Pokolenie Z stawia na siebie. Budowanie marki osobistej priorytetem

fashionbiznes.pl 9 miesięcy temu

Pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1996 roku, wyraźnie różni się od poprzednich pokoleń pod względem podejścia do marki osobistej. Badanie firmy Morning Consult pokazuje, iż dla “Zetek” budowanie i promowanie własnej marki jest niezwykle ważne – aż 67 proc. badanych twierdzi, iż jest to dla nich priorytet.

Generacja Z, czyli pokolenie urodzone po 1996 roku, rzuca nowe światło nie tylko na podejście do życia, ale i spojrzenie na siebie. Gdy jej przedstawiciele przychodzili na świat – termin „marka osobista”, który po raz pierwszy pojawił się na okładce magazynu „Fast Company” (1997). Teraz to właśnie on stanowi jedną z najważniejszych wartości dla młodego pokolenia. Okazuje się bowiem, iż ulubioną marką „Zetek” są … oni sami.

Najnowsze badanie firmy Morning Consult przyjrzało się lepiej pokoleniu Z w Stanach Zjednoczonych. Jak wskazują wnioski, w przeciwieństwie do starszych pokoleń, “Zetki” nie ograniczają się do biernego budowania wizerunku. Swoją markę osobistą budują przede wszystkim w sieci. Aktywnie angażują się w tworzenie treści, przede wszystkim filmów, na platformach takich jak Instagram, YouTube i TikTok. To właśnie tam pracują nad własnym wizerunkiem i dzielą się z innymi swoimi wartościami, umiejętnościami i doświadczeniem.

Ulubiona marka? Marka osobista

Dla “Zetek” marka osobista jest czymś więcej niż tylko sposobem na wyróżnienie się na rynku pracy. To sposób na wyrażenie siebie, zbudowanie społeczności i realizację swoich celów. Aż 67 proc. dorosłych z pokolenia Z twierdzi, iż budowanie marki osobistej jest dla nich ważne lub bardzo ważne.

Dla młodych ludzi z pokolenia Z budowanie marki osobistej jest o wiele ważniejsze niż dla przeciętnego dorosłego mieszkańca USA. Badania pokazują, iż “Zetki” często podchodzą do siebie jak do firmy, dbając o promocję swoich najlepszych cech i umiejętności. Robią to przede wszystkim w mediach społecznościowych, dlatego treści online są dla nich tak istotne. „Intensywne pragnienie tworzenia i reklamowania się tylko wzmacnia dominację platform mediów społecznościowych w codziennym życiu młodych osób” – podkreślają autorzy badania. Wśród najpopularniejszych platform do budowania marki osobistej, Generacja Z upatruje Instagram, YouTube i TikTok. Inaczej jest w przypadku serwisu LinkedIn. Platformę uwielbianą przez Millenialsów, „Zetki” traktują jako tę najnudniejszą.

Ponad dwie trzecie dorosłych z pokolenia Z stawia na treści wideo w budowaniu swojej marki osobistej. To zdecydowanie najpopularniejsza forma autopromocji w tej grupie. W porównaniu do tego, jedynie 27 proc. z nich preferuje treści pisane. Oprócz tworzenia materiałów wideo, “Zetki” chętnie angażują się w interakcje z obserwatorami online i śledzą influencerów, czerpiąc inspirację i budując swoją pozycję w sieci.

Co to oznacza dla przyszłości? Skupienie pokolenia Z na marce osobistej może mieć długofalowe konsekwencje dla rynku pracy i sposobu, w jaki budujemy swoje kariery. Możemy spodziewać się dalszego wzrostu znaczenia mediów społecznościowych w rekrutacji i rozwoju zawodowym.

Zdjęcie główne: Pexels

Przeczytaj również: Influencerzy, politycy i… Kto jeszcze znalazł się na liście zawodów, które Polacy oceniają najgorzej?

Idź do oryginalnego materiału