“Polska jest dla nas kluczowym rynkiem z potencjałem do stania się technologicznym hubem regionu CEE.” – Ilona Tomaszewska, Microsoft

5 godzin temu
Zdjęcie: Ilona Tomaszewska, Microsoft


Sztuczna inteligencja rozwija się w błyskawicznym tempie, a jej wpływ na różne sektory gospodarki staje się coraz bardziej odczuwalny, także w Polsce. Z Iloną Tomaszewską, Public Sector Lead w Microsoft Polska skupimy się na najważniejszych globalnych trendach w AI, wyzwaniach związanych z jej wdrażaniem oraz roli, jaką sztuczna inteligencja odgrywa w transformacji cyfrowej polskich firm i instytucji.

Brandsit: Jakie są najważniejsze globalne trendy w rozwoju sztucznej inteligencji, które wpływają na rynek polski?

Ilona Tomaszewska, Microsoft: Sztuczna inteligencja rozwija się w bezprecedensowym tempie. Świadczy o tym chociażby fakt, iż tylko podczas ostatniej konferencji Microsoft Ignite ogłosiliśmy około 80 nowych produktów i funkcji skupionych wokół tej technologii. Jednak tak szybki rozwój AI rodzi obawy o jej bezpieczeństwo. Dlatego też zadaniem firm i organizacji dostarczających inteligentne algorytmy jest zapewnienie, iż będą one odpowiednio chronione i zaufane. W tym celu Microsoft już rok temu uruchomił inicjatywę Secure Future Initiative, która stawia silne zabezpieczenia w centrum każdej naszej usługi i każdego naszego produktu. Zaangażowaliśmy w to aż 34 000 inżynierów, których zadaniem jest zadbanie o to, aby nasze rozwiązania były odpowiednio chronione i jesteśmy przekonani, iż to właśnie bezpieczeństwo będzie najważniejszym trendem wyznaczającym rozwój sztucznej inteligencji na świecie.

“Bezpieczeństwo będzie najważniejszym trendem wyznaczającym rozwój sztucznej inteligencji na świecie.”

Brandsit: Jak Microsoft postrzega rolę sztucznej inteligencji w transformacji cyfrowej polskich firm i instytucji?

Ilona Tomaszewska, Microsoft: Sztuczna inteligencja jest rewolucyjnym narzędziem, które pozwala firmom zwiększać efektywność, obniżać koszty, wzbogacać doświadczenia pracowników i klientów, przekształcać procesy biznesowe czy tworzyć innowacje. Słowem – pozwala ludziom osiągać więcej. Dzięki zastosowaniu AI polskie firmy mogą automatyzować rutynowe zadania, tworzyć spersonalizowane oferty dla potencjalnych klientów, czy po prostu podejmować lepsze decyzje. A jest to niezwykle potrzebne, zwłaszcza w dobie ogromnej luki kompetencyjnej, z którą cały czas się zmagamy w Europie. Tylko w Polsce, według wyliczeń Polskiego Instytutu Ekonomicznego brakuje co najmniej 25 tysięcy specjalistów IT. Sztuczna inteligencja może zapełnić tę lukę poprzez przejęcie od pracowników rutynowych, powtarzalnych czynności, uwalniając ich czas i potencjał na bardziej strategiczne zadania.

Brandsit: Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem AI w polskim biznesie?

Ilona Tomaszewska, Microsoft: Myślę, iż głównym wyzwaniem związanym z wdrażaniem AI w polskim biznesie jest brak odpowiednich kompetencji i kwalifikacji pracowników. Według ostatniego raportu Digital Economy and Society Index (DESI), tylko 44,3 proc. obywateli Polski posiada podstawowe kompetencje cyfrowe, co jest wynikiem znacznie poniżej średniej dla państw członkowskich Unii Europejskiej, który wynosi 56 proc. W czasie dynamicznego rozwoju technologii i AI, tego typu umiejętności nabierają szczególnego znaczenia. My jako Microsoft chcemy tę lukę wypełniać i podnosić kompetencje Polaków. Dlatego też ogłosiliśmy niedawno inicjatywę, w ramach której chcemy przeszkolić milion obywateli naszego kraju z AI. Chodzi tutaj zarówno o podstawowe umiejętności, takie jak pisanie promptów, jak i bardziej zaawansowane, takie jak kodowanie z użyciem AI. Wierzymy, iż upowszechnienie tej wiedzy przyspieszy wdrażanie AI w biznesie i sektorze publicznym, a także przyniesie korzyści ludziom i całym organizacjom.

“Chcemy przeszkolić milion obywateli naszego kraju z AI. Chodzi tutaj zarówno o podstawowe umiejętności, takie jak pisanie promptów, jak i bardziej zaawansowane, takie jak kodowanie z użyciem AI.”

Brandsit: Microsoft ogłosił ostatnio inicjatywę, w ramach której milion osób w Polsce zdobędzie kompetencje AI do 2025 roku w ramach platformy Microsoft AI Skills Navigator. Co sprawia, iż Polska jest tak ważnym rynkiem w kontekście edukacji w AI?

Ilona Tomaszewska, Microsoft: Polska jest dla nas kluczowym rynkiem o ogromnym potencjale do stania się technologicznym hubem Europy Środkowo-Wschodniej. To tutaj pracuje aż ¼ developerów z całego regionu. To również tutaj zainwestowaliśmy w powstanie infrastruktury przetwarzania danych – Azure Poland Central oraz w program zwiększania kompetencji, w wyniku którego przeszkoliliśmy już 430 tys. specjalistów IT, przedstawicieli biznesu, partnerów i studentów. Jednak zdajemy sobie sprawę, iż jest to ciągle niewystarczające. Zmieniają się warunki rynkowe, technologia ewoluuje, firmy przyjmują nowe rozwiązania. Jak wskazuje Microsoft Work Trend Index ponad połowa (53 proc.) liderów biznesowych w Polsce nie zatrudniłaby już osoby bez umiejętności AI, a 55 proc. z nich woli zatrudnić mniej doświadczonego kandydata z umiejętnościami AI niż bardziej doświadczoną osobę bez takich kwalifikacji. Według tego samego badania już 61 proc. pracowników w Polsce korzysta z AI w swojej pracy, podczas gdy globalnie jest to aż 75 proc. Nowe zobowiązanie Microsoft w Polsce odpowiada na pilną potrzebę rozwijania umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji, wspierających wzrost biznesu, sektora publicznego oraz społeczeństwa. AI Skills Navigator oferuje ponad 200 kursów z LinkedIn Learning, Microsoft Learn, GitHub i partnerów w jednym miejscu, które są dostępne dla wszystkich za darmo. Odpowiednie szkolenie znajdzie tam każdy, niezależnie od poziom zaawansowania w wykorzystaniu sztucznej inteligencji.

“Już 61 proc. pracowników w Polsce korzysta z AI w swojej pracy, podczas gdy globalnie jest to aż 75 proc.”

Brandsit: Jakie zastosowania sztucznej inteligencji Microsoft widzi w sektorze publicznym w Polsce? Czy możemy spodziewać się większej digitalizacji usług publicznych z wykorzystaniem AI?

Ilona Tomaszewska, Microsoft: Sztuczna inteligencja jest narzędziem uniwersalnym, które może znaleźć swoje zastosowanie w każdym obszarze gospodarki. Jednak planując jej wdrożenie w sektorach wysoko regulowanych czy w sektorze publicznym, trzeba mieć na uwadze bezpieczeństwo stosowanych technologii. Microsoft kładzie na ten aspekt szczególny nacisk. Bezpieczeństwo to nasz najwyższy priorytet, a rozwijana przez nas inicjatywa Secure Future Initiative (SFI) podkreśla zobowiązania całej firmy i odpowiedzialność, jaką czujemy, by chronić naszych klientów. Dążymy również do zapewnienia godnej zaufania sztucznej inteligencji i tworzymy czołowe w tej dziedzinie wsparcie technologiczne. Dlatego nasze rozwiązania i technologie mogą być ze spokojem wdrażane w sektorze publicznym, finansowym czy w opiece zdrowotnej. Przykładem może być PKO Faktoring, który jako pierwszy faktor w Polsce zastosował sztuczną inteligencję w edukacji na temat faktoringu. Wirtualny Ekspert, oparty na technologii Azure OpenAI, udziela natychmiastowych odpowiedzi na pytania dotyczące faktoringu, podstawowych wymagań, jakie należy spełnić, aby z tej usługi skorzystać oraz jej wpływu na działalność przedsiębiorstwa. Dzięki temu zainteresowani klienci otrzymają propozycje rozwiązań, które będą odpowiadały na ich potrzeby w czasie rzeczywistym i z dostępnością 24/7.

Innym zastosowaniem sztucznej inteligencji w sektorze publicznym jest kooperacja Microsoft z Instytutem Matki i Dziecka w Warszawie. To pierwszy na świecie tego typu projekt wykorzystujący sztuczną inteligencję do wczesnego wykrywania genetycznych wad nerek u płodów. Rozwiązanie to wpływa na poprawę skuteczności badań prenatalnych, pokazując lekarzom zmiany na zdjęciach USG płodów wskazujące potencjalne choroby genetyczne.

Brandsit: Jakie są korzyści z zastosowania sztucznej inteligencji w administracji publicznej i jakie projekty Microsoft już realizuje w tym obszarze w Polsce?

Ilona Tomaszewska, Microsoft: Dane Indeksu Cyfrowej Przyszłości Microsoft wskazują, iż poziom cyfryzacji sektora publicznego jest wprost proporcjonalny do innowacyjności kraju. Im więcej cyfryzacji w usługach dla obywateli, tym bardziej w życie każdego mieszkańca wkracza nowoczesność i wszelkie dobrodziejstwa z nią związane. Ponadto, kraje, które wykorzystują cyfrowe rozwiązania są bardziej zwinne, odporne na kryzysy oraz są lepiej przygotowane do budowania nowych zdolności i innowacyjnych rozwiązań. Zdajemy sobie jednak sprawę, iż administracja publiczna musi w sposób szczególny brać pod uwagę aspekty związane z bezpieczeństwem, prywatnością danych, czy rygorystycznymi przepisami prawnymi. Z tego powodu w skali kraju wykorzystanie AI w administracji publicznej jest mniejsze niż w biznesie, co prawdopodobnie ograniczyło zdolność departamentów rządowych do pracy na takim samym poziome zwinności i innowacyjności, jak sektor prywatny.

“Poziom cyfryzacji sektora publicznego jest wprost proporcjonalny do innowacyjności kraju.”

Jednak rozwiązania takie jak Microsoft 365 Copilot dają gwarancję bezpieczeństwa, najlepszych zabezpieczeń i ochrony prywatności danych. Ich wykorzystanie przez pracowników administracji publicznej może zautomatyzować powtarzalne czynności i uprościć wiele zadań, co w efekcie przyczyni się do poprawy ich produktywności i większego zadowolenia z wykonywanej pracy.

“W skali kraju wykorzystanie AI w administracji publicznej jest mniejsze niż w biznesie, co prawdopodobnie ograniczyło zdolność departamentów rządowych do pracy na takim samym poziomie zwinności i innowacyjności, jak sektor prywatny.”

Brandsit: Jak Microsoft zapewnia, iż technologie AI są rozwijane i wdrażane w sposób odpowiedzialny, bezpieczny i zgodny z etyką?

Ilona Tomaszewska, Microsoft: Bezpieczeństwo to nasz najwyższy priorytet, a rozwijana przez nas inicjatywa Secure Future Initiative (SFI) podkreśla zobowiązania całej firmy i odpowiedzialność, jaką czujemy, by chronić naszych klientów. Zobowiązujemy się do traktowania bezpieczeństwa priorytetowo, a budując nasze rozwiązania kierujemy się trzema zasadami: ochrona w fazie projektowania, ochrona domyślna i chronione operacje. Oprócz naszych własnych produktów, Microsoft Defender czy Purview, również nasze usługi AI są wyposażone w podstawowe mechanizmy kontroli bezpieczeństwa, tj. posiadają wbudowane funkcje mające pomóc w przeciwdziałaniu szybkim atakom i naruszeniom praw autorskich. Przyjęliśmy również zasady odpowiedzialnej AI, które wskazują, w jaki sposób bezpieczne tworzyć i wdrażać AI w całej firmie. W praktyce oznacza to odpowiednie budowanie, testowanie i monitorowanie systemów w celu uniknięcia niepożądanych zachowań, tj. szkodliwych treści, stronniczości, niewłaściwego użycia i innych potencjalnych zagrożeń. Przez lata zainwestowaliśmy znaczne środki w budowanie niezbędnej struktury zarządzania, polityk, narzędzi i procesów, które pozwalają nam przestrzegać tych zasad oraz bezpiecznie tworzyć i wdrażać sztuczną inteligencję. Ponadto, jesteśmy zobowiązani do dzielenia się z naszymi klientami wiedzą zdobytą na drodze do przestrzegania zasad odpowiedzialnej AI. Korzystamy z naszych najlepszych praktyk i wiedzy, by dostarczyć ludziom i organizacjom możliwości oraz narzędzia do tworzenia aplikacji AI, spełniających te same wysokie standardy, do których dążymy.

Idź do oryginalnego materiału