Polacy liczą na zniżki zakupowe i lepsze oferty
Z badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i Shopfully wynika, iż ponad połowa (55,6 proc.) Polaków jest gotowa udostępnić swoje dane osobowe handlowcom w zamian za uzyskanie zniżki na wybrane produkty. 57,1 proc. respondentów przyznaje, iż liczy na dostęp do lepszych ofert i promocji, a 47,2 proc. chce dzięki temu otrzymywać informacje o dostępności produktów.
Na trzecim miejscu wśród benefitów, których oczekują kupujący, dzieląc się swoimi danymi, znalazły się spersonalizowane rekomendacje produktów. 42 proc. Polaków ma nadzieję, iż nowoczesne technologie będą dla nich pomocne w wyborach zakupowych, równocześnie licząc jednak na to, iż propozycje nie będą zbyt nachalne. "Użytkownicy są otwarci na personalizację, ale musi być ona trafna i użyteczna. Powinna faktycznie odpowiadać na realne potrzeby klienta i nie może być natarczywa" - tłumaczy Robert Biegaj, współautor badania. Reklama
"To są natychmiastowe, wymierne benefity, które w największym stopniu przekładają się na oszczędność pieniędzy oraz lepsze okazje zakupowe" - mówi Biegaj. "Konsumenci chcą przede wszystkim mieć pewność, iż produkty, które ich interesują, będą dostępne. jeżeli mają dzielić się danymi, to w zamian oczekują, iż nie zmarnują czasu. Sklep pomoże im znaleźć to, czego szukają tu i teraz" podkreśla ekspert.
44 proc. nie udostępnia swoich danych. Priorytetem jest prywatność
Wśród konsumentów, którzy sprzeciwiają się udostępnianiu danych (44,4 proc.) przeważa argument o ochronie prywatności. "Obserwujemy wyraźny wzrost świadomości społecznej w zakresie ochrony danych osobowych. Nagłośnione przypadki wycieków danych i nadużyć firm technologicznych sprawiły, iż ludzie są ostrożniejsi. Nie chcą też paść ofiarami manipulacji sprzedażowej" - wyjaśnia Biegaj.
Problemem jest również nadmiar wiadomości reklamowych, czyli tzw. spamu, który codziennie zalewa skrzynkę mailową po tym, jak udostępnimy swoje dane. "Konsumenci są zmęczeni spamem. Oczekują mniej, ale bardziej wartościowych komunikatów" - dodaje ekspert.
Robert Biegaj podkreśla, iż tradycyjne programy lojalnościowe, oparte np. na zbieraniu punktów, coraz rzadziej spełniają oczekiwania konsumentów. Jego zdaniem marki powinny stawiać na unikatowe doświadczenia, personalizowane nagrody oraz pokazywać klientom, iż są ważni nie tylko jako źródło przychodu.