Samotność nie zbuduje innowacyjnej gospodarki – 2 godziny dla Rodziny / dla Człowieka

1 tydzień temu

Samotność nie zbuduje innowacyjnej gospodarki. – Humanites inspiruje biznes do społecznej zmiany. W Polsce już co czwarta pracująca osoba może zyskać dodatkowe dwie godziny.

15 maja 2025 r. odbędzie się finał 14. edycji kampanii „HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny / Człowieka”, zainicjowanej przez Zofię Dzik i Instytut Humanites – Człowiek i Technologia. To największe w Polsce działanie wellbeingowe dla biznesu, które zdobyło także globalny zasięg i przyciągnęło ponad 3000 firm i instytucji z ponad 50 krajów. W Polsce co czwarta osoba ma szansę skończyć pracę o symboliczne 2 godziny wcześniej. W odpowiedzi na rosnącą samotność i kryzys więzi społecznych, które przekładają się na motywację ludzi do życia i pracy, HumanBE zachęca pracodawców do tworzenia kultury łączenia ludzi, inspirowania ich do dobrej rozmowy, w tym do symbolicznego gestu – podarowania pracownikom dwóch godzin na budowanie relacji. Inicjatywa przypomina, iż innowacyjna gospodarka zaczyna się od ludzi – od relacji, które ich łączą i umiejętności współpracy, która w Polsce jak pokazują badania jest jedną z najsłabszych społecznych kompetencji. Formularz akcji jest dostępny na stronie: www.2godzinydlarodziny.pl

Współczesny rynek pracy mierzy się z kryzysem więzi, samotnością, niepewnością geopolityczną oraz wpływem nowych technologii. HumanBE łączy te wyzwania z potrzebą budowania zaangażowania – zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym.

Zaufanie, relacje i wsparcie emocjonalne zwiększają odporność zespołów i zdolność do wdrażania zmian. Ich brak osłabia współpracę i innowacyjność. To fundamenty, które budują przewagę – także w Polsce, gdzie kapitał ludzki uznaje się za strategiczny zasób.

Samotność w cyfrowym świecie

Z raportu „#Wellbeing. Dobre Praktyki Pracodawców” Instytutu Humanites wynika, iż co piąta osoba pracująca w Polsce nie ma w pracy ani jednej bliskiej relacji. Samotność dotyka szczególnie młodych ludzi, zanurzonych w cyfrowym świecie. Potwierdzają to dane World Economic Forum (60% samotnych w grupie do 24 r.ż.) oraz Komisji Europejskiej (36% osób poniżej 30. roku życia czuje się samotnie przez większość czasu).

Akcja HumanBE – narzędzie, nie tylko gest

Firmy dostrzegają, iż bez relacji nie ma rozwoju. Coraz więcej z nich, jak ORLEN – partner strategiczny akcji – inwestuje w kulturę współpracy.

Wartość relacji jako podstawy nowoczesnego biznesu dostrzega również Partner kampanii – ORLEN, który od lat inwestuje w rozwój kapitału ludzkiego.

„ORLEN po raz dziesiąty włącza się w akcję Instytutu Humanites – HumanBE – Dwie godziny dla Rodziny / dla Człowieka. Jest to jedna z inicjatyw sprzyjających godzeniu życia zawodowego z prywatnym” – mówi Anna Socha, Dyrektor Wykonawcza ds. HR, ORLEN S.A.Dajemy przestrzeń do zadbania o równowagę, zdrowie i dobre relacje. Inicjatywa wyzwala pozytywną energię – dlatego zachęcamy naszych pracowników do spędzenia czasu z bliskimi w sposób interesujący i wartościowy.

Walka o talenty. Motywacja, która wynika z relacji

Jakość kapitału ludzkiego – to dziś jeden z kluczowych filarów nowoczesnej gospodarki.

„Tempo transformacji technologicznej zaostrza walkę o talenty na arenie międzynarodowej, ale też coraz bardziej alienuje. Innowacyjny biznes tworzą jednak nie tylko technologie, ale zaangażowani i zmotywowani ludzie, którzy widzą sens w swojej pracy, mają energię do pracy i życia, są otwarci, aby się uczyć i współpracować. A kluczem do takiej postawy jest poziom satysfakcji z naszego życia, kultura organizacji i jakość relacji, którą tworzymy w środowisku pracy i poza nim ” – mówi Zofia Dzik, inicjatorka akcji, strategiczna myślicielka i fundatorka Instytutu Humanites oraz Centrum Etyki Technologii.

Smaki przez pokolenia

Tegoroczna edycja przebiega pod hasłem „Smaki przez pokolenia”, przypominając o sile wspólnych przeżyć – także tych przy stole. Ambasadorem akcji został Michel Moran, który podkreśla, iż smak to wspomnienie, a wspomnienia to relacje.

Dołącz choćby po 15 maja

Choć symboliczny finał przypada 15 maja (Międzynarodowy Dzień Rodzin), firmy mogą dołączać do końca czerwca. Wiele organizacji przystępuje do akcji po finale – w terminie dogodnym dla siebie. Liczy się rzeczywista gotowość, by zadbać o dobrostan zespołu.

Instytut oferuje inspiracje, konkursy z nagrodami oraz specjalną edycję gry ASK ME, wspierającej międzypokoleniowy dialog.

Relacje w liczbach

Firmy mogą też skorzystać z HumanLINK – Badania Sieci Społecznych, które diagnozuje poziom więzi w zespole i pozwala lepiej zrozumieć, gdzie występuje ryzyko izolacji. To praktyczne narzędzie wspierające budowanie kultury opartej na zaufaniu – także w kontekście wyzwań związanych z AI i pracą hybrydową.

HumanBE wspiera ESG

Kampania HumanBE jest chętnie raportowana jako element działań ESG w obszarze kapitału ludzkiego i kultury organizacyjnej. To wartościowa inicjatywa i działanie, które można pokazać w sposób przejrzysty – w raportach niefinansowych i komunikacji z interesariuszami.

Partnerzy HumanBE

ORLEN S.A., Bibby Financial Services, Fundacja Liderek Biznesu, Great Place to Work, LIBRUS, Lider SHE, Koksownia Częstochowa Nowa, Reputacja, ThinkTank, Wars, Patronat Polskiej Prezydencji w Radzie UE

Grupa Wirtualna Polska, TVP3 Warszawa

Organizator Akcji „HumanBE – 2h4family” – Instytut Humanites – Człowiek i Technologia

Instytut Humanites – Człowiek i Technologia od 2010 roku w systemowy sposób działa jako think&DO tank na rzecz zrównoważonego rozwoju… [treść skrócona, kontynuacja nie była edytowana].

Idź do oryginalnego materiału