Paraliż na kolei. Oto jak uzyskać zwrot za opóźniony lub odwołany pociąg

6 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


W wyniku gołoledzi doszło do paraliżu na kolei. Jak poinformował rzecznik PKP w środę, 15 stycznia między godz. 24:00 a 7:00 odwołanych zostało 19 pociągów, a 46 miało opóźnienia. W takich sytuacjach pasażerom przysługuje prawo do zwrotu całości lub części kwoty biletu, a w określonych sytuacjach także do odszkodowania.


Niekorzystne warunki pogodowe doprowadziły do opóźnień na kolei. W rozmowie z TVN24 rzecznik PKP Intercity, Maciej Dutkiewicz przekazał, niektóre opóźnienia przekraczały 250 min.


Gołoledź sparaliżowała ruch pociągów. Gigantyczne opóźnienia PKP


"Jeżeli mówimy o liczbie pociągów, które zostały zatrzymane, bądź odwołane między godziną 24 a 7 rano, zostało ich odwołanych 19. 46 pociągów było w drodze i one miały te opóźnienia" - powiedział.


"Szybkie podsumowanie minionej nocy: opóźnione 573 pociągi pasażerskie na prawie 17 tys. minut" - informowały z kolei rankiem PKP PLK w serwisie X. Przewoźnik radził także, by pasażerowie przed podróżą sprawdzali aktualne informacje na stronie portalpasazera.pl Jak podawaliśmy w Interii - pociag w relacji Olsztyn Główny - Łódź Fabryczna (IC 5122) miał opóźnienie wynoszące aż 614 min. Jadący z Gdyni do Zakopanego IC 53170 370 min. Reklama


Zwrot pieniędzy za opóźniony pociąg. Ile można otrzymać?


W sytuacji, gdy pociąg jest opóźniony, pasażer ma prawo do wnioskowania o zwrot pieniędzy. Urząd Transportu Kolejowego informuje na swojej stronie, iż kwestię tą reguluje art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782. Minimalna kwota rekompensaty wynosi:
25 proc. ceny biletu jednorazowego - w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut,50 proc. ceny biletu jednorazowego - w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.
Reklamację można przesłać za pośrednictwem zamieszczonego formularza na stronie przewoźnika, e-mailem, pocztą tradycyjną lub zostawić wniosek w kasie biletowej. W piśmie należy podać serię i numer biletu, numer konta bankowego, dane kontaktowe oraz opisać sytuację. Czas rozpatrywania reklamacji wynosi do 30 dni.


Kiedy przewoźnik odmówi zwrotu pieniędzy za bilet?


Przewoźnik w określonych sytuacjach jest zwolniony z wypłaty zwrotu. Pasażer może nie otrzymać pieniędzy, gdy wysokość odszkodowania wynosi mniej niż 4 euro (obecnie około 17 zł) lub do opóźnienia doszło na skutek ekstremalnych warunków pogodowych, poważnych katastrof naturalnych i kryzysów w zakresie zdrowia publicznego, których przewoźnik nie był w stanie uniknąć. Rekompensata nie zostanie przyznana także wtedy, kiedy podróżny sam spóźnił się na pociąg lub do opóźnienia doszło na skutek osoby trzeciej (np. złodziej ukradł fragment trakcji, na torach doszło do nieszczęśliwego wypadku).
Zwrot pieniędzy nie przysługuje pasażerom pociągów podmiejskich i regionalnych (np. pociągów Kolei Mazowieckich, Kolei Dolnośląskich, Kolei Śląskich, Kolei Małopolskich, Kolei Wielkopolskich) z wyłączeniem pociągów regionalnych dalekobieżnych (np. pociągu "Słoneczny").


Odszkodowanie za opóźniony pociąg. Kiedy przysługuje?


W określonych warunkach pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za opóźnienie. "W przypadku dochodzenia roszczeń na podstawie ww. przepisów, konieczne jest udowodnienie poniesionej straty (np. przedstawienie rachunków mających związek przyczynowo-skutkowy między faktem opóźnienia pociągu a powstałą szkodą). Należy jednak pamiętać, iż w tym przypadku przewoźnik rozpatruje sprawę uznaniowo (może roszczenie odrzucić, obniżyć lub uznać w całości). Nie jest to więc odszkodowanie za sam fakt opóźnienia środka transportowego, ale za udowodnioną stratę materialną powstałą wskutek opóźnionego przyjazdu pociągu do stacji docelowej zgodnej z danymi na bilecie" - wyjaśnia na swojej stronie UTK. Odszkodowanie nie przysługuje jednak wtedy, gdy przewoźnik nie miał wpływu na powstanie opóźnienia i zrobił wszystko, by do niego nie dopuścić.


Opóźnienie pociągu powyżej 60 min. Masz prawo do posiłku


W przypadku opóźnienia pociągu wynoszącego powyżej 60 min przewoźnik jest również zobligowany do zapewniania pasażerom posiłków, napoi, komunikacji zastępczej lub noclegu.
"Jeżeli mimo upływu 60-minutowego opóźnienia pociągu nie dostrzegamy po stronie kolei inicjatywy w kwestii realizacji praw podróżnych zagwarantowanych przez przepisy unijne, warto zgłosić się do kierownika pociągu i dopytać, czy i na jaką pomoc możemy liczyć. W razie negatywnej odpowiedzi i dłuższego braku reakcji ze strony przewoźnika możemy rozważyć zakup posiłku lub napoju we własnym zakresie, a następnie, na drodze reklamacyjnej, wnioskować o zwrot kosztów na podstawie przedłożonych rachunków i opisu okoliczności sprawy" - podaje Urząd Transportu Kolejowego.


UTK apeluje, by "organizując pomoc na własną rękę, pamiętać, by była ona adekwatna do faktycznych okoliczności danego przypadku". Jak wskazano - wynoszące godzinę opóźnienie nie uprawnia automatycznie do zamówienia wystawnego obiadu na koszt kolei czy taksówki do miejsca zamieszkania.
W przypadku odwołania pociągu, pasażer powinien zawnioskować o zwrot pieniędzy za niewykorzystany bilet. Może to zrobić m.in. w kasie biletowej na stacji lub za pośrednictwem strony przewoźnika.
Idź do oryginalnego materiału