Rozwój parków handlowych w Polsce „Umowy zawierane są z bardzo dużymi i renomowanymi podmiotami, które zna każdy z nas” [raport]

fashionbiznes.pl 1 rok temu

W ostatnich dniach firma RockCapital opublikowała raport dotyczący bieżącej sytuacji rynku parków handlowych. Jak się okazuje, jest on jednym dynamiczniej rozwijających się. W ostatnich dwunastu latach jego udział w całym sektorze handlowym wzrósł z 9 proc. do 14 proc. W tym okresie centra convenience zwiększyły swój udział z 3 proc. do 9 proc.

Przeczytaj również: Czy tak naprawdę jesteśmy eko? 45 proc. respondentów deklaruje posiadanie przedmiotów, których nie używa

Oczywistym jest, iż w Polsce wciąż najpopularniejsze są centra handlowe. Jednak jak pokazuje raport ich rozwój zwolnił na rzecz parków handlowych. Jak jest różnica między tymi podmiotami? Centra handlowe to przestrzenie przeznaczone dla detalicznych jednostek handlowych i usługowych, prowadzonych zwykle przez różne przedsiębiorstwa, stanowiąca pewną całość i przystosowana do kompleksowej obsługi klientów. Parki handlowe można uznać za kontynuatorów pawilonów handlowo-usługowych, które zaczęły powstawać w Polsce w latach 70. Z założenia mają one zaspokajać podstawowe potrzeby lokalnych społeczności. Retail park jest zbiorem jednego lub kilku wolnostojących budynków połączonych wspólnym parkingiem, z którego można wchodzić bezpośrednio do poszczególnych sklepów. Takie obiekty nie mają części wspólnych.

Przeczytaj również: TOP 3 pary butów, które noszą IT-girls z Instagrama. Gdzie je kupić?

Rozwój parków handlowych – co go napędza ?

W pierwszej połowie 2022 roku na 183 200 mkw. powierzchni najmu, aż 66 proc. została oddana w ramach 11 nowych parków handlowych i 12 nowych centrów convenience. W omawianym okresie zostały również rozbudowane 2 istniejące już retail parków. Liczby te wyraźnie pokazują, iż inwestorzy coraz chętniej skupiają się na mniejszych formatach handlowych, takich jak parki handlowe czy centra convenience.

Inwestycja w parki handlowe cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Są one zdecydowanie świetnym wyborem lokowania kapitału ze względu na perspektywy i bezpieczeństwo tego biznesu. Umowy zawierane są z bardzo dużymi i renomowanymi podmiotami, które zna każdy z nas. Są to gracze o istotnym znaczeniu na mapie handlowej, o ugruntowanej pozycji na rynku. Kontrakty są długoterminowe, choćby na kilkanaście lat. To też pozwala zaplanować kolejne działania biznesowe i w spokoju myśleć o przyszłości. Lokalizacje i najemcy naszych parków są bardzo atrakcyjne. Sprawia to, iż wielu inwestorów interesuje się inwestycją i zakupem naszych obiektów – powiedział Michał Osadczuk, prezes zarządu RockCapital.

Okazuje się, iż ważnym powodem bieżącego rozwoju parków handlowych jest sytuacja na rynku. Raport RockCapital wskazuje, iż choć nie ma dużej przestrzeni do rozwoju w dużych miastach to istnieje duże zapotrzebowanie na tego typu inwestycje w mniejszych miejscowościach. – W mniejszych obiektach handlowych, takich jak parki handlowe, częściej robi się szybkie zakupy. Dodatkowo korzysta z podstawowych usług. Ważniejszy jest tu szybki dojazd do obiektu, wygodne parkingi i lokale dostosowane swoją wielkością do ilości osób. W zależności od tego, czy jest to bardziej zurbanizowany teren i okolicznych mieszkańców jest więcej, lokale muszą być przestronniejsze i należy zapewnić większą ilość miejsc postojowych na parkingu – podsumowała Katarzyna Szymoniak, główna architekt w RockCapital.

Przeczytaj również: Wspominamy popularną kampanię TOMMY HILFIGER

Zdjęcie główne:

Idź do oryginalnego materiału