Polacy chętnie płacą za dobra luksusowe oraz usługi medyczne premium

3 miesięcy temu
Zdjęcie: Jakub Czarzasty, CEO LM PAY S.A.


Najnowszy raport KPMG pt. Rynek dóbr luksusowych w Polsce jednoznacznie pokazuje, iż coraz częściej stawiamy na jakość, wygodę oraz wartości, którymi kieruje się dana marka. Są to czynniki ważne zwłaszcza dla pokolenia Z. Właśnie ta grupa, wchodząca w tej chwili na rynek pracy, może odpowiadać za 30% zakupów na rynku dóbr luksusowych. – Trend wybierania tego, co droższe, ale jednocześnie wartościowe, jest też widoczny w usługach z sektora medycznego i beauty – mówi Jakub Czarzasty, CEO LM PAY S.A., lidera w branży płatności odroczonych.

Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła w 2023 roku o 12,2% r/r, osiągając 42,4 mld zł. W ciągu minionego roku Polacy wydali najwięcej na samochody (25 mld zł), usługi hotelarskie i SPA (5,8 mld zł) oraz odzież i akcesoria (3,8 mld zł)[1]. Okazuje się, iż konsumenci wybierali luksusowe marki ze względu na wiążącą się z nimi wartość dodaną: gwarantowane przez producentów niezapomniane przeżycia, obsługę na najwyższym poziomie oraz udogodnienia cyfrowe, m.in. związane z płatnościami.

Popularność usług medycznych i kosmetycznych

W 2023 roku w Polsce wzrosło również zainteresowanie zabiegami medycznymi i kosmetycznymi świadczonymi przez prywatne kliniki, salony i gabinety.

– Obserwując działalność naszych klientów, widzimy, iż konsumenci, mimo wyższych cen związanych z inflacją czy wzrostem kosztów energii, coraz częściej decydują się na droższe, ale bardziej jakościowe usługi – mówi Jakub Czarzasty. – Na znaczeniu zyskały przede wszystkim zabiegi upiększające: kosmetyczne czy te z zakresu stomatologii estetycznej i chirurgii plastycznej. Jesteśmy też bardziej skłonni, by przeznaczyć pieniądze na regularne spotkania z dietetykiem lub zapewnić naszemu pupilowi profesjonalną opiekę weterynaryjną – dodaje ekspert.

Pokolenie, które zmieni podejście do dóbr i usług

Usługi premium stały się dla konsumentów ważne, ponieważ społeczeństwo coraz lepiej rozumie, jak istotne jest odpowiednie dbanie o swoje zdrowie oraz dobrostan. Znaczny udział w rozpowszechnianiu świadomości na ten temat ma pokolenie Z. Ponadto właśnie młodzi ludzie chcą, by wybierane przez nich marki dbały o środowisko, były aktywne w sieci i korzystały z dóbr technologii, takich jak sztuczna inteligencja czy webinary. Ważna jest dla nich również możliwość dogodnej formy płatności, także tej rozłożonej w czasie.

Pokolenie Z zwraca także szczególną uwagę na oferowaną obsługę klienta, dlatego często wybiera usługi premium, które zapewniają profesjonalną opiekę na każdym etapie interakcji z konsumentem: od rezerwacji wizyty po płatność w dogodnym terminie.

– Spośród klientów klinik, gabinetów i salonów, z którymi współpracujemy, to właśnie młodzi ludzie najczęściej korzystają z płatności odroczonych, np. opcji Care Now, Pay Later (zadbaj teraz, zapłać później) – wyjaśnia Jakub Czarzasty. – Często wybierają również płatność w systemie ratalnym.

Prognozy na 2024 rok wskazują na stabilny wzrost rynku dóbr luksusowych, a także, jak należy się spodziewać, usług premium. Warto przyjrzeć się zasadom, którymi się on rządzi oraz popularnym w tej chwili trendom, by zgromadzić wokół siebie społeczność klientów, którzy wiedzą, iż cena i jakość są ze sobą nierozerwalnie związane.

[1] https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pl/pdf/2024/05/pl-Raport-KPMG-Rynek-dobr-luksusowych-2024-online.pdf

Idź do oryginalnego materiału