3 września w Centrum Prasowym Forum Ekonomicznego w Karpaczu Bartłomiej Mickiewicz, zastępca przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ Solidarność zaprezentował, opracowany na zlecenie Solidarności, najnowszy raport pt. „Energia. Transport. Społeczeństwo”, który analizuje wpływ systemu ETS 2 na gospodarkę Polski.
Koszt wprowadzenia systemów ETS 1 + ETS 2 dla przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce w 2030 roku może sięgnąć aż 8,5 tys. zł rocznie.
Ceny uprawnień w systemie ETS 2 mogą przewyższyć te w systemie ETS i przekroczyć 200 euro za tonę w 2030 roku.
W 2030 roku ceny uprawnienia w ETS 2 mogą wynieść 149 euro, co przełoży się na wzrost kosztów transportu o 22–27% i ogrzewania gospodarstw domowych o 31–41%.
ETS zamiast wspierać dekarbonizację, działa jak ”hamulec realnej dekarbonizacji” i narzędzie spekulacji.
ETS w obecnym kształcie powinien zostać zreformowany albo zastąpiony innymi mechanizmami, aby nie niszczyć konkurencyjności gospodarki.
To tylko niektóre wnioski, ujęte w raporcie, którego autorami są prof. Zbigniew Krysiak i Marek Lachowicz.
Autorzy raportu wskazali na wady konstrukcyjne systemu, skutki dla cen energii, ciepła i paliw, a także konsekwencje społeczne i gospodarcze. W dokumencie zestawiono tezy teoretyczne (Porter vs Aiginger – różne rozumienia konkurencyjności) z praktyką polityki klimatycznej UE (Zielony Ład, ”Fit for 55”). Szczególną uwagę poświęcono skutkom finansowym ETS 1 i ETS 2 dla gospodarstw domowych, przedsiębiorstw transportowych i ciepłownictwa w Polsce, a także geopolitycznym i strategicznym różnicom między UE, USA i Chinami.