Pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1996 roku, wyraźnie różni się od poprzednich pokoleń pod względem podejścia do marki osobistej. Badanie firmy Morning Consult pokazuje, iż dla “Zetek” budowanie i promowanie własnej marki jest niezwykle ważne – aż 67 proc. badanych twierdzi, iż jest to dla nich priorytet.
Generacja Z, czyli pokolenie urodzone po 1996 roku, rzuca nowe światło nie tylko na podejście do życia, ale i spojrzenie na siebie. Gdy jej przedstawiciele przychodzili na świat – termin „marka osobista”, który po raz pierwszy pojawił się na okładce magazynu „Fast Company” (1997). Teraz to właśnie on stanowi jedną z najważniejszych wartości dla młodego pokolenia. Okazuje się bowiem, iż ulubioną marką „Zetek” są … oni sami.
Najnowsze badanie firmy Morning Consult przyjrzało się lepiej pokoleniu Z w Stanach Zjednoczonych. Jak wskazują wnioski, w przeciwieństwie do starszych pokoleń, “Zetki” nie ograniczają się do biernego budowania wizerunku. Swoją markę osobistą budują przede wszystkim w sieci. Aktywnie angażują się w tworzenie treści, przede wszystkim filmów, na platformach takich jak Instagram, YouTube i TikTok. To właśnie tam pracują nad własnym wizerunkiem i dzielą się z innymi swoimi wartościami, umiejętnościami i doświadczeniem.
Ulubiona marka? Marka osobista
Dla “Zetek” marka osobista jest czymś więcej niż tylko sposobem na wyróżnienie się na rynku pracy. To sposób na wyrażenie siebie, zbudowanie społeczności i realizację swoich celów. Aż 67 proc. dorosłych z pokolenia Z twierdzi, iż budowanie marki osobistej jest dla nich ważne lub bardzo ważne.
Dla młodych ludzi z pokolenia Z budowanie marki osobistej jest o wiele ważniejsze niż dla przeciętnego dorosłego mieszkańca USA. Badania pokazują, iż “Zetki” często podchodzą do siebie jak do firmy, dbając o promocję swoich najlepszych cech i umiejętności. Robią to przede wszystkim w mediach społecznościowych, dlatego treści online są dla nich tak istotne. „Intensywne pragnienie tworzenia i reklamowania się tylko wzmacnia dominację platform mediów społecznościowych w codziennym życiu młodych osób” – podkreślają autorzy badania. Wśród najpopularniejszych platform do budowania marki osobistej, Generacja Z upatruje Instagram, YouTube i TikTok. Inaczej jest w przypadku serwisu LinkedIn. Platformę uwielbianą przez Millenialsów, „Zetki” traktują jako tę najnudniejszą.
Ponad dwie trzecie dorosłych z pokolenia Z stawia na treści wideo w budowaniu swojej marki osobistej. To zdecydowanie najpopularniejsza forma autopromocji w tej grupie. W porównaniu do tego, jedynie 27 proc. z nich preferuje treści pisane. Oprócz tworzenia materiałów wideo, “Zetki” chętnie angażują się w interakcje z obserwatorami online i śledzą influencerów, czerpiąc inspirację i budując swoją pozycję w sieci.
Co to oznacza dla przyszłości? Skupienie pokolenia Z na marce osobistej może mieć długofalowe konsekwencje dla rynku pracy i sposobu, w jaki budujemy swoje kariery. Możemy spodziewać się dalszego wzrostu znaczenia mediów społecznościowych w rekrutacji i rozwoju zawodowym.
Zdjęcie główne: Pexels
Przeczytaj również: Influencerzy, politycy i… Kto jeszcze znalazł się na liście zawodów, które Polacy oceniają najgorzej?