W trakcie szukania nowej pracy, jednym z najważniejszych aspektów, na które powinniśmy zwrócić uwagę, jest nasz potencjalny przyszły szef. To osoba, która będzie kontrolować naszą codzienną pracę i rozliczać z powierzonych nam zadań. To ważne, aby trafić na odpowiedniego lidera. Na co zatem warto zwrócić uwagę w trakcie rozmowy rekrutacyjnej, aby dowiedzieć się, czy trafiliśmy na dobrego, czy złego szefa? Sprawdźcie.
REKLAMA
Zobacz wideo Ile trzeba zarabiać, aby godnie żyć? [SONDA]
Jak rozpoznać "złego szefa"? Zwróć na to uwagę
To przede wszystkim persona, która jest bardzo nieprzyjemna w kontaktach ze swoimi pracownikami i nie traktuje ich z należytym szacunkiem. Taki szef nigdy nie przyznaje się do popełnionych błędów, a swoich pracowników traktuje protekcjonalnie. W rozmowie z portalem lifehacker.com.au doradczyni zawodowa Leah Lambart podkreśliła, iż zgodnie z jej wieloletnim doświadczeniem, jeżeli osoba kierująca zespołem przejawia takie cechy, to jest duża szansa, iż takie zachowania nie będą dobrze wpływały na działanie i motywację grupy, co bezpośrednio przełoży się na codzienną pracę i efektywność pracowników. Co ciekawe, według badań, które przytoczyła ekspertka, okazuje się, iż w przeważającej większości "źli szefowie" oceniają samych siebie bardzo dobrze i są przekonani, iż są doskonałymi liderami. Lambart powiedziała, na co zwrócić uwagę podczas rozmowy kwalifikacyjnej, aby trafić na odpowiednią osobę, która potrafi także dobrze zarządzać zespołem.
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej zwróć na to uwagę. Dowiesz się, z jakim szefem masz do czynienia
Według Leah Lambart pierwszą czerwoną flagą jest poziom zaangażowania w rozmowę z potencjalnym pracownikiem. jeżeli szef już przy pierwszym kontakcie wydaje się znużony i nie specjalnie zaangażowany, nie wróży to nic dobrego. Drugą z flag ostrzegawczych jest przypisywanie sobie sukcesu innych. jeżeli lider kosztem swojego zespołu chce za wszelką cenę wypromować samego siebie, nie świadczy to o nim najlepiej. Według ekspertki powinniśmy także zwrócić uwagę na to, czy nasz przyszły szef nie przerywa nam w trakcie udzielania odpowiedzi na pytania i nie stara się nas przegadywać. To trzecia czerwona flaga, która może sugerować, iż w przyszłych relacjach również nie będzie nas traktować z należytym szacunkiem. Według ekspertki bardzo pomocne będzie zapytanie takiej osoby, jak organizuje sobie pracę z innymi. jeżeli lider nie potrafi tego doprecyzować i jasno określić, czego oczekuje, to późniejsza kooperacja może nie należeć do najłatwiejszych.
Masz problem z szefem? Najważniejsze jest ustalenie źródła problemu i otwarta komunikacja
Lambart poradziła także, co robić, jeżeli już znaleźliśmy się w problematycznej sytuacji ze "złym szefem". Najważniejsze to zrozumienie istoty problemu, który pojawił się w trakcie współpracy i zwrócenie uwagi na jego genezę. Należy najpierw zadać sobie pytanie, czy były jakieś konkretne powody, iż nie możemy odpowiednio porozumieć się ze swoim przełożonym. Być może to kwestia różnych stylów komunikacji, albo jakiejś konkretnej sytuacji, która na to wpłynęła. Kolejnym krokiem jest konfrontacja i rozmowa z przełożonym. Ważne, aby zasygnalizować, iż pojawił się problem i z obopólnym szacunkiem próbować znaleźć rozwiązanie. Ostatnim krokiem jest pozostanie w otwartej komunikacji tak, aby wszelkie ewentualne problemy na bieżąco mogłyby być rozwiązywane.