Stare polskie powiedzenie głosi, iż "wypadki chodzą po ludziach". Nigdy nie wiadomo, kiedy coś może nam się przytrafić, dlatego zawczasu warto sprawdzić, jakie świadczenia przysługują nam w niespodziewanej sytuacji. Jednym z nich jest odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub chorób zawodowych. Wyjaśniamy, kto może się o nie ubiegać i ile wynosi.
REKLAMA
Zobacz wideo Czy wypadek w domu podczas pracy zdalnej jest wypadkiem w czasie pracy? Pytamy ekspertkę
Jakie odszkodowanie można otrzymać po wypadku w pracy? Podniesiono stawki
Kwoty odszkodowań z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych podlegają corocznej waloryzacji. Dotyczy to również odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych. To oznacza, iż niedługo stawka wzrośnie. Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 28 lutego 2025 roku w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, wysokość takiej wypłaty powinna wynosić 20 procent przeciętnego wynagrodzenia za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. W okresie od 1 kwietnia 2025 roku do 31 marca 2026 roku kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej będą wynosiły:
1636 złotych za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu;
28 636 złotych w przypadku odszkodowania z tytułu orzeczenia o całkowitej niezdolności do pracy oraz niezdolności do samodzielnej egzystencji ubezpieczonego;
147 271 złotych, jeżeli do jednorazowego odszkodowania uprawniony jest małżonek lub dziecko zmarłego ubezpieczonego lub rencisty;
73 635 złotych, gdy do otrzymania jednorazowego odszkodowania jest uprawniony inny członek rodziny.
Zobacz też: Ta emerytura przysługuje tylko kobietom. Pieniądze będą wypłacane przez pięć lat
Za co można dostać odszkodowanie? Warto sprawdzić te informacje
Jak czytamy na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, o jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy może ubiegać się osoba, "która doznała stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej" albo uprawniony członek rodziny osoby, która zmarła na skutek nagłego zdarzenia w pracy (na przykład małżonek, dzieci lub rodzice). Aby otrzymać wypłatę, należy złożyć w oddziale ZUS wniosek o jednorazowe odszkodowanie i inne wymagane dokumenty, między innymi zaświadczenie o stanie zdrowia, protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy sporządzony przez pracodawcę, kartę wypadku, prawomocny wyrok sądu pracy i decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej wydaną przez państwowego inspektora sanitarnego. Informacja o przyznaniu odszkodowania powinna zapaść w ciągu 14 dni od złożenia zaświadczenia przez komisję lekarską. o ile jednak wniosek zostanie odrzucony, pracownik może złożyć odwołanie w ciągu miesiąca.
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.