Trasti to polski insurtech, który specjalizuje się w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Funkcjonujący od kilku lat startup zyskał zainteresowanie funduszu VC Movens Capital.
Movens Capital zarządza dwoma funduszami — Movens VC oraz Movens GE. Pierwszy z nich zapewnia wsparcie dla firm technologicznych z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Movens GE zapewnia mniejszościowy kapitał własny dla małych i średnich przedsiębiorstw z regionu CEE, działających w branży cyfrowej i konsumenckiej.
O nawiązaniu współpracy z Trasti w ramach Movens VC poinformował za pośrednictwem LinkedIn jeden z partnerów funduszu, Artur Banach.
Warto przeczytać: Biedronka wybrała polski startup z obszaru HR Tech do współpracy przy procesach rekrutacyjnych
Digitalizacja w ubezpieczeniach komunikacyjnych
Pomysł na Trasti powstał na podstawie doświadczeń biznesowych jego założycieli. CEO firmy, Artur Olech oraz przewodniczący rady nadzorczej, Janusz Wojtas pracowali już razem przy tworzeniu firmy Ubezpieczenia Pocztowe. Po odejściu ze struktur Poczty Polskiej postanowili założyć własny startup.
„[…] próbowaliśmy zebrać kapitał, żeby zbudować firmę ubezpieczeniową, która działałaby w modelu digital jako insurtech. Wiemy, iż ubezpieczenia są lokalne, ale procesy, które za nimi stoją, są globalne i można je skalować, zwłaszcza w biznesie komunikacyjnym. jeżeli potrafisz zarabiać na ubezpieczeniach komunikacyjnych, możesz myśleć o ekspansji, również za granicą” — powiedział Artur Olech dla Pulsu Biznesu.
Poszukiwania partnera i pierwsze działania
Wspólnicy zdecydowali, iż nie będą działać na klasycznej licencji ubezpieczeniowej. Rozpoczęły się poszukiwania partnera outsourcingowego. Szereg rozmów zaowocował nawiązaniem współpracy z Triglav. Słoweńska firma ubezpieczeniowa była zainteresowana ekspansją na polskim rynku. Trasti z kolei potrzebowało solidnego partnera do rozpoczęcia swoich działań.
Współpraca z Triglav oznaczała konieczność zbudowania modelu sprzedaży polis komunikacyjnych online, dostosowanego do krajowego rynku. Prace znacząco przyspieszyła pandemia koronawirusa. Za jej przyczyną digitalizacja procesów sprzedaży polis stała się bardziej popularna wśród konsumentów.
Prostota i wygoda zakupu siłą Trasti
Obecnie Trasti daje na swojej stronie możliwość samodzielnego zakupu obowiązkowych polis komunikacyjnych OC. Wstępne wyliczenie składki za polisę jest możliwe po wprowadzeniu dwóch podstawowych danych. Oprócz tego insurtech oferuje również produkty dodatkowe, jak AC, Assistance i NNW. Klient ma możliwość rozłożenia zakupu choćby na sześć nieoprocentowanych rat.
Wygoda zakupu w Trasti ma przełożenie na rosnący udział firmy w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. W 2023 roku startup odnotował 140 mln zł składki ubezpieczeniowej, co stanowi około 1% całego rynku ubezpieczeń w Polsce.
Dalsze plany rozwoju
Kolejnym etapem rozwoju Trasti ma być dalszy wzrost sprzedaży. Finalnie ma to umożliwić firmie uzyskanie własnej licencji ubezpieczeniowej. Nie zamierza jednak rezygnować ze współpracy z Triglav. Przeciwnie, dalsze działania planuje prowadzić w modelu hybrydowym. Własna licencja ma ułatwić przede wszystkim zagraniczny rozwój Trasti.
Trasti planuje dostosowywać swój model działania do charakterystyki danego rynku. Rozważa zarówno współpracę z lokalnymi podmiotami, jak i również samodzielne wejście na rynek. Wsparcie Movens Capital ma pomóc w dalszym rozwoju działalności startupu.
Źródło grafiki: Trasti/Facebook