Skuteczna komunikacja to kompetencja, którą pracownicy cenią najbardziej u swoich przełożonych – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Grafton Recruitment. Badanie miało na celu wskazanie umiejętności managerów, które są najważniejsze dla dobrych relacji z zespołem. Wyniki wskazują, iż skuteczna komunikacja, zaufanie i docenianie drugiej osoby nie tracą na znaczeniu.
Z ankiety przeprowadzonej przez Grafton Recruitment w kwietniu br. wynika, iż umiejętność adekwatnego porozumiewania się z zespołem to, z punktu widzenia pracowników, najbardziej pożądana umiejętność u przełożonego – wskazało na nią 53% respondentów. Na drugim miejscu znalazła się empatia (23%), a aspekty, które mogłoby się wydawać, będą bardziej cenione w kwestiach związanych z karierą (umiejętności organizacyjne oraz kreatywność i innowacyjność) są istotne odpowiednio dla 15 i 8% ankietowanych.
– Wyniki ankiety pokrywają się z badaniami, według których niezrozumiałość poleceń prowadzi do najdalej idących frustracji. Z jednej strony większość firm deklaruje, iż skuteczna komunikacja jest priorytetem, a z drugiej – połowa lub jeszcze większa część pracowników uważa, iż w organizacji właśnie ten aspekt powinien zostać poprawiony – mówi Joanna Wanatowicz, dyrektor zarządzająca Grafton Recruitment
Co motywuje, czyli o przewadze marchewki nad kijem
Mniejszym zaskoczeniem wydaje się fakt, iż motywację do pracy wzbudza bardziej zaufanie (48% odpowiedzi) niż możliwość rozwoju, pozytywna energia i konstruktywny feedback (wszystkie odpowiedzi uzyskały wynik na poziomie 17-18%).
Ankietowani odpowiedzieli także na pytanie o to, jakiego rodzaju wsparcia oczekują w codziennej pracy. Tu najczęściej padającą odpowiedzią było docenienie (35%).
– Wydaje się, iż przepracowaliśmy już syndrom surowego szefa lat 90., jednak firmy wciąż mają w tej kwestii sporo do zrobienia – Agata Naklicka, Regional Manager w Grafton Recruitment. – przez cały czas można spotkać się z opinią, iż chwalenie pracownika otwiera pole do roszczeń, podczas gdy jest dokładnie odwrotnie. Negatywnie nacechowane komunikaty zapamiętujemy znacznie dłużej. jeżeli atmosfera w pracy jest trudna i otrzymujemy negatywny feedback, pamiętamy go dużo bardziej. Właśnie dlatego, dla równowagi, warto jest doceniać pracowników i nie bać się, iż pochwał będzie zbyt wiele – dodaje.
Czy empatii można się nauczyć?
W dobie nieustannych zmian i konieczności zarządzania elastycznymi zespołami, niezwykle ważne staje się podnoszenie kompetencji kadry menadżerskiej. Stanowi ona bowiem wizytówkę organizacji i tworzy atmosferę, która wpływa m.in. na retencję i produktywność pracowników.
– Choć mogłoby się wydawać, iż kompetencje miękkie to te, które są niemierzalne, przyglądając się poszczególnym obszarom, można zauważyć, iż są takie, nad którymi można dość gwałtownie i skutecznie pracować np. podczas szkoleń lub coachingu. Są również inne, trudniejsze do doskonalenia, bo dużo bardziej powiązane z temperamentem lidera, jego osobistymi przekonaniami i wrodzonymi sposobami działania – zauważa Joanna Wanatowicz.
I tak na przykład sposobów konstruktywnego udzielania feedbacku można się nauczyć dość szybko, bo rządzą nim dość jasno sformułowane zasady. Z kolei nad wzbudzeniem zaufania w zespole, szczególnie jeżeli zostało ono już nadszarpnięte, można pracować miesiącami.
Wspieranie dobrych szefów to gra o coś więcej, niż sama praca
Wszystkie te działania mają na celu polepszenie atmosfery w pracy, która przekłada się na wszelkie aspekty biznesu, również te nadrzędne, czyli zyski. Analitycy wskazują jednak, iż zadbanie o satysfakcję z pracy ma dużo większe znaczenie, niż tylko to gospodarcze. Według analizy ekspertów McKinsey&Company relacje z kierownictwem są najważniejszym czynnikiem wpływającym na zadowolenie z pracy. A sama praca jest istotnym wyznacznikiem dobrostanu.
Co ciekawe, eksperci zza oceanu, wskazując na dobre praktyki wspierające budowanie relacji z zespołem, wymieniają m.in. docenianie pracownika oraz empatię, które pojawiają się wysoko w ankiecie przeprowadzonej przez Grafton Recruitment.
– Warto pamiętać, iż w zarządzaniu zespołem o wiele ważniejsza jest autentyczna wdzięczność i zainteresowanie sprawami podwładnych, niż posługiwanie się tymi narzędziami w sposób nieumiejętny i z niewłaściwych pobudek. Prawdziwy lider to osoba, która przede wszystkim potrafi wykazać się empatią: aktywnie słuchać, wyjaśniać i reagować – mówi Joanna Wanatowicz.