel Verkor oświadczył natomiast, iż „ Istnieją wątpliwości i pytania dotyczące rozwoju tej branży, ale jesteśmy tutaj, idziemy naprzód ”. Ten cel, wyznaczony dwa lata temu, jest uważany za nieosiągalny przez niektóre kraje, zwłaszcza Niemcy, oraz przez większość producentów samochodów.
Nowe miejsca pracy
Francuskie media podają, iż do 2027 roku ta gigafabryka stworzy 1200 bezpośrednich i 3 tys. pośrednich miejsc pracy. Docelowo ma produkować baterie do 300 tys. pojazdów elektrycznych rocznie.
W zakładzie w Dunkierce pracuje już 570 osób. Kolejnych 500 pracowników pracuje w Grenoble, niektórzy z nich również pracują w zakładzie w Hauts-de-France. Verkor chce zbudować dodatkowo dwie nowe fabryki, każda o powierzchni 15 hektarów. Znajdowałyby się one na działce o łącznej powierzchni 70 hektarów, w ramach projektu szacowanego na 2 miliardy euro. jeżeli dojdzie do skutku, również będzie ona zlokalizowany w gminie Bourbourg.
Patrice Vergriete, burmistrz i przewodniczący rady miejskiej Dunkierki, oświadczył dziennikarzom France Info podczas ceremonii otwarcia, iż „ Dzisiaj jest wielki dzień dla Verkoru, to także wielki dzień dla regionu Dunkierki, ponieważ to początek nowej ery przemysłowej ”.
Wycofanie się z zakazu aut spalinowych w UE do 2035 roku
Komisja Europejska (KE) zamiast całkowitego zakazu dla tradycyjnych aut spalinowych proponuje, aby od 2035 roku producenci samochodów musieli osiągnąć cel redukcji emisji spalin o 90 procent. Natomiast 10 procent emisji będzie musiało być zrekompensowane poprzez stosowanie stali niskowęglowej, wyprodukowanej w Unii Europejskiej, a także przez stosowanie e-paliw i biopaliw.
Zdaniem agencji Reuters, decyzja KE jest z powodu silnej presji ze strony Niemiec, Włoch i ogólnie europejskiego sektora motoryzacyjnego. Agencja określiła ten projekt jako „największe odejście UE od polityki ekologicznej w ciągu ostatnich pięciu lat”.
Z drugiej strony ta decyzja ma pomóc europejskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu w konkurencji z takimi markami jak Tesla oraz z innymi chińskimi producentami samochodów elektrycznych. Nie wpisuje się więc w oczekiwania francuskiego przemysłu motoryzacyjnego, który w dużej mierze stawia na samochody elektryczne i produkcję akumulatorów do nich.
Marcin Jóźwicki

1 dzień temu





