Ruch w pizzeriach spadł o 3,6% r/r, podczas gdy w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka wzrósł on o 4,2% r/r w 2024 r., wynika z raportu Proxi.cloud. W tych pierwszych placówkach liczba klientów zmniejszyła się r/r o 5,6%, a w drugich – zwiększyła się r/r o 2,3%. Średni czas przebywania w tych miejscach wynosi ok. 23 minut.
„Jednym z potencjalnych powodów spadku ruchu w pizzeriach może być większa różnorodność posiłków i cen w sieciach z kanapkami i daniami z kurczaka. Utrzymująca się w ostatnich latach inflacja oraz presja na dochód rozporządzalny mogą wpływać na przesuwanie się preferencji konsumentów w kierunku sieci, oferujących dania po bardziej przystępnych cenach. Sam wzrost i spadek ruchu jest niewielki i utrzymuje się w granicach do 5%, co nie powinno być specjalnie odczuwalne dla rynku” – powiedział współautor raportu Mateusz Chołuj z Proxi.cloud, cytowany w komunikacie.
Analiza objęła również zmianę rok do roku liczby klientów badanych placówek. W przypadku pizzerii nastąpił spadek o 5,6% r/r. Natomiast lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka odnotowały wzrost o 2,3% r/r. Jak wskazał drugi ze współautorów raportu z Proxi.cloud Mateusz Nowak, dynamika wzrostów i spadków unikalnych klientów dla pizzerii oraz sieci oferujących kanapki i dania z kurczaka jest zbliżona do dynamiki ruchu. To dowodzi, iż lokale tracą lub zyskują konkretnych klientów, bez większych zmian w częstotliwości wizyt.
„Autorzy raportu podkreślają, iż ww. spadki ruchu i klientów nie świadczą o tym, iż analizowane firmy zarobiły mniej, bo tego nie badano. Część ruchu mogła być przecież obsługiwana na wynos. Natomiast przeanalizowano również średniomiesięczną częstotliwość wizyt. W przypadku pizzerii średnia liczba wizyt, przypadająca na klienta w jednym miesiącu, wzrosła r/r o 2,5% (2024 rok – 2,4 wizyty, 2023 rok – 2,3). Z kolei w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka widzimy wzrost o 1,6% r/r (2024 rok – 3,7 wizyty, 2023 rok – 3,7)” – czytamy dalej.
Jeśli chodzi o średni czas trwania wizyty w placówkach typu fast food, w przypadku pizzerii nastąpił wzrost r/r o 1,6% (średni czas trwania wizyty w 2024 roku – 22:54, w 2023 roku – 22:36). Natomiast w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka zaobserwowano spadek r/r o 1% (średni czas trwania wizyty w ubiegłym roku – 23:06, rok wcześniej – 23:18), podano także.
Analiza powstała na podstawie obserwacji ruchu wokół prawie 1,9 tys. największych restauracji typu fast food, oferujących kanapki i dania z kurczaka (McDonald’s, KFC, Burger King, Max Burgers i Subway), a także pizzerii (Pizza Hut, TelePizza, MaxiPizza, Gruby Benek, Domino’s Pizza, Dominium, Da Grasso i Biesiadowo). Analitycy z firmy technologicznej Proxi.cloud przyjrzeli się sytuacji występującej w 2024 roku i porównali ją z 2023 rokiem. Łącznie poddano analizie ruch pochodzący z monitoringu zachowań blisko 1,4 mln konsumentów.
Źródło: ISBnews