Z najnowszego raportu Slack Workforce Index wynika, iż wykorzystanie sztucznej inteligencji wśród pracowników biurowych rośnie w zawrotnym tempie – codzienne korzystanie z AI wzrosło o 233% w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Badanie przeprowadzone wśród 5000 pracowników biurowych z całego świata pokazuje, iż AI staje się wyraźnym atutem konkurencyjnym – osoby, które codziennie korzystają z AI, są o 64% bardziej produktywne i aż o 81% bardziej zadowolone z pracy niż ich koledzy, którzy z AI nie korzystają.
Sztuczna inteligencja pomaga nie tylko automatyzować zadania – pracownicy wykorzystują ją do rozwijania umiejętności i kreatywności. Aż 96% respondentów przyznało, iż dzięki AI wykonywało zadania, do których wcześniej brakowało im kompetencji. Co więcej, współczesny pracownik jest dziś ponad 1,5 razy bardziej skłonny korzystać z AI w celu poprawy jakości i kreatywności swojej pracy, niż tylko dla samej automatyzacji.
„Dynamiczny wzrost wykorzystania AI zasadniczo zmienia nasze środowisko pracy” – komentuje Denise Dresser, CEO Slacka. – „Wraz ze wzrostem zaufania do tej technologii rosną szanse biznesu na większą innowacyjność i produktywność. Pracownicy z kolei zyskują większą pewność siebie i większą satysfakcję z pracy.”
Dlaczego to ważne:
Choć pracownicy biurowi wolniej nabywali kompetencje i wiedzę związane ze sztuczną inteligencją niż kadra zarządzająca, ostatnie miesiące przyniosły prawdziwy przełom. w tej chwili 60% z nich korzysta z AI, a 40% ma doświadczenie z agentami AI. Co ciekawe, im częstsze użycie, tym wyższe zaufanie – osoby korzystające z AI codziennie są dwukrotnie bardziej skłonne ufać agentom. To jasny sygnał: jeżeli pracownicy są gotowi na AI, to firmy mogą zacząć realnie realizować swoje strategie cyfrowej transformacji.
Stanowisko to potwierdzają również wyniki badania polskiego środowiska, przeprowadzonego na zlecenie Salesforce przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku: 69,6% respondentów deklaruje postawę pozytywną lub neutralną wobec wizji pracy z agentem AI jako współpracownikiem; 30,2% ocenia taką współpracę „raczej pozytywnie”, a 10,9% „bardzo pozytywnie”.
Z perspektywy Salesforce:
„Jeśli chodzi o AI i pracowników, dane mówią jasno: zobaczyć to uwierzyć” – mówi Lucas Puente, VP of Research w Salesforce. – „W miarę jak pracownicy testują i uczą się pracy z agentami AI, ich zaufanie i entuzjazm rosną. Widzimy też, iż wykorzystują agentów, by zdobywać nowe umiejętności i lepiej wykorzystywać swój potencjał w codziennych zadaniach.”
Kilka kluczowych liczb
Od listopada 2024 r.:
- Użycie AI wzrosło o 50% – dziś 60% pracowników biurowych korzysta z AI
- Codzienne korzystanie z AI wzrosło aż o 233%
- 40% pracowników miało kontakt z agentem AI, a 23% zleca im wykonywanie zadań w swoim imieniu
- Osoby codziennie korzystające z agentów AI ponad dwukrotnie częściej deklarują wysokie zaufanie do AI (m.in. w kontekście bezpieczeństwa danych, dokładności i podejmowania decyzji)
Milenialsi – zaskakujący liderzy wśród użytkowników AI:
- 30% milenialsów deklaruje pełne zrozumienie działania agentów AI – więcej niż wśród przedstawicieli Gen Z (22%)
- 68% milenialsów używa AI do zadań strategicznych, takich jak tworzenie treści, podsumowania czy burze mózgów
- 43% członków kadry zarządzającej korzysta z AI codziennie – więcej niż wśród senior managerów (35%) i managerów średniego szczebla (23%)
AI = większa produktywność i przestrzeń na pracę kreatywną
W porównaniu do osób, które nie korzystają z AI, codzienni użytkownicy znacznie częściej zgłaszają, iż ich:
- Produktywność jest na „bardzo wysokim poziomie” (+64%)
- Skupienie w pracy jest lepsze (+58%)
- Zadowolenie z pracy znacząco wzrosło (+81%)
Trzy główne sposoby, w jakie AI zwiększa produktywność pracowników:
- Eliminuje konieczność czasochłonnego researchu
- Wspiera tworzenie treści i komunikację
- Pomaga przełamywać blokady twórcze
Czego pracownicy oczekują od sztucznej inteligencji:
- 96% użytkowników AI wykonało dzięki niej zadania, których wcześniej nie potrafili wykonać samodzielnie
- 72% chce używać AI do wspomagania burzy mózgów
- 80% oczekuje wsparcia AI w researchu pod kątem ofert handlowych
- 82% chce korzystać z AI przy tworzeniu prezentacji
W badaniu polskiego rynku (ASM) przodowały natomiast dwie role:
- 8% ankietowanych chciałoby zatrudnić agenta AI jako wirtualnego asystenta pomagającego w powtarzalnych zadaniach
- 8% respondentów widzi AI jako analityka danych wspierającego decyzje
AI pogłębia więzi – zamiast je zastępować
- Codzienni użytkownicy AI są o 246% bardziej skłonni czuć się związani ze swoimi współpracownikami
- 62% z nich deklaruje silniejsze poczucie przynależności w pracy
- 34% przedstawicieli Gen Z twierdzi, iż AI sprawiła, iż czują się bardziej związani z zespołem
- 50% Gen Z nie odnotowało żadnych zmian w częstotliwości współpracy czy zadawania pytań kolegom, a 29% twierdzi, iż ich zaangażowanie wręcz wzrosło
Głos pracownika:
„Agentforce pomaga mi pracować mądrzej, nie tylko szybciej. Dzięki niemu mogę działać bardziej strategicznie, lepiej się komunikować i z większą pewnością prowadzić rozmowy z klientami. To zmienia nie tylko sposób, w jaki pracuję, ale też to, co dostarczam klientom.”
– Haley Gault, Senior Account Executive, Salesforce
Metodologia:
Badanie objęło 5156 pracowników biurowych z Australii, Francji, Niemiec, Japonii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Przeprowadzono je w dniach 9 kwietnia – 1 maja 2025 r. przez firmę Qualtrics. W badaniu nie brali udziału pracownicy ani klienci Slacka czy Salesforce. Respondenci byli zatrudnieni na pełen etat (min. 30 godzin tygodniowo) i pracowali na stanowiskach zarządczych, specjalistycznych lub kreatywnych.
Źródło: Salesforce