Związki zawodowe PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji nie wyraziły swojego ostatecznego stanowiska w terminie przewidzianym na wynegocjowanie alternatywy wobec zwolnień grupowych

31 lipca 2025 r. minął termin uzgodnienia ze stroną związkową skrócenia okresu obowiązywania Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP), wypowiedzianego w czerwcu ubiegłego roku. Miało to stanowić rozwiązanie alternatywne wobec planowanych na ten rok zwolnień grupowych. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, porozumienie w tej kwestii powinno zostać podpisane do końca lipca 2025 r. Brak odpowiedzi ze strony związków zawodowych oznacza, iż propozycja nie uzyskała ich akceptacji. W efekcie, zgodnie z założeniami Planu Restrukturyzacji, proces redukcji zatrudnienia będzie musiał zostać przeprowadzony i w 2025 r. obejmie do 765 pracowników.
ZUZP w obecnej formie obowiązuje do połowy 2026 r. Zarząd, poszukując innego rozwiązania niż zwolnienia grupowe, zaproponował rezygnację lub wyłączenie niektórych, najbardziej kosztownych zapisów układu, wykraczających poza Kodeks pracy. Dotyczy to m.in.:
-
wynagrodzenia za czas choroby w wysokości choćby 100% pensji (powyżej poziomu przewidzianego w Kodeksie pracy),
-
wydłużonych okresów wypowiedzenia umów o pracę z przyczyn niezależnych od pracownika – choćby do 6 miesięcy,
-
odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dla emerytów, który nie jest wymagany przez przepisy powszechne,
-
dodatku za każdą godzinę pracy w niedziele i święta w normalnym czasie pracy, niewynikającego z powszechnie obowiązujących przepisów.
Odstąpienie od ZUZP pozwoliłoby osiągnąć oszczędności porównywalne z tymi, które planuje się uzyskać poprzez zwolnienia grupowe w 2025 r., a dodatkowo umożliwiłoby wprowadzenie nowego, efektywnego systemu wynagradzania o rok wcześniej.
– Z końcem czerwca br. PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji przedstawiło Plan Restrukturyzacyjny. Jego celem jest stabilizacja płynności finansowej, spłata zobowiązań, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz stworzenie warunków do pozyskania finansowania na inwestycje rozwojowe. Plan obejmuje okres do 2031 r. i zakłada m.in. model obsługi zadłużenia, poprawę efektywności oraz realizację inicjatyw prorozwojowych. Realizacja Planu Restrukturyzacji jest niezbędna, aby uratować spółkę. Jednym z jego elementów jest redukcja kosztów stałych, w tym kosztów osobowych w 2025 r. Wobec braku akceptacji dla alternatywnego rozwiązania w postaci ograniczenia kosztów niezwiązanych z poziomem przewozów, a wynikających z zapisów ZUZP, jesteśmy zmuszeni rozpocząć proces restrukturyzacji zatrudnienia – podkreśla Agnieszka Wasilewska-Semail, Prezes Zarządu PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.
Przyczyną zwolnień jest bardzo trudna sytuacja finansowa spółki, która stanowi realne zagrożenie dla jej dalszego funkcjonowania. Znaczący spadek przewozów powoduje brak zapotrzebowania na dotychczasowy poziom zatrudnienia, co wymusza działania optymalizacyjne w całej działalności przedsiębiorstwa, w tym dostosowanie liczby posiadanych pojazdów do realizowanej pracy przewozowej oraz zmianę struktury organizacyjnej.
Od 1 sierpnia br. PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji działa w nowej strukturze organizacyjnej – centrala spółki oraz siedem dotychczasowych zakładów zostały połączone w jednego pracodawcę. Celem tej zmiany jest poprawa efektywności, skuteczności operacyjnej oraz generowanie oszczędności.
Zmiana struktury wymaga przeprowadzenia ponownych, 20-dniowych konsultacji ze związkami zawodowymi – jest to jednak wyłącznie formalność wynikająca z wprowadzenia jednego pracodawcy. Liczba planowanych zwolnień (do 765 osób), kryteria ich przeprowadzenia oraz zakres wyłączeń od redukcji pozostają bez zmian w stosunku do ustaleń z czerwca br.
Proces wypowiadania umów o pracę ma zakończyć się do końca września. Równolegle wdrożone zostaną instrumenty wspierające pracowników w znalezieniu nowego zatrudnienia, analogiczne do działań prowadzonych w roku ubiegłym, m.in. pomoc w podjęciu pracy w innych firmach kolejowych.