Krajowe przedsiębiorstwa coraz lepiej radzą sobie w trudnym otoczeniu gospodarczym. Optymizm zaburza jednak fakt, iż wciąż napotykają na problemy utrudniające rozwój i ekspansję na zagraniczne rynki.
Coraz więcej polskich przedsiębiorców ocenia pozycję swojej firmy jako silniejszą niż przed 12 miesiącami. Tak wynika z raportu EPR 2024, który przygotowała firma Intrum. Wzrost siły rynkowej firmy deklaruje 36% badanych. W 2023 roku wartość ta wynosiła 28%, a rok wcześniej 21%.
Jednocześnie maleje ilość przedsiębiorców, którzy uważają, iż w ciągu roku ich sytuacja uległa pogorszeniu. Wciąż jest jednak wysoki — w najnowszej edycji raportu wyniósł 40%. W 2022 roku uważała tak jednak ponad połowa badanych (54%). Rok później było to już 48%.
Warto przeczytać: Młodzi Polacy chcą być niezależni na rynku pracy. Jedna trzecia z nich planuje założenie firmy
Polskie firmy stopniowo rosną w siłę
Takie wyniki świadczą o tym, iż polski biznes zaczyna coraz lepiej funkcjonować w trudnym otoczeniu gospodarczym. Dalsza analiza raportu EPR 2024 pozwala wysnuć wniosek, iż krajowy biznes nie tylko jest w stanie przetrwać w tych warunkach, ale stopniowo rośnie w siłę.
W latach 2020-2023 maksymalnie co czwarty przedsiębiorca deklarował, iż średni roczny wzrost przychodów firmy jest wyższy niż oczekiwany. Jednocześnie w latach 2021-2023 ponad 40% z nich uznawało, iż jego wartość jest niższa od oczekiwań. W 2024 obie z tych wartości uległy poprawie. Obecnie aż 32% uznaje, iż dynamika przychodów jest wyższa niż ich spodziewana wartość. Przychody poniżej oczekiwań zadeklarowało 35% badanych.
Bariery rozwojowe polskich przedsiębiorstw
Polskie przedsiębiorstwa nie są jednak wolne od problemów, zwłaszcza w perspektywie ich rozwoju. Aż 92% z nich zakłada opłacalność w rozszerzeniu działalności wyłącznie na rynku krajowym. Być może ta ostrożność wynika ze świadomości barier w przypadku ekspansji na rynki międzynarodowe. Głównym problemem wydaje się być znaczny wzrost kosztów operacyjnych.
Aż 43% z przedsiębiorców chce zwalczyć je poprzez redukcję kosztów. W 2021 roku tego typu działania planowało zaledwie 27% z nich. Znacznie wolniej rośnie liczba przedsiębiorców, którzy z rosnącymi kosztami operacyjnymi chcą walczyć przez zwiększenie działań sprzedażowych. Obecnie jest to 23% badanych, wobec 18% w roku 2021.
Wyniki raportu EPR 2024 pokazują, iż polscy przedsiębiorcy zaczynają się dostosowywać do trudnych warunków gospodarczych. W wielu obszarach zmiany są jednak zbyt wolne, przez co finalnie mają problemy, by ich rozwój był niezakłócony.