Polacy oszczędzają kilka – niska stopa oszczędności ogranicza inwestycje i rozwój

homeandmarket.eu 17 godzin temu
Stopa oszczędności gospodarstw domowych w Polsce wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat do 9,8 proc., pozostając jednak jedną z najniższych w UE (dla porównania w Niemczech i Czechach wynosi ok. 20 proc.). Brak odłożonych środków ogranicza inwestowanie, co wpływa na rozwój gospodarczy i jakość życia. Raport „Inwestowanie oczami młodych dorosłych” pokazuje, iż 11 proc. badanych nie posiada oszczędności, a 33 proc. dysponuje kwotą do trzech miesięcznych pensji. Podobny odsetek ma oszczędności powyżej tego poziomu, wystarczające na krótkotrwałą utratę dochodów.

Budowa CPK i inwestycje drogowe mogą ograniczyć dostępność kruszyw

Budowa CPK, kolei dużych prędkości oraz innych inwestycji drogowych i kolejowych może ograniczyć dostępność kruszyw i utrudnić ich logistykę. Inwestycje publiczne odpowiadają za ok. 65 proc. popytu na te materiały, a w kolejnych latach spodziewana jest „górka inwestycyjna”. – Kruszywa są podstawowym materiałem budowlanym, a ich rynek silnie zależy od skali i tempa realizacji inwestycji – podkreśla dr inż. Łukasz Machniak z Polskiego Związku Producentów Kruszyw. Popyt na kruszywa rośnie przy szybszym tempie PKB, a przy wzroście ok. 2,2 proc. rocznie rynek pozostaje stabilny.

TO NIE WYBORY! TO POLITYCZNE OSZUSTWO! | Gospodarka! Głupcze | K. Krupa

Polskie ciepłownictwo dopiero zaczyna transformację – udział OZE wynosi 12 proc.

Udział OZE w polskich systemach ciepłowniczych wynosi ok. 12 proc., podczas gdy w Europie Zachodniej przekracza 30 proc., co pokazuje, iż transformacja dopiero się zaczyna. Modernizacji wymagają źródła wytwórcze, sieci dystrybucyjne i instalacje u odbiorców. Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej szacuje koszty transformacji na 466 mld zł do 2050 r.

Większa ilość oddawanych tekstyliów

Od początku roku widać wyraźny wzrost liczby odpadów tekstylnych trafiających do PSZOK-ów – w niektórych podwarszawskich gminach choćby trzykrotnie lub czterokrotnie. To efekt nowych przepisów, które od 1 stycznia 2025 r. nakładają na gminy obowiązek selektywnego zbierania tekstyliów. Do tej pory aż 78 proc. takich odpadów nie było segregowanych i trafiało głównie na składowiska. Skalę wyzwania potwierdzają dane: produkcja włókien tekstylnych na świecie wzrosła z 58 mln ton w 2000 r. do 109 mln ton w 2020 r., a do 2030 r. ma sięgnąć 145 mln ton.

POLSKA GIEŁDA 2025 CO NAS CZEKA K KRUPA, JACEK SOCHA GPW

Polscy uczniowie świetnie przygotowani obywatelsko, ale nie ufają instytucjom

Polscy uczniowie należą do najlepiej przygotowanych obywatelsko młodych ludzi w Europie, pokazują badania ICCS 2022. Polska zajęła trzecie miejsce pod względem średniego wyniku, a niemal połowa ósmoklasistów osiągnęła najwyższy poziom kompetencji obywatelskich. Mimo to młodzi Polacy wykazują bardzo niski poziom zaufania do instytucji publicznych i systemu politycznego, rzadko ufają politykom i szkole. Nowy przedmiot – edukacja obywatelska – ma pomóc w budowie tego zaufania i poczucia sprawczości.

Branża offshore zwalnia tempo

Polska wkracza w operacyjną fazę morskiej energetyki wiatrowej – pierwsze turbiny stanęły już na Morzu Bałtyckim, a prąd ma z nich popłynąć w przyszłym roku, informuje PSEW. Branża offshore w Europie, w tym w Polsce, doświadcza jednak spowolnienia z powodu rosnących kosztów, braków w łańcuchach dostaw oraz skoków technologicznych przy wprowadzaniu większych turbin. Eksperci podkreślają, iż realizacja projektów morskiej energetyki wiatrowej jest kapitałochłonna i czasochłonna – przygotowanie i budowa jednej inwestycji trwa 10–12 lat. Mimo to Polska dysponuje znaczącym potencjałem – 33 GW na Morzu Bałtyckim, co mogłoby pokryć niemal 60 proc. krajowego zapotrzebowania na energię, stawiając nas w czołówce europejskiej.

ZABRALI MI IGRZYSKA. I TAK WRÓCIŁAM SILNIEJSZA” – NATALIA MALISZEWSKA

Do 2050 r. 90 proc. miejskich autobusów może być elektrycznych

Przedstawiciele branży elektromobilności prognozują, iż do 2050 r. 90 proc. miejskiej floty autobusowej będzie elektryczna. Jak podkreśla Katarzyna Pindral z Impact Clean Power Technology, decyzja o zastąpieniu autobusów spalinowych elektrycznymi wynika nie tylko z polityki klimatycznej, ale także z niższych całkowitych kosztów eksploatacji pojazdów elektrycznych.

Idź do oryginalnego materiału