Relacja z II Edycji LEADERSHIP EXCELLENCE SUMMIT 2024

2 miesięcy temu

#SKUTECZNY ROZWÓJ #SKUTECZNA TRANSFORMACJA

Ostatnia aktualizacja: 02.02.2024

Leadership Excellence Summit to konferencje dedykowane pasjonatom rozwoju i ciągłego doskonalenia. Tematem przewodnim Leadership Excellence Summit 2024 były 2 perspektywy skutecznej organizacji przyszłości: skuteczny rozwój i skuteczna transformacja. W gronie prelegentów znaleźli się eksperci w dziedzinie L&D, strategii ESG oraz skutecznej transformacji organizacji. Uczestnicy tegorocznej Konferencji mieli okazję dowiedzieć się, jak przygotować się na wyzwania związane z koniecznością reskillingu i upskillingu, jakie są wiodące trendy w uczeniu się pracowników, jak wykorzystać wymogi dotyczące ESG w kontekście rozwoju firmy oraz zaangażować pracowników we wspólny rozwój organizacji. Druga część konferencji to case studies firm, które zdecydowały się na szybkie transformacje QTP, oraz prezentacje ich efektów widocznych w rachunku zysków i strat.

W Artykule:

Za nami II Edycja Leadership Excellence Summit 2024. Wydarzenie poświęciliśmy dwóm perspektywom skutecznej organizacji przyszłości: skutecznemu rozwojowi i skutecznej transformacji. To był dzień pełen praktycznej wiedzy i cennych inspiracji. Było z nami na żywo ponad 700 uczestników, za co serdecznie dziękujemy!

Zapraszamy do relacji z tego wydarzenia!

Spis treści:

  1. 2 perspektywy skutecznej organizacji przyszłości
  2. Reskilling i upskilling – MUST DO ORGANIZACJI w 2024 roku
  3. Jak dzięki ESG zamienić ryzyko na szansę rozwoju firmy i pracowników?
  4. Oszczędności na poziomie 22,5 mln zł – case study firmy 4Kraft
  5. 12-miesięczna transformacja z ROI x 20 – case study firmy Gedeon Richter Polska
  6. Szybka transformacja procesowa [QTP]

2 perspektywy skutecznej organizacji przyszłości – skuteczny rozwój & skuteczna transformacja

Na początek trochę historii. Pierwsza edycja Leadership Excellence Summit odbyła się w 2023 roku, a ewoluowała z Lean Summit, wydarzenia organizowanego online na tak wielką skalę przez Leanpassion. Do formuły, która sprawdziła się w roku 2020 i 2022, dodaliśmy kwestie rozwoju liderów i pracowników oraz trendy na rynku HR, L&D i edukacji menedżerów. Organizatorami tej edycji konferencji były marki Grupy LP: Youniversity, Leanpassion oraz Sherlock Waste.

Na uczestników czekała interesująca i inspirująca agenda, w której znalazły się tematy związane z rozwojem i transformacją, zapewniliśmy również udział najlepszych ekspertów. Wśród prelegentów znaleźli się: Piotr Peszko – Ekspert L&D, Learning Architect, dr Marta Szymborska – ekspertka ds. ESG z 15-letnim doświadczeniem w tworzeniu strategii i raportów zrównoważonego rozwoju, Leszek Krysieniel – CEO 4Kraft oraz Agnieszka Zarczuk, Z-ca Dyrektora Produkcji i Logistyki, Kierownik Działu Doskonalenia Operacyjnego Gedeon Richter Polska.

Przy doborze prelegentów kierujemy się zawsze konkretem, praktyką, którą uczestnicy mogą od razu zaimplementować w swojej firmie, bądź która może być cenną inspiracją – zawsze z korzyścią dla uczestników konferencji. To jest jedna z misji społecznych Grupy LP. Nasza firma jest obecna na rynku od ponad 18 lat, nie jesteśmy jednak standardową firmą szkoleniową. Chcemy być i jesteśmy blisko ludzi, dlatego zawsze i tak często, jak to możliwe dzielimy się dobrymi praktykami od ekspertów i najlepszych praktyków w swoich dziedzinach.

Wydarzenie podzieliśmy na dwa panele tematyczne, jeden dotyczący edukacji i rozwoju, drugi – skutecznych transformacji. Gospodynią panelu Skuteczny Rozwój była Katarzyna Pihan, Co-founder Youniversity. Panel Skuteczna Transformacja poprowadził Maciej Molczyk, Partner Zarządzający w Leanpassion.

W agendzie summitu znalazły się:

  • Reskilling i Upskilling liderów w Twojej firmie
  • ESG jako szansa rozwoju organizacji i zaangażowania pracowników
  • Case Studies skutecznych transformacji firm 4Kraft i Gedeon Richter Polska

Panele tematyczne w pigułce:

SKUTECZNY ROZWÓJ

W wystąpieniu Reskilling i upskilling – MUST DO organizacji w 2024 roku, Piotr Peszko – Ekspert L&D, Learning Architect, przedstawił wiodące trendy w uczeniu się pracowników oraz pokazał, jak w praktyce przygotować się na wyzwania związane z koniecznością reskillingu i upskillingu – najważniejszych kompetencji liderów i menedżerów.

Jak dzięki ESG zamienić ryzyko na szansę rozwoju firmy i pracowników podpowiedziała dr Marta Szymborska, ekspertka ds. ESG z 15-letnim doświadczeniem w tworzeniu strategii i raportów zrównoważonego rozwoju. Dr Szymborska przeanalizowała trendy w zakresie ESG oraz pokazała, jak zaangażować obecnych i przyszłych pracowników we wspólną misję na rzecz zrównoważonego rozwoju. Poruszyła również problem braku specjalistów od ESG oraz temat znajomości wymagań formalnych dotyczących ESG.

W pierwszej części tej prelekcji gościnnie udział wzięła Joanna Dargiewicz-Rożek, Członkini Zarządu Polskiego Stowarzyszenia ESG, która omówiła najważniejsze wnioski z najnowszego RAPORTU ESG 2023: Szanse i Ryzyka, powstałego we współpracy Polskiego Stowarzyszenia ESG z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS, firmą badawczą Quality Watch oraz partnerami PAIH, Siecią Badawczą Łukasiewicz, Polsko-Niemiecką Izbą Przemysłowo-Handlową, Francusko-Polską Izbą Gospodarczą oraz Federacją Przedsiębiorców Polskich.

SKUTECZNA TRANSFORMACJA

W panelu znalazły się dwa case studies skutecznych transformacji QTP:

Jak firma 4Kraft wygenerowała oszczędności na poziomie 22,5 mln zł?
Case Study firmy 4Kraft przedstawił CEO 4Kraft, Leszek Krysieniel.

Jak przeprowadziliśmy 12 miesięczną transformację z ROI x 20?
Case Study firmy Gedeon Richter Polska zaprezentowała Agnieszka Zarczuk, Z-ca Dyrektora Produkcji i Logistyki, Kierownik Działu Doskonalenia Operacyjnego Gedeon Richter Polska.

W imieniu naszych Gości oraz całego zespołu Grupy LP jeszcze raz dziękujemy uczestnikom za tak duże zainteresowanie i aktywny udział w wydarzeniu!

Zapis całej konferencji oraz materiały będą dostępne w streamingowym serwisie rozwojowym Youniversity.be w ciągu najbliższych 2 tygodni. jeżeli nie jesteś jeszcze aktywnym subskrybentem Youniversity, dołącz do ich grona i nie przegap kolejnych wydarzeń, sesji live i seriali rozwojowych. Sprawdź dostępne pakiety >>

Zapraszamy do relacji z II Edycji Leadership Excellence Summit 2024!

_______________________________________________________

LEADERSHIP EXCELLENCE SUMMIT 2024 II EDYCJA
PANEL SKUTECZNY ROZWÓJ

PROWADZĄCA: KATARZYNA PIHAN, CO-FOUNDER YOUNIVERSITY

_______________________________________________________

Konferencję rozpoczęła Katarzyna Pihan, Co-founder Youniversity, która pełniła rolę gospodyni całego panelu Skuteczny Rozwój. Przedstawiła agendę wydarzenia oraz krótko zapowiedziała prelegentów i tematy poruszane w poszczególnych panelach.

Panel Skuteczny Rozwój zawierał dwa wystąpienia, a pierwszą częścią każdego z nich była rozmowa prowadzącej z prelegentem. Pierwszym gościem był Piotr Peszko, Ekspert L&D, Learning Architect, który z Youniversity współpracuje w obszarze wsparcia i rozwoju osób odpowiedzialnych za rozwój pracowników w organizacjach – HR i L&D.

_______________________________________________________

Reskilling i upskilling – MUST DO organizacji w 2024 roku

Piotr Peszko – Ekspert L&D, Learning Architect

_______________________________________________________

W rozmowie z Kasią Pihan Piotr Peszko podkreślił, iż kooperacja z Youniversity to dla niego ogromne wyróżnienie. Dzięki tej współpracy Youniversity jest coraz bardziej skuteczne w edukacji liderów i menedżerów w Polsce, może również mierzyć efekty tej skuteczności i uczyć innych, jak mierzyć rezultaty podejmowanych działań rozwojowych.

Zapytany o to, jak motywować liderów by rozwijali swoje zespoły, Piotr podkreślił, iż niezwykle istotne jest, by w momencie krystalizowania celów strategicznych w firmie ustalać również cele rozwojowe dla liderów. Bez połączenia celów biznesowych firmy z celami rozwojowymi menedżerów nie uda się osiągnąć pełnej skuteczności organizacji. Nie warto korzystać z nieciekawych czy niedopasowanych metod rozwojowych, jeżeli nie mają one bezpośredniego przełożenia na wskaźniki, na biznes.

To liderzy prowadzą projekty transformacyjne i zawsze będzie to w zakresie ich roli i odpowiedzialności. Jednak, jak mówił Piotr Peszko, przełożenie umiejętności prowadzenia transformacji na wyniki biznesowe nie zawsze się udaje. 89% menedżerów prowadzi transformacje, tylko 31% uzyskuje efekty, a zaledwie 25% osiąga całkowite, założone w celach transformacji oszczędności. Dlatego należy skupiać się na rozwoju umiejętności menedżerów w tym zakresie, bo to oni tworzą umiejętności, dzięki którym transformacja ma sens. Liczy się jakość talentów – organizacje nie mogą pozwolić sobie na zaniedbanie rozwoju liderów, gdyż to oni dostarczają wartość w postaci wyników i innowacji. Do tego właśnie potrzebujemy upskillingu (podnoszenia kwalifikacji) lub, w zależności od zasobów organizacji, reskillingu (przekwalifikowania).

Reskilling i upskilling to duża zmiana sposobu myślenia w organizacji, a ma sens tylko wówczas, jeżeli będzie miało sens dla pracowników. Musi być też oparty o skuteczny model oceny. Współczesny HR przede wszystkim powinien umieć udowodnić skuteczność stosowanych metod rozwojowych w wymiernych rezultatach biznesowych. W swojej prezentacji Piotr Peszko przedstawił, jak do ewaluacji wiedzy i postaw pracowników działy HR i L&D mogą stosować metodę LTEM (Learning-Transfer Evaluation Model). To rewolucyjny model oceny, inspirowany badaniami nad uczeniem się, specjalnie zaprojektowany, aby pomóc organizacjom w tworzeniu bardziej efektywnych działań rozwojowych oraz weryfikacji wyników uczenia się.

Oto, jak Piotr o swoim wystąpieniu mówił przed konferencją:

Gwałtownie przyspieszające zmiany technologiczne, w tym dokonująca się na naszych oczach rewolucja generatywnej AI, nie pozostawiają złudzeń. Miliony pracowników już niedługo będą musiały podnieść kwalifikacje (upskilling) lub zmienić zawody (reskilling). To jedno z głównych wyzwań społecznych i ekonomicznych, z którymi mierzyć się będą przede wszystkim liderzy i działy rozwojowe firm. W lepszym zrozumieniu postępujących w szybkim tempie zmian i zdobyciu przez menedżerów gotowości na nową erę automatyzacji AI pomocne będzie skupienie się na pięciu zmieniających się paradygmatach rozwojowych, które omówimy podczas sesji.
Przyjrzymy się również najnowszym krajowym i światowym trendom na rynku pracy oraz temu, jak rzutują one na przyszłą i obecną sytuację menedżerów i liderów w Polsce.

Piotr Peszko, Ekspert L&D, Learning Architect

Na zakończenie spotkania poznaliśmy szczegóły Certyfikowanego Programu Rozwojowego Skuteczny L&D, którego autorem jest Piotr Peszko. Ten dynamiczny program skierowany jest do liderów ds. Learning & Development (L&D), trenerów i profesjonalistów zajmujących się rozwojem pracowników. Celem kursu jest wspieranie transformacji L&D poprzez budowanie kultury uczenia się, która przyczyni się do osiągnięcia większej efektywności organizacyjnej. Program wykorzystuje zaawansowane narzędzia analityczne, zarządcze i projektowe, a także inspirujące podejścia do projektowania programów szkoleniowych (metoda Action Mapping Cathy Moore, 9 moments of learning Gagne), aby zapewnić uczestnikom praktyczne i innowacyjne rozwiązania. Więcej szczegółów >>

______________________
Nagranie z wystąpienia Piotra Peszko dostępne będzie niedługo dla subskrybentów serwisu Youniversity.be. jeżeli chcesz dołączyć do ich grona, _______________________________________________________

Jak dzięki ESG zamienić ryzyko na szansę rozwoju firmy i pracowników?

Dr Marta Szymborska, Head of PR&ESG w GS1 Polska
Joanna Dargiewicz-Rożek, Członkini Zarządu Polskiego Stowarzyszenia ESG

_______________________________________________________


„Nic tak nie gotuje emocji, jak ESG!” – tak gospodyni, Katarzyna Pihan, rozpoczęła drugie spotkanie w panelu Skuteczny Rozwój. Tak, temat jest gorący, a co najważniejsze – nie minie, nie rozpłynie się i nie pozwoli o sobie zapomnieć.

ESG to przełom w świecie biznesu. „Z niczym nie da się porównać transformacji, przed którą stoi biznes” – tymi słowami spotkanie rozpoczęła Joanna Dargiewicz-Rożek, Członkini Zarządu Polskiego Stowarzyszenia ESG, która zaprezentowała najnowszy raport ESG – Szanse i Ryzyka. adekwatnie była to premiera tego ważnego dla biznesu raportu, z czego jesteśmy bardzo dumni.

ESG staje się coraz powszechniejsze. 50% firm uważa, iż jest ono potrzebne w dzisiejszym biznesie i organizacje będą się rozwijać dzięki polityce zrównoważonego rozwoju. Jak wynika z raportu, 40% polskich firm w roku 2023 posiadało już strategie ESG, dla porównania – odsetek takich firm w 2022 roku wynosił zaledwie 20%. Wśród firm, które opracowały strategię zrównoważonego rozwoju 55% dokonało tego samodzielnie. Pozostałe firmy korzystały najczęściej z usług wyspecjalizowanych firm (74%), kancelarii prawnych (22%) oraz uczelni (13%).

Wśród powodów, dla których organizacja zdecydowała się na wdrożenie ESG respondenci wymienili:

  • samodzielna decyzja firmy (66%),
  • przekonanie, iż bardziej proekologicznie nastawiona firma ma większe szanse na rozwój i jest lepiej odbierana przez klientów (48%),
  • wymóg kontrahentów warunkujący utrzymanie się w łańcuchu dostaw (40%).

Blisko 45% badanych przyznało, iż ich firma już spotkała się z wymogiem przedstawienia kontrahentowi sprawozdania dotyczącego śladu węglowego i zrównoważonego rozwoju.

Największymi barierami we wprowadzaniu ESG są dla respondentów:

  • dostęp do ekspertów/ doradców ESG (40%),
  • zasoby ludzkie (34%),
  • finansowe (27%)

Joanna Dargiewicz-Rożek mówiła również o tym kto wymaga danych, przedstawiła wymierne i niewymierne koszty wprowadzenia ESG oraz omówiła mapę ryzyk, czyli poziom obaw względem wdrażania ESG w organizacjach.

___________________________
Nagranie wideo z tego spotkania dostępne jest w serwisie Youniversity.be dla aktywnych subskrybentów. jeżeli chcesz dołączyć do ich grona, kliknij tutaj >>

Druga część spotkania to prezentacja dr Marty Szymborskiej, Head of PR&ESG w GS1 Polska. Dr Szymborska mówiła o tym, jak dzięki ESG można zamienić ryzyko na szansę rozwoju firmy i pracowników. Tak naprawdę raportowanie ESG jest tylko podsumowaniem całej strategii ESG firmy, a więc wszelkie działania w tym obszarze należy rozpocząć od zdefiniowania długofalowej strategii ESG. ESG to nie CSR, PR czy dział komunikacji, najważniejszy jest tutaj plan działania.

Kto podlega obowiązkowi raportowania ESG:

  • Od 1 stycznia 2024 r. duże spółki interesu publicznego (zatrudniające powyżej 500 pracowników) już objęte dyrektywą NFRD, wraz z ujawnieniami w 2025 r.​
  • Od 1 stycznia 2025 r. duże przedsiębiorstwa, które w tej chwili nie podlegają dyrektywie NFRD (z ponad 250 pracownikami i/lub 50 mln EUR obrotów i/lub 25 mln EUR całkowitych aktywów), wraz ​z ujawnieniami w 2026 r.​
  • Od 1 stycznia 2026 r. dla MŚP i inne przedsiębiorstwa notowane na giełdzie, wraz z ujawnieniami w 2027 r. ​
  • W okresie przejściowym MŚP będą mogły skorzystać z klauzuli „opt-out”, co oznacza, iż ​​będą one zwolnione ze stosowania dyrektywy do 2028 r.​

Raportowane niefinansowe dane będą podlegały obowiązkowemu audytowi, a podanie nieprawdziwych danych będzie podlegało odpowiedzialności karnej i finansowej – również dla członków zarządu.​

Corporate Sustainability Due Diligence Directive nakłada na przedsiębiorstwa obowiązek należytej staranności ​w łańcuchu dostaw w zakresie przestrzegania praw człowieka i norm środowiskowych. CSRD jest odpowiedzią na najważniejsze wyzwania rynku związane z danymi ESG. Tymi wyzwaniami są:

  1. Porównywalność.​ Dane ujawniane według różnych standardów, wskaźniki liczone według różnych metodologii.
  2. Wiarygodność. Brak mechanizmów kontroli wewnętrznej procesu i jakości danych, brak niezależnej weryfikacji zewnętrznej​.
  3. Dostępność. Dane ujawniane przez niewielką grupę podmiotów, zwykle największe podmioty w skali kraju lub branży​.

Kiedy zapisy Dyrektywy wchodzą w życie?

  • 18 miesięcy – Czas na transpozycję do prawa państw członkowskich UE.
  • 1 stycznia 2024 – Podmioty objęte w tej chwili obowiązkiem sprawozdawczym.
  • 1 stycznia 2025 – Duże firmy, nieobjęte w tej chwili obowiązkiem sprawozdawczym.
  • 1 stycznia 2026 – Małe i średnie firmy notowane na giełdzie.

5 motorów ESG – dlaczego warto:


  1. KONSUMENT – cyklicznie przeprowadzane przez Izbę Gospodarki Elektronicznej badania wskazują, iż nowy konsument oczekuje od firm działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. 73% badanych deklaruje, iż działanie e-biznesu zgodnie z zasadami ESG wpływa pozytywnie na wizerunek w ich oczach. 67% konsumentów deklaruje, iż bierze pod uwagę przy zakupach w sieci to, czy e-sklep jest firmą działającą zgodnie z zasadami ESG. Na aspekt ekologicznego opakowania produktu uwagę zwraca 61% internautów.​ 66% globalnych konsumentów jest gotowych zapłacić więcej za produkty przyjazne środowisku, zwłaszcza jeżeli postrzegają produkujące je firmy jako odpowiedzialne społecznie.
  2. PRACOWNIK – według Forbes Millenialsi i pokolenie Z bardziej niż poprzednicy angażują się w działania na rzecz społeczeństwa. W 2029 r. będą stanowić już 72% pracowników. Przedstawiciele tych pokoleń oczekują od pracodawców m.in. odpowiedzialności za środowisko i autentycznych działań. ​ Z okazji Światowego Dnia Ziemi, obchodzonego 22 kwietnia 2022 roku, Hays przeprowadziła sondaż, w którym udział wzięło niemal 1100 specjalistów i menedżerów. Jak wynika z badania, 61% kandydatów w wyborze pracodawcy uwzględnia to, jak rekrutująca firma wpływa na środowisko naturalne. ​
  3. PARTNER BIZNESOWY – według raportu KPMG 58% firm deklaruje zerwanie współpracy ze względu na brak działań ze strony partnera. jeżeli Twoja firma rzetelnie wprowadza zmiany związane z ESG, to możesz być o krok przed konkurencją. ​
  4. AKCJONARIUSZE I FUNDUSZE INWESTYCYJNE – W 2023 roku głośna była sprawa, gdzie 11 członków rady dyrektorów jednej z dużych firm zostało pozwanych przez grupę akcjonariuszy za nieskuteczne zarządzanie istotnym i przewidywalnym ryzykiem jakie stanowią zmiany klimatyczne. ​ Kapitał zainwestowany przez fundusze w spółki, które spełniają kryteria ESG, wzrósł o 170% od 2015 do 2021 roku.
  5. BANKI – według UN Global Compact do 2030 roku jest dostępnych 1,5 biliona dolarów na zrównoważony rozwój firm.​ Kredyty SLL przyznane w Polsce to m.in. PGE, WP Holding czy Grupie Raben.​

ESG to również szansa na rozwój osobisty. Według KMPG tylko 15% firm deklaruje, iż ma w swoich strukturach osobę, która jest odpowiedzialna za zrównoważony rozwój. ​Z analiz Antala wynika, iż ponad 50% podmiotów objętych dyrektywą planuje rekrutacje nowych specjalistów ESG, co oznacza niemal 2000 wakatów na te stanowiska w 2024 roku.​ ESG bezpośrednio wpływa na wynagrodzenie managementu, który będzie kaskadować odpowiedzialność za realizację celów na swoje zespoły. Jak podaje Antal, w tej chwili menedżerowie ESG zarabiają ok. 20 000 zł miesięcznie. ​

Na zakończenie swojego wystąpienia dr Marta Szymborska przypomniała wniosek z raportu ESG – Szanse i Ryzyka, przeprowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie ESG: „firmy, które wdrożyły zasady ESG, jako największe bariery przez cały czas postrzegają czynnik zasobów ludzkich, jednak barierą, z którą boryka się większość organizacji, okazuje się dostęp do ekspertów lub doradców”.

W odpowiedzi na wyzwania związane z obowiązkiem raportowania ESG w Polsce, stworzyliśmy Certyfikowany Program Manager Transformacji ESG, którego kierownictwo merytoryczne objęła właśnie Dr Szymborska. Aby kompleksowo przygotować uczestników do wyzwań, z którymi będą się mierzyć w firmach, jako jedyni na rynku, uwzględniamy w Programie taksonomię. ⁠Absolutnym wyróżnikiem kursu jest blok o SLL, przygotowujący uczestników na ESG, jako szansę na pozyskanie funduszy na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Jeśli Twoja firma chce wykształcić specjalistów ESG, zapoznaj się z ofertą naszego programu rozwojowego Certyfikowany Manager Transformacji ESG. To jedyny w Polsce, kompleksowy program kształcenia specjalistów ESG, który powstał w odpowiedzi na wyzwania związane z unijną dyrektywą CSRD oraz standardami raportowania ESRS. Poznaj szczegóły>>

_____________________
Nagranie z wystąpienia Dr Marty Szymborskiej dostępne jest w serwisie Youniversity.be dla aktywnych subskrybentów. jeżeli chcesz dołączyć do ich grona, kliknij tutaj >>

_______________________________________________________

LEADERSHIP EXCELLENCE SUMMIT 2024 II EDYCJA

PANEL SKUTECZNA TRANSFORMACJA

PROWADZĄCY: MACIEJ MOLCZYK, PARTNER ZARZĄDZAJĄCY W LEANPASSION

_______________________________________________________

W panelu znalazły się dwa case studies skutecznych transformacji QTP, które przedstawili Leszek Krysieniel CEO 4Kraft oraz Agnieszka Zarczuk, Z-ca Dyrektora Produkcji i Logistyki, Kierownik Działu Doskonalenia Operacyjnego Gedeon Richter Polska.

_______________________________________________________

Jak firma 4Kraft wygenerowała oszczędności na poziomie 22,5 mln zł? Case Study
Leszek Krysieniel, CEO 4Kraft

_______________________________________________________

Spotkanie z Leszkiem Krysienielem, CEO firmy 4Kraft, rozpoczęło drugą część konferencji, którą był panel Skuteczna Transformacja, poświęcony skutecznym i szybkim transformacjom procesowym.

Gospodarz tego panelu, Maciej Molczyk, Partner Zarządzający w Leanpassion, na początek przedstawił marki Grupy LP:

  • LEANPASSION – transformacje organizacyjne i procesowe
  • LP STRATEGY&CULTURE – transformacje strategiczne, kulturowe i biznesowe
  • SHERLOCK WASTE – system doskonalenia organizacji
  • YOUNIVERSITY – skuteczny rozwój liderów, menedżerów i osób aspirujących do tych ról
  • POWERFUL LEADERSHIP SCHOOL – rozwój przywództwa odpowiedzialności (m.in. MBA POWERFUL LEADERSHIP)

Grupa LP to:

  • 18 lat doświadczenia
  • 700+ przeprowadzonych transformacji firm
  • 1000+ klientów (Europa, Chiny, Indie, Filipiny)
  • Jeden z największych zespołów doradczych w Polsce (100+), 15 partnerów
  • Transformacja strategiczna 2.0 (strategia i kultura, dopasowanie strategiczne, komunikacja, Leadership 734, operacjonalizacja strategii)
  • 3 własne technologie (Youniversity, Sherlock Waste, Digital Leader)

Misja Grupy LP: Istniejemy po to, by firmy były świetne, a ludzie szczęśliwi.

Wizja Grupy LP: Jesteśmy liderem transformacji firm oraz edukacji menedżerów w Polsce.

Strategia: Jesteśmy najlepsi w skutecznym „dowożeniu”.

Nasze wartości to #PASJA #PARTNERSTWO #DYSCYPLINA #SKUTECZNOŚĆ

Case Study firmy 4Kraft

W pierwszej części, Maciej Molczyk przeprowadził bezpośrednią rozmowę z Leszkiem Krysienielem, CEO 4Kraft, o transformacji firmy i związanych z nią wyzwaniach przywódczych oraz o tym, jak wspólnie z zespołem budował zaangażowanie w realizację założonego celu.

Następnie CEO 4Kraft, Leszek Krysieniel, krok po kroku przeprowadził uczestników konferencji przez proces transformacji QTP, obejmujący takie obszary jak marketing, serwis, produkcja oraz zakupy, wysyłki i logistyka, weryfikacja portfolio produktów. Głównymi celami transformacji były wzrost efektywności wybranych procesów wraz z potwierdzeniem wypracowanych finansowych oszczędności, rozwój kompetencji uczestników programu oraz zwiększenie współpracy międzyobszarowej w ramach realizowanych inicjatyw.

Przejdźmy zatem do pierwszej części spotkania, w trakcie której Leszek Krysieniel, w rozmowie z Maciejem Molczykiem, opowiedział, jak wyglądała transformacja w jego firmie, ale z perspektywy CEO. Na pytanie, czym jest dla niego skuteczna transformacja, CEO 4Kraft podał dwa główne aspekty: po pierwsze, są to liczby, liczby, liczby. Po drugie, podnoszenie kompetencji, świadomości tego, jak funkcjonuje firma oraz wzrost zaangażowania pracowników i ich satysfakcji z pracy. „Chodzi o to, by słuchać różnych punktów widzenia. Zawsze. – mówił Leszek Krysieniel – Jest dyskusja, i każdy może zadawać pytania. Istotne jest zaufanie – na początek dajemy 100% zaufania, możliwość osiągania celów w sposób, jaki dany lider uważa za skuteczny”.

Czego CEO oczekuje od liderów w trakcie transformacji? Tego, by liderzy byli liderami, a nie szefami, którzy zawsze mają rację. Lider wspólnie z zespołem pracuje nad tym, by dowieźć cele. Powinien podejmować decyzje w ramach celów strategicznych firmy, takich jak efektywność czy satysfakcja z pracy.

Zapytany o to, co go motywuje i inspiruje w pracy, CEO 4Kraft powiedział, iż cały otaczający go świat, wszystko, co jest związane z branżą artykułów dla dzieci. Jak podkreślił, branża jest dosyć wąska i często mniejsi gracze naśladują większych. On sam obserwuje również to, co się dzieje w innych branżach, śledzi zmieniające się trendy rynkowe i wdraża te elementy które uważa i czuje, iż pomogą mu rozwijać własną firmę.

Dzięki takiemu podejściu firma 4Kraft jest średnim graczem na rynku europejskim i największym graczem na rynku polskim.

O firmie 4Kraft

4Kraft jest jednym z najszybciej rozwijających się globalnych producentów w sektorze produktów dla dzieci. Spółka dystrybuuje swoje produkty głównie w kanałach e-commerce w modelach B2B i B2C oraz w tradycyjnych kanałach sprzedaży. Spółka działa od 2011 roku, zatrudnia około 200 osób i systematycznie dąży do zajęcia pozycji wśród liderów branży parentingowej.

4Kraft jest właścicielem marek Kinderkraft i Kiddy. Produkty tych marek dostępne są w całej Europie, Azji i Australii z planami ekspansji do Ameryki Północnej i Afryki. Produkty oferowane przez marki z portfolio 4Kraft charakteryzują się wysoką jakością i najwyższymi standardami bezpieczeństwa, co potwierdzają liczne certyfikaty renomowanych europejskich instytucji oraz wieloletnie uznanie rodziców na całym świecie.

W 2022 roku firma otrzymała europejskie wyróżnienie GREAT PLACE TO WORK jako świetne miejsce do pracy i rozwoju kariery, a także zdobyła wyróżnienie jako najlepsze miejsce pracy w Polsce.

Ludzie są naszą siłą. Traktujemy wszystkich tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani. Pracujemy jako kreatywny i elastyczny zespół, który rozwija swoje kompetencje, aby dostarczać najwyższej jakości produkty i usługi, budując najwyższą satysfakcję klientów na całym świecie. I… nie zapominamy o dobrej zabawie!

Transformacja biznesowa firmy 4Kraft – Case Study w pigułce

Transformacja rozpoczęła się od wypracowania nowej strategii 4Kraft:

Misja: Ułatwiamy życie rodzicom

Wizja: Chcemy znaleźć się wśród TOP 5 producentów na świecie

Cele strategiczne – 2026: Wzrost sprzedaży, większa efektywność, GPTW

Wartości: szacunek, współpraca, komunikacja

Obszary prac transformacyjnych i wygenerowane oszczędności dla firmy

Lipiec 2022 – marzec 2023

W transformacji wzięło udział 23 kierowników z obszarów: R&D, Marketing, Sprzedaż, Operacje, Serwis, Controlling. W rezultacie działań transformacyjnych wygenerowano oszczędności dla firmy na poziomie 15 mln złotych.

Czerwiec 2023 – grudzień 2023

W transformacji wzięło udział 24 specjalistów z obszarów: R&D, Marketing, Sprzedaż, Serwis, HR. Oszczędności wygenerowane dla firmy dzięki transformacji to 7,5 mln zł.

Rezultaty transformacji w 4Kraft:

  • zintegrowanie zespołu wokół wspólnych celów,
  • standaryzacja procesów biznesowych,
  • wzrost efektywności pracy,
  • obniżenie bazy kosztowej,
  • podejmowanie decyzji w oparciu o fakty i dane,
  • ustrukturyzowane podejście do rozwiązywania problemów,
  • zaangażowanie pracowników w działania doskonalące.

W efekcie transformacji firma 4Kraft osiągnęła zakładany cel 22,5 mln zł wygenerowanych oszczędności.

Jeśli chcesz obejrzeć całe nagranie ze spotkania i zobaczyć jak krok po kroku tego dokonali, będzie ono niedługo dostępne dla subskrybentów serwisu Youniversity.be. jeżeli chcesz dołączyć do ich grona, kliknij tutaj >>

_______________________________________________________

Jak przeprowadziliśmy 12 miesięczną transformację z ROI x 20? Case Study firmy Gedeon Richter Polska
Agnieszka Zarczuk, Z-ca Dyrektora Produkcji i Logistyki, Kierownik Działu Doskonalenia Operacyjnego Gedeon Richter Polska

_______________________________________________________

W pierwszej części spotkania, w rozmowie z Maciejem Molczykiem, Agnieszka Zarczuk podzieliła się swoimi doświadczeniami jako lidera transformacji w Gedeon Richter Polska, opisując ze swojej perspektywy podejście do zmian, wyzwania i najważniejsze problemy, przed którymi stanęła oraz to, jak jej doświadczenia przywódcze przyczyniły się do sukcesu transformacji.

Następnie przedstawiła poszczególne etapy transformacji oraz procesu budowania kultury ciągłego doskonalenia poprzez dostarczenie i wzmacnianie adekwatnych kompetencji w firmie. Uczestnicy konferencji mieli okazję zobaczyć, w jaki sposób Gedeon Richter Polska osiągnął znaczący wzrost efektywności i standaryzację wybranych procesów w produkcji i logistyce, czego potwierdzeniem był aż 20-krotny zwrot z inwestycji w zaledwie 12 miesięcy.

O Gedeon Richter Polska

Gedeon Richter to globalna spółka specjalizująca się w opiece zdrowotnej. Znajdują rozwiązania na nieustanie zmieniające się warunki i potrzeby pacjentów na całym świecie. Dostarczają im leki i środki farmaceutyczne, które pozwalają im lepiej żyć. W Polsce firma obecna jest od 1994 roku, zatrudnia 1000+ pracowników, a w ich ofercie znajduje się ponad 200 produktów. Od 2002 roku firma nie tylko produkuje leki z zastosowaniem nowoczesnej technologii, ale również je tworzy i zajmuje się ich badaniem.

Gedeon Richter Polska od początku swego istnienia jest ważnym elementem życia społecznego i gospodarczego zarówno lokalnie, jak i globalnie. Tym, co ich charakteryzuje, są stabilność finansowa i zespół specjalistów mających jasną wizję rozwoju. To przyczynia się znacząco do stałego wzrostu polskiej gospodarki. W dobie szybkiego postępu technologicznego kluczem do przyszłości jest rozwijanie obszaru badań i rozwoju. Przemysł farmaceutyczny jest szczególnie wymagający pod tym względem, ponieważ jego zadaniem jest dbanie o zdrowie i kondycję społeczeństwa. Z tego względu Gedeon Richter od lat konsekwentnie inwestuje w działalność badawczo-rozwojową oraz innowacje, czerpiąc przy tym z bogatego i długoletniego doświadczenia. Każdego dnia blisko tysiąc osób zatrudnionych w strukturach badań i rozwoju pracuje nad ulepszaniem dotychczasowych oraz tworzeniem nowych leków odznaczających się wysoką jakością.

Zespół przedstawicieli medycznych firmy jest jednym z najliczniejszych wśród polskich firm farmaceutycznych. Kompetencja pracowników, ich zaangażowanie, w połączeniu z jakością i skutecznością leków Gedeon Richter, skutkuje sukcesywnym zwiększaniem udziałów koncernu na polskim rynku. Firma zdobywa zaufanie pacjentów dostarczając im wysokiej jakości leki. Ich wysiłki skupiają się także na edukacji rynku, wprowadzaniu dobrych praktyk w zakresie odpowiedzialnego marketingu i budowania adekwatnych relacji z pacjentem.

Wartości Gedeon Richter Polska

#PRACA ZESPOŁOWA
W naszej firmie pracujemy w systemie naczyń połączonych, w oparciu o otwartą komunikację uwzględniającą różnorodne punkty widzenia.

#PROFESJONALIZM
Zapewniamy wysoką jakość i bezpieczeństwo we wszystkich obszarach działania, rozumiejąc iż w naszych rękach jest zdrowie i życie ludzi. Wszystko, co robimy w naszej firmie, robimy po to, aby dbać o życie i zdrowie naszych pacjentów. Jesteśmy odpowiedzialni. Dbamy o zaangażowanie i zaufanie. Jesteśmy przekonani, iż mniej znaczy więcej. Działamy uczciwie i transparentnie.

#ROZWÓJ
Poszukujemy nowych możliwości rozwoju produktów i procesów, aby sprostać oczekiwaniom pacjenta i zachować konkurencyjność rynkową. Dbamy o rozwój naszych pracowników, dając przestrzeń do nauki poprzez wykorzystanie oraz wymianę doświadczeń.

#PARTNERSTWO
Utrzymujemy pozytywne relacje pomiędzy pracownikami naszej firmy oraz w kontaktach z kontrahentami zewnętrznymi. Promujemy prawdziwych liderów będących autorytetami dla całej załogi. Przywództwo w naszej firmie to kwestia osobowości, a nie zajmowanego stanowiska. Spójność działań, uczciwość oraz konstruktywny dialog stanowią podstawę relacji w naszej firmie.

#LUDZIE
Naszym najcenniejszym zasobem są ludzie. Rozumiemy, iż od kompetencji i zaangażowania naszych pracowników zależy rozwój i stabilność naszej firmy. Nadrzędną wartością jest dla nas wzajemny szacunek oraz docenianie pracy naszych pracowników.

#DZIAŁANIA BIZNESOWE
Jako firma myślimy przyszłościowo, z nastawieniem na rezultat/sukces. Jesteśmy odważni w działaniu i otwarci na zmiany. Poszukujemy nowych rozwiązań, aby być bardziej konkurencyjni na rynku. Podejmujemy dobre decyzje.

Wzrost efektywności procesów przy jednoczesnym zaangażowaniu pracowników Gedeon Richter Polska

„Transformacja to nie projekt, ale długofalowy proces podzielony na etapy. – powiedziała Agnieszka Zarczuk – Skuteczna transformacja jest odpowiedzią na wyzwania, kiedy osiągamy to, co chcieliśmy osiągnąć. Ale w transformacji nie zakładamy końca, jak to jest przy projektach”.

Gedeon Richter Polska zajmuje się badaniem i rozwojem leków generycznych w formie suchej (tabletki i kapsułki), a ich produkcja to około 1mld sztuk rocznie. Firma zatrudnia w Polsce ponad 1000 osób, z czego część operacyjną stanowi 500 pracowników.

Branża farmaceutyczna charakteryzuje się wysoką konkurencyjnością. Firmy, które chcą się wyróżniać na tym konkurencyjnym rynku muszą mieć szerokie portfolio produktów, które trzeba zwinnie uzupełniać, stale obniżać koszty wytworzenia oraz dbać o efektywność procesów.

W przeszłości, firma miała już podejście do transformacji lean, które było tylko punktowe i nie rozwiązywało kompleksowo wyzwań, przed którymi stali. Dzisiaj, po dostarczeniu wiedzy i kompetencji do organizacji, mogą przewidywać, co się może wydarzyć i szybciej reagować na potrzeby klientów. Dzięki transformacji, która przez cały czas trwa, mają w organizacji zakorzenione to, iż doskonalenie jest procesem ciągłym – wspólnie wyznaczają kierunki, wspierają operacje i pracują nad celami.

Prowadzący panel Skuteczna Transformacja zapytał, jak Agnieszka Zarczuk łączy dwie role: zastępcy Dyrektora Produkcji i Logistyki oraz Kierownika Działu Doskonalenia Operacyjnego. Jako dyrektor, odpowiada m.in. za wyznaczanie kierunków i celów, a w ramach tej roli bardzo liczy się szybka decyzyjność. Jako Kierownik Działu Doskonalenia Operacyjnego z kolei, odpowiada za operacjonalizację celów strategicznych i ciągłe doskonalenie. Gedeon Richter Polska jest w trakcie transformacji, pracują nad kulturą doskonalenia i odpowiedzialności. Agnieszka Zarczuk widzi to doskonalenie na różnych szczeblach organizacji, działania transformacyjne przynoszą mierzalne efekty.

Dyrektor Produkcji i Logistyki Gedeon Richter w podsumowaniu rozmowy z Maciejem Molczykiem stwierdziła, że ludzie uciekają od wymawiania słowa Lean, ale on istnieje, dotyczy wszystkich procesów, a ludzie biorą odpowiedzialność za swoje obszary. Lean to po prostu „zdroworozsądkowe wykorzystanie zasobów firmy”.

Case Study – Transformacja w Gedeon Richter Polska

Trzy główne wyzwania, przed którymi stanęła firma:

Brak zaangażowania pracowników

  • punktowe doskonalenia procesów
  • narzędziowe podejście do Lean
  • silosy pomiędzy działami
  • doskonalenie nie było wpisane w standard

Spadające marże

  • wzrost cen surowców
  • wzrost kosztów wynagrodzeń
  • niska produktywność procesów
  • nacisk na obniżanie cen – erozja cenowa

Niska elastyczność łańcucha dostaw

  • wielowymiarowość partii zamówieniowych
  • zmniejszenie minimalnej partii
  • długie czasy przezbrojeń oraz czyszczenia
  • niska efektywność operacyjna

Przebieg transformacji krok po kroku

  1. Przygotowanie organizacji do rozpoczęcia prac
    *zaprojektowanie przebiegu prac oraz komunikacja transformacji w organizacji.
  2. Kompleksowa diagnoza realizowanych procesów
    *identyfikacja potencjału do wzrostu efektywności procesów biznesowych
  3. Opracowanie Road Mapy Transformacji Lean
    *opracowanie operacyjnych kierunków rozwoju dla obszarów objętych analizą
  4. Transformacja procesowa oraz kulturowa
    *implementacja wypracowanych zmian procesowych; Standard Pracy Lidera
  5. Rozwój kompetencji w zespole Gedeon Richter Polska
    *przygotowanie Liderów do samodzielnej pracy nad doskonaleniem procesów biznesowych

Obszary objęte transformacją

2022/2023 transformacja 12 miesięcy, oszczędności dla organizacji na poziomie 6 mln zł

PRODUKCJA, LOGISTYKA, TECHNIKA

Wybrane inicjatywy:

  • Skrócenie czasu postoju maszyn podczas przekazania zmiany
  • Standaryzacja przezbrajania linii pakującej
  • Standaryzacja czyszczenia i przezbrajania tabletkarki
  • Standaryzacja przeglądu maszyn produkcyjnych i zwiększenie efektywność planowania przeglądów
  • Odprawy celne materiałów i organizacja transportu
  • Stany magazynowe (efektywne zarzadzanie materiałami odrzuconymi)

2023-2024 – transformacja w toku

JAKOŚĆ, ZAKUPY, FINANSE, R&D

Wybrane inicjatywy:

  • Proces obiegu faktur
  • Proces szkoleniowy
  • Skrócenie czasu dopuszczenia produktu do obrotu
  • Obniżenie kosztów w ramach rozwoju nowych produktów
  • Skrócenie czasu wykonywania analiz uwalniania (w obszarze rozwoju)

Kolejnym etapem w transformacji kultury organizacji będzie dalsze pozyskiwanie kompetencji i wiedzy (metodologia i narzędzia) do ciągłego doskonalenia procesów.

_______________________
Zapis wideo całego wystąpienia dostępny będzie niedługo dla subskrybentów serwisu Youniversity.be. jeżeli chcesz dołączyć do ich grona, kliknij tutaj >>

Możesz również śledzić artykuły na naszym blogu, w których bardziej szczegółowo będziemy pisać o transformacjach w firmach 4Kraft i Gedeon Richter Polska.

_______________________________________________________

QUICK TRANSFORMATION PROGRAM (QTP)
czyli szybka transformacja procesowa

_______________________________________________________

Na zakończenie panelu Skuteczna Transformacja, Maciej Molczyk, Partner Zarządzający w Leanpassion przedstawił szczegóły programu QTP. Szybka transformacja procesowa to program, który wybiera 80% klientów, którzy rozpoczynają współpracę z Leanpassion. Gwarantujemy minimum pięciokrotny zwrot z inwestycji.

Kluczową kwestią jest przygotowanie firmy i ludzi do transformacji. Bo brak przygotowania jest przygotowaniem na porażkę.

Maciej Molczyk, Partner Zarządzający Leanpassion

Quick Transformation Program to 10-12 miesięczny program transformacyjno-rozwojowy, pozwalający na rozwiązanie kluczowych problemów biznesowych w organizacji oraz obniżenie bazy kosztowej. Podstawowym założeniem jest zaangażowanie zespołu menedżerskiego w realizację transformacji w wybranych obszarach. Począwszy od identyfikacji problemów, poprzez wdrażanie szybkich zmian procesowych przy jednoczesnym zaangażowaniu pracowników do zbudowania praktycznych kompetencji, które będą mogły być wykorzystywane do dalszych działań doskonalących.

Transformacja koncentruje się na efektywności kosztowej, standaryzacji zarządzania, uproszczeniu procesów, poprawie relacji pracowników oraz zbudowaniu wspólnych celów.

Szybka transformacja procesowa, w odróżnieniu od transformacji strategicznej organizacji pozwala na:

  • rozwiązanie kluczowych problemów w relatywnie krótkim czasie,
  • zaangażowanie liderów oraz pracowników w doskonalenie,
  • przejęcie przez liderów odpowiedzialności za wyniki,
  • uprawomocnienie pracowników do wprowadzania zmian oraz uzyskanie szybkiego zwrotu z inwestycji, na poziomie ROI x 5 do ROI x 10.

Plan Transformacji w Quick Transformation Program:

  1. Przygotowanie transformacji (1-3 tyg.)
  2. Diagnoza procesów (6-8 tyg.)
  3. Eksperymenty PDCA & Quick Wins (12-16 tyg.)
  4. Standaryzacja & Leadership (12-16 tyg.)

Jeśli Twoim wyzwaniem jest identyfikacja i rozwiązanie kluczowych problemów w firmie, zwiększenie zaangażowania pracowników w doskonalenie, wprowadzenie szybkiej ale trwałej zmiany oraz chcesz zobaczyć realne efekty transformacji widoczne w wynikach finansowych Twojej firmy, skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej na temat Quick Transformation Program, za pomocą którego pomogliśmy już wielu firmom.

Podczas spotkania przedstawimy szczegóły tego programu oraz odpowiemy na nurtujące Cię pytania: umów spotkanie >>

Idź do oryginalnego materiału