Niemieckie Stowarzyszenie Organizacji Konsumenckich (vzbv) wniosło pozew przeciwko EasyJet i dwóm innym liniom lotniczym za „niedopuszczalne” opłaty za bagaż podręczny. „Ryanair, EasyJet i inne linie lotnicze wabią klientów cenami, które nie obejmują całego bagażu podręcznego. To wprowadzanie konsumentów w błąd i naruszanie obowiązującego prawa” – powiedziała członkini zarządu vzbv, Ramona Pop, w rozmowie z „Neue Osnabrücker Zeitung”.
Linie lotnicze są zobowiązane do przewozu odpowiedniego bagażu podręcznego bez dodatkowych opłat. „Obecne standardy dotyczące rozmiarów bagażu podręcznego, często stosowane przez linie lotnicze, są sprzeczne z prawem UE” – skrytykował Pop. W rzeczywistości cena często obejmuje tylko jedną mini-bagaż. Za większy lub dodatkowy bagaż podręczny pasażerowie muszą zapłacić dodatkowo.
„Konsumenci muszą być chronieni przed pułapkami kosztowymi”
W pierwszym kroku vzbv wydało ostrzeżenia dla wielu linii lotniczych, w tym Ryanair, z tego powodu. „Wnieśliśmy również pozwy przeciwko EasyJet, Wizz Air i Vueling Airlines, ponieważ naszym zdaniem pobierają one niedopuszczalne opłaty i w ten sposób oszukują konsumentów w kwestii cen lotów” – powiedziała Pop. Stwierdziła, iż UE powinna ustanowić jasne standardy i wymiary bezpłatnego bagażu podręcznego. Konsumenci muszą być chronieni przed pułapkami kosztowymi. Działania vzbv są częścią ogólnoeuropejskiej kampanii.
EasyJet odmówił komentarza w sprawie trwającego sporu prawnego. Brytyjskie tanie linie lotnicze obsługują głównie samoloty Airbus 320. Mogą one przewozić do 186 pasażerów, ale w schowkach nad głowami pasażerów mieści się tylko około 90 sztuk bagażu. W związku z tym, jak poinformowała firma, za przewóz większych sztuk bagażu pobierana jest opłata. Od czasu zmiany przepisów dotyczących bagażu podręcznego, wejście na pokład stało się sprawniejsze, a punktualność wzrosła. Wizz Air i Vueling nie odpowiedziały natychmiast na prośbę o komentarz.
Rzecznicy praw konsumentów, jak sami twierdzą, opierają swoją argumentację między innymi na orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 2014 roku. Zgodnie z tym orzeczeniem przewóz bagażu podręcznego jest istotnym elementem transportu pasażerskiego, a nie dodatkową usługą świadczoną przez linie lotnicze. Zdaniem urzędu ochrony konsumentów, nie można pobierać dodatkowej opłaty za bagaż podręczny, pod warunkiem iż jego waga i wymiary spełniają uzasadnione wymagania, a przepisy bezpieczeństwa są przestrzegane.