Średnia cena obowiązkowego ubezpieczenia OC w Polsce w drugim kwartale 2025 roku wyniosła 674 zł. To niemal identyczny poziom jak w pierwszym kwartale (677 zł), jednak w skali roku oznacza to wzrost o 6%. Stabilizacja na poziomie ogólnokrajowym maskuje natomiast duże wahania na poziomie województw i miast.
Zmiany cen OC w województwach i miastach – duże różnice regionalne
W porównaniu z I kwartałem 2025 największy spadek cen OC odnotowano w województwie lubuskim (z 702 zł do 647 zł, spadek o 7,8%) oraz zachodniopomorskim (−4,3%). Największy wzrost wystąpił w opolskim – o 10,8% (z 631 zł do 699 zł). W większości województw zmiany nie przekraczały 1–2%, co potwierdza stagnację na tym poziomie.
W skali województw najdrożej pozostaje na Dolnym Śląsku (829 zł), a najtaniej w Świętokrzyskiem (538 zł). To ta sama sytuacja, co w pierwszym kwartale – choć różnice między regionami wciąż się pogłębiają.
Jeszcze większe zmienności widać wśród miast wojewódzkich. Największy spadek składek OC zanotowano w Zielonej Górze i Gorzowie Wielkopolskim – aż o 7%. Największy wzrost dotyczył Olsztyna, gdzie średnia cena OC wzrosła aż o 7% (z 746 zł do 801 zł). Najdroższym miastem wojewódzkim pozostaje Wrocław (982 zł), a najtańszym – Lublin (692 zł).
Różnice między miastami – choćby 400 zł różnicy w jednym województwie
Analiza danych zebranych od prawie miliona klientów – kupujących polisy zarówno online, przez Contact Center, jak i w placówkach stacjonarnych – pokazuje, jak zróżnicowany jest rynek. W woj. mazowieckim różnica między Warszawą (881 zł) a Przeworskiem (353 zł) przekracza 500 zł. W zachodniopomorskim mieszkańcy Koszalina płacili 1004 zł, podczas gdy w Wałczu – zaledwie 504 zł. W śląskim OC w Bielsku-Białej kosztowało 882 zł, podczas gdy w Kłobucku 557 zł.
Podobne różnice występują w wielu regionach – w dolnośląskim najwięcej płacili mieszkańcy Wrocławia (982 zł), a najmniej – Ząbkowic Śląskich (631 zł). To pokazuje, jak bardzo lokalizacja wpływa na cenę polisy – choćby w obrębie tego samego województwa.
Top 3 najdroższe miasta pod względem OC:
1. Koszalin – 1004 zł
2. Wrocław – 982 zł
3. Gdańsk – 947 zł
Top 3 najtańsze miasta pod względem OC:
1. Przeworsk – 353 zł
2. Wałcz – 504 zł
3. Kłobuck – 557 zł
– Choć średnie ceny OC w skali kraju utrzymują się na stabilnym poziomie względem pierwszego kwartału, to pod tą powierzchowną równowagą kryją się różnice lokalne. W tak dynamicznych warunkach rośnie znaczenie porównywania ofert. Dla kierowcy oznacza to konkretne oszczędności, bo różnice w cenie tej samej polisy mogą sięgać choćby kilkuset złotych – podkreśla Marcin Dyliński, Członek Zarządu ds. Marketingu i E-Commerce w CUK Ubezpieczenia.
Młodzi płacą najwięcej – różnice w cenach OC zależnie od wieku kierowcy
W II kwartale 2025 roku składki OC silnie różnicowały się także ze względu na wiek kierowcy. Najwyższe średnie ceny płacili kierowcy w wieku 18–24 lata – aż 1563 zł, co stanowi niemal trzykrotność średniej krajowej i ponad dwukrotnie więcej niż osoby w wieku 35–54 lata. Wysokie ceny dla młodych kierowców to efekt statystycznie wyższego ryzyka wypadków oraz krótkiej historii ubezpieczeniowej.
Dla porównania, osoby w wieku 25–34 lata płaciły średnio 790 zł, a kierowcy w grupie 35–44 lata – 641 zł. Najniższe składki odnotowano w grupie wiekowej 55–64 lata – 573 zł, a nieco więcej płacili kierowcy powyżej 64. roku życia (622 zł).
Wyjątkiem są osoby poniżej 18. roku życia – ich średnia składka to tylko 309 zł, co wynika z marginalnej liczby ryzyk i szczególnych warunków współwłasności pojazdów.
Golf królem polis, elektryki rosną w siłę
W drugim kwartale 2025 roku najczęściej ubezpieczanym modelem w Polsce był Volkswagen Golf IV (1997–2003) – średnia składka OC wyniosła 647 zł. Tuż za nim uplasował się Golf V (2003–2008) z wyraźnie wyższą składką – 747 zł. Na trzecim miejscu znalazła się Opel Corsa D (2006–2011) – 648 zł. Dalsze miejsca zajęły: Ford Fiesta (2008–2012) – 640 zł, Fiat Panda (2003–2013) – 518 zł
Wśród samochodów elektrycznych top pięć najpopularniejszych aut to: i3 (BMW), e-Niro (Kia), Kona (Hyundai), Leaf (Nissan) oraz ZOE (Renault). Średnia składka OC dla tych pojazdów waha się od około 562 zł (e-Niro) do 699 zł (Kona), co wskazuje, iż mimo różnic konstrukcyjnych i wartości rynkowej, koszt ubezpieczenia OC w przypadku aut elektrycznych pozostaje stosunkowo zbliżony.
Lokalna dynamika, wysokie składki dla młodych i stabilność klasyków
Drugi kwartał 2025 roku potwierdził, iż średnie ceny OC w Polsce przestały rosnąć z kwartału na kwartał. Jednak w skali roku przez cały czas obserwujemy wyraźny trend wzrostowy, co przekłada się na wyższe koszty dla kierowców. Różnice między miastami i województwami są przez cały czas znaczące – podobnie jak wpływ wieku kierowcy i modelu pojazdu na cenę ubezpieczenia. Dane pokazują też, iż auta klasyczne i elektryczne mogą dziś współistnieć pod względem ubezpieczeniowym, a ceny polis dla EV są bardziej zbliżone do średniej, niż można by przypuszczać.
Źródło: CUK Ubezpieczenia