Rośnie eksport polskich czekoladek

1 dzień temu

Polska to prawdziwa potęga w produkcji czekolady – jesteśmy jej trzecim największym eksporterem na świecie.

Z analizy firmy Akcenta, tradera walutowego, wynika, iż w 2023 r. wartość polskiego eksportu czekoladowych wyrobów wyniosła niemal 2,5 mld euro, co plasuje nas tuż za Niemcami i Belgią. Zapotrzebowanie na polskie czekoladki rośnie – od 2019 r. eksport tych wyrobów wzrósł o 52 proc.

Polska zajmuje wysokie trzecie miejsce w globalnym eksporcie czekolady

Eksperci Akcenty prognozują, iż jeszcze lepszy okaże się 2024 r., bo wartość eksportu czekolady od stycznia do listopada ub. r. już okazała się wyższa niż w całym 2023.

– Polska zajmuje wysokie trzecie miejsce w globalnym eksporcie czekolady, ustępując jedynie Niemcom i Belgii – krajowi, który uchodzi za synonim czekoladowego rzemiosła. Eksport polskiej czekolady rośnie z roku na rok i świetnie wpisuje się w globalny trend rosnącego popytu na produkty czekoladowe. Od 2019 do 2023 r. nasza sprzedaż zagraniczna wzrosła aż o 52 proc., co pokazuje, iż nasze czekolady skutecznie podbijają zagraniczne rynki. Według prognoz Euromonitora w ciągu kolejnych pięciu lat, do 2029 r., wartość rynku słodyczy czekoladowych ma przekroczyć 189 mld USD, a to oznacza jeszcze większe możliwości dla polskich producentów. Dodatkowym impulsem dla sprzedaży są okazjonalne wzrosty konsumpcji, takie jak Walentynki, Święta Wielkanocne czy Boże Narodzenie, kiedy popyt na czekoladki i słodkie upominki znacząco rośnie – mówi Radosław Jarema, dyr. polskiego oddziału Akcenty.

Wartość polskiego eksportu produktów czekoladowych w I-XI 2024 r. była wyższa niż w całym 2023 r.

I dodaje: – Choć nie ma jeszcze pełnych wyników za ubiegły rok, to śmiało możemy powiedzieć, iż będziemy mieć kolejny czekoladowy rekord. Dane GUS obejmujące okres od stycznia do listopada 2024 wskazują, iż wartość polskiego eksportu produktów czekoladowych w tym czasie była wyższa niż w całym 2023 roku.

Całkowita wartość światowego eksportu czekolady i innych wyrobów zawierających kakao wyniosła w 2023 r. 35 mld euro – wynika z danych International Trade Center. Polska miała w tym 7 proc. udział, eksportując produkty o łącznej wartości niemal 2,5 mld euro. Dzięki temu zajmujemy wysokie trzecie miejsce na świecie, tuż za Niemcami i Belgią.

Nasze czekoladowe produkty znajdują także uznanie na innych kontynentach

Największym odbiorcą polskich wyrobów czekoladowych są Niemcy, gdzie w 2023 r. trafił co 5. nasz produkt (wartość eksportu wyniosła 588 mln euro). Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania (332 mln euro), na trzecim Francja (158 mln euro).

Nasze czekoladowe produkty znajdują także uznanie na innych kontynentach, m.in. w USA (118 mln euro), Australii (17 mln euro) czy Kanadzie (15 mln euro).

Więcej: news.akcenta.pl
Więcej o czekoladkach wedlowskich: https://www.youtube.com/shorts/Y2X3CvVH2aU
Idź do oryginalnego materiału