Wobec braku reakcji rządu na wielokrotne apele i propozycje legislacyjne, Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” podjęła decyzję o akcji protestacyjnej. Protest rozpoczął się 12 listopada br. oflagowaniem placówek oświatowych i potrwa co najmniej do 20 grudnia.
Stanowczy sprzeciw wobec obecnej polityki oświatowej państwa oraz decyzji Ministerstwa Edukacji Narodowej wyraziło Prezydium Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.
– Polska szkoła znajduje się w stanie narastającego kryzysu kadrowego. Niskie płace, brak stabilności przepisów, biurokracja i nieprzemyślane reformy powodują, iż coraz mniej osób wybiera zawód nauczyciela. Mimo ubiegłorocznych podwyżek, zarobki nauczycieli wciąż pozostają niewspółmierne do wymagań i odpowiedzialności, jaką ponoszą – czytamy w stanowisku oświatowej „Solidarności”.
Działacze domagają się wprowadzenia systemowego mechanizmu powiązania wynagrodzeń nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w sektorze przedsiębiorstw tak, aby od 2027 roku wynosiły one:
- 100% przeciętnego wynagrodzenia dla nauczyciela początkującego,
- 125% dla mianowanego,
- 150% dla dyplomowanego.
Zaproponowane rozwiązanie poparte już zostało przez większość posłów Podkomisji ds. zmiany systemu wynagrodzeń nauczycieli.
Nauczyciele sprzeciwiają się także dalszym chaotycznym reformom programowym – w tym likwidacji przedmiotów, arbitralnym zmianom podstaw programowych, redukcji godzin i treści wychowawczych, które obniżają jakość kształcenia i destabilizują pracę szkół. Zmiany te wprowadzane są bez konsultacji z nauczycielami, ekspertami i rodzicami, w trakcie roku szkolnego i bez oceny skutków.
Żądają:
- zwiększenia nakładów na oświatę,
- stabilnych zasad finansowania szkół, gwarantujących utrzymanie małych placówek i terminowe wypłaty wynagrodzeń,
- ochrony prawnej i społecznej godności nauczycieli,
- utrzymania zatrudnienia katechetów i poszanowania konstytucyjnych praw rodziców,
- przywrócenia wcześniejszych zasad urlopu dla poratowania zdrowia oraz rzeczywistej ochrony przedemerytalnej,
- reformy systemu odpowiedzialności zawodowej, który dziś ma charakter represyjny i demotywujący.
Ponadto oświatowa „Solidarność” nie zgadza się na narzucanie Polsce rozwiązań oświatowych przez instytucje unijne i ideologizację edukacji pod hasłem tzw. „uniwersalnego projektowania” czy edukacji włączającej w obecnym kształcie, które zdaniem nauczycieli zagrażają sprawdzonemu modelowi szkolnictwa.
– Nie walczymy o przywileje – walczymy o godność zawodu, o przyszłość polskiej szkoły i o jakość edukacji naszych dzieci. Oczekujemy natychmiastowego podjęcia rozmów z udziałem Prezesa Rady Ministrów i realnych decyzji naprawczych – podsumowują działacze związkowi.





