Ocena Marka Pracodawcy
Gratulacje dla BOŚ Bank za imponującą liczbę aktywności oraz inicjatyw skierowanych do pracowników. Z satysfakcją obserwujemy konsekwentne działania na rzecz wzbogacania oferty rozwojowej. Na szczególne wyróżnienie zasługują liczne programy dedykowane dla kadry menedżerskiej jak „Menedżer na start”, „Akademia Menedżera” czy „Akademia Zarządzania”. Rozwój wiedzy i kultura dzielenia się wiedzą to solidny atut BOŚ Bank.
BOŚ Bank to także przykład odpowiedzialnego pracodawcy, który swój rozwój i działanie silnie wiąże z wartościami. To przykład firmy charakteryzującej się nowoczesną kulturą organizacji, doceniającej różnorodność i zaangażowanie pracowników, angażującej, motywującej oraz inspirującej, czego dowodem jest bogata paleta inicjatyw takich jak np: „#Różnorodność”, „Przystanek Wellbeing”, „Ambasador BOŚ” czy bardzo wartościowy w swoim założeniu „Program 50+”. Podsumowując: kolejny tytuł „FRIENDLY WORKPLACE” dla BOŚ Bank w pełni zasłużony.
BOŚ Bank to nie tylko silna marka pracodawcy, to również wiodąca firma odpowiedzialnego biznesu, której zespół bardzo aktywnie włącza się w działania prospołeczne, zwłaszcza w obszarze ochrony i poszanowania środowiska naturalnego. Również w tym względzie na ekipę BOŚ Banku zawsze można liczyć
PROGRAMY ROZWOJOWE
Celem BOŚ jest budowania atrakcyjnego i przyjaznego miejsca pracy, gdzie każdy może realizować swoje zadania w atmosferze szacunku, współpracy, profesjonalizmu i zaangażowania.
Zgodnie ze strategią biznesową banku oraz Strategią ESG Grupy Kapitałowej BOŚ na lata 2024 – 2026:
- dbamy dobrostan pracowników, gdzie firma dostrzega i odpowiada na potrzeby pracowników
- dbamy o różnorodność w miejscu pracy i wdrażamy nowe elementy wspierające wybrane grupy pracowników,
- wspieramy edukację i rozwój pracowników poprzez różnorodną ofertę szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych i promujemy model nauki 70:20:10.
- budujemy wiedzę ekologiczną i wspieramy postawy proekologiczne pracowników
- angazujemy parcowników w działania wolontariackie
Opis działań realizowanych w 2024 roku:
Maj 2024:
W Banku Ochrony Środowiska, przez cały maj obchodziliśmy Europejski Miesiąc Różnorodności. W ramach naszego programu #Różnorodność mamy w naturze uczyliśmy się o:
- Nieuświadomionych uprzedzeniach i ich wpływie na nasze decyzje zarówno zawodowe, jak i prywatne
- Języku włączającym i jego roli w kształtowaniu rzeczywistości i naszego miejsca pracy
A także:
- Rozpoczęliśmy program 50+ i sprawdzaliśmy, jak dbać o dobrostan i energię życiową przez kolejne 50 lat
- Przygotowaliśmy poradnik emerytalny – dostępny dla wszystkich, niezależnie od wieku, bo edukacja finansowa i zarządzanie finansami – nie ma daty urodzenia.
W BOŚ zachęcamy naszych pracowników do doceniania i czerpania z różnorodności wokół nas. Chcemy, aby każdy w banku czuł się sobą i był traktowany z szacunkiem oraz zrozumieniem. Zwieńczeniem Miesiąca Różnorodności był quiz z nagrodami #Różnorodność mamy w naturze dotyczący poruszanych zagadnień podczas webinarów.
Czerwiec 2024:
Miesiąc Zdrowia w BOŚ: Miesiąc Zdrowia realizowany jest w ramach wewnętrznego programu Przystanek Wellbeing. Celem Przystanku Wellbeing jest zwracanie szczególnej uwagi pracowników na kwestie dobrostanu w trzech wymiarach: emocjonalnego, fizycznego oraz otoczenia/warunków pracy. Badamy potrzeby pracowników dzięki anonimowej ankiety i na jej podstawie planujemy działania adresowane do pracowników banku.
Troska o dobrostan pracowników i działania edukacyjne stanowią jeden z filarów strategii Banku Ochrony Środowiska. Przez cały czerwiec, w ramach wewnętrznego programu #Przystanek Wellbeing, pracownicy mieli możliwość udziału w regularnych webinarach dotyczących dobrostanu psychicznego, umiejętności radzenia sobie ze stresem i kształtowania odporności psychicznej.
LinkedIn: „Podczas Miesiąca Zdrowia wspieramy pracowników w dbaniu o swoje zdrowie psychiczne. Poprzez cykl webinarów o emocjach, oswajaniu stresu, dobrostanie psychicznym czy przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu – zapewniamy pracownikom dostęp do wartościowej wiedzy i narzędzi z tego zakresu. Dzięki temu, zachęcamy pracowników do troski o ich zdrowie, dobre samopoczucie i energię życiową. Dodatkowo, pracownicy mają możliwość poznania w praktyce różnych technik relaksacji, które obniżają poziom stresu, redukują napięcie i rozluźniają mięśnie. Różnorodność przygotowanych działań pozwala każdemu z nas wybrać coś dla siebie, zatrzymać się i pomyśleć o swoim zdrowiu – mówi Anna Korczak, menedżerka zespołu rozwoju i szkoleń.”
W ramach Miesiąca Zdrowia w BOŚ organizowaliśmy:
W środy webinary z zewnętrzną psycholog:
- „eMOCje. Jak współpracować ze złością”
- „Oswoić stres”
- „Dobrostan psychiczny – jak skutecznie dbać o siebie?”
- „Wypalenie zawodowe – przyczyny, objawy, jak sobie z nim radzić w zespole kiedy jesteś menedżerem/menedżerką” ”
W czwartki sesje relaksacyjne z psychologiem zdrowia:
- Trening autogenny Schultza – zmniejsza poziom reakcji stresowej, stabilizuje oddech, łagodzi stany lękowe, redukuje objawy psychosomatyczne, przynosi uczucie spokoju, głębokiego odprężenia i zrelaksowania, zmniejsza napięcie mięśniowe, ułatwia zasypianie i pomaga w przypadku bezsenności, poprawia efektywność działania.
- Trening Jacobsona – zestaw ćwiczeń relaksujących napięte mięśnie, dzięki czemu poprawimy nasze samopoczucie. Wsłuchując się w organizm i eliminując napięcie wspomagamy relaks emocjonalny i zwalczamy somatyczne objawy nerwicowe.
- Sesja oddechowa – jej celem było wyciszenie umysłu dzięki odpowiednim technikom oddechowych, m.in. zmieniając tempo oddechu i głębokość oddychania, zredukowanie stresu oraz rozluźnienie napięć nagromadzonych w ciele.
- Sesja uważności – to połączenie technik oddechowych z pełnym skupieniem myśli na chwili obecnej. Dzięki temu pracowaliśmy nad obniżeniem poziomu stresu, rozluźnieniem ciała, ukojeniem umysłu i osiągnęliśmy równowagę emocjonalną.
Dodatkowo, w każdy wtorek czerwca zorganizowaliśmy w centrali i centrach biznesowych OWOCOWE WTORKI, a pracownicy oddziałów otrzymali zdrowe paczki.
Wrzesień 2024:
Wartościowa Jesień to program edukacyjny, który ma na celu promowanie naszych wartości, jakimi są:
- Zaangażowanie
- Współpraca
- Profesjonalizm
- Szacunek dla innych i ekologii.
W zeszłym roku mówiliśmy o sile współpracy i o tym, co buduje jej jakość. W tym roku będziemy rozmawiać o naszej roli w budowaniu kultury organizacyjnej i o tym, jaki mamy wpływ na nasze nastawienie do zmian i rozwoju.
We wrześniu 2024 zaplanowaliśmy inspirujące spotkania z praktykami biznesu i psychologami:
WEBINAR I „Kultura organizacyjna i wartości firmy, czyli jaki mam wpływ na moje miejsce pracy?”
- Dlaczego mówi się, iż kultura organizacyjna jest jak pogoda i iż kultura zjada strategię na śniadanie?
- Jaki mam wpływ na kulturę organizacyjną i jak świadomie mogę pracować z własnymi przekonaniami?
- Co mają wspólnego wartości firmy z siłą nawyków?
WEBINAR II „Zarządzanie sobą w zmianie, czyli jaki mam wpływ na przechodzenie przez zmiany?”
- Jak wygląda przechodzenie przez proces zmian i wychodzenie ze strefy własnego komfortu?
- Proste i skuteczne kroki, które pozwolą podchodzić do zmian lepiej i mądrzej.
- Jak wykorzystać zmianę?
WEBINAR III „Growth mindset – nastawienie na rozwój w codziennej pracy, czyli jaki mam wpływ na efektywne działania”
- Jak nasze wewnętrzne przekonania wpływają na efektywność działania?
- Czekanie na motywację a zaangażowanie, wysiłek i dyscyplina?
- Jak czerpać lekcję z porażek?
Wyzwanie sportowe dla pracowników – W ramach działań Wartościowej Jesieni, na przełomie września i października 2024, wspólnie z onkologiczną Fundacją planujemy zorganizować sportowe wyzwanie w szczytnym celu. Chcemy zadbać nie tylko o swoje zdrowie i aktywność fizyczną, ale także wesprzeć pacjentów Fundacji. Połączymy siły i razem w ramach #zaangażowania, #współpracy, #szacunku dla innych i ekologii zrobimy coś dobrego dla innych – (w trakcie ustaleń).
Równocześnie w banku wspieramy i promujemy aktywność sportową pracowników, poprzez koordynowanie sekcji sportowych, w których zrzeszona jest liczna grupa pracowników. W minionym roku było zarejestrowanych oraz aktywnych 7 sekcji sportowych: tenisa stołowego, kolarska, bowlingowa, strzelecka, siatkówki, piłki nożnej oraz górska – trekkingowa. Drużyny działające w ramach sekcji sportowych osiągały liczne sukcesy, m.in. 1 miejsce w Garmin MTB Series Gdańsk 2023 na dystansie mini, 1 miejsce w okresie jesiennym ELIT Ligi oraz wyróżnienie dla najlepszego bramkarza.
Październik/listopad 2024: Szkolenia dla kadry menedżerskiej BOŚ
Jednym z kluczowych działań rozwojowych są szkolenia kadry menedżerskiej i nowo mianowanych menedżerów. Chcemy wzmacniać kulturę współpracy i rozwijać umiejętność myślenia systemowego wśród menedżerów przy dużej współzależności różnych komórek organizacyjnych w banku. Na realizację strategii, wyniki biznesowe, satysfakcję klienta wpływa wiele elementów: styl przywództwa, komunikacja, organizacja pracy i procesy czy dostępne narzędzia. kooperacja i myślenie systemowe pozwalają łączyć złożone elementy we wspólne działanie i odpowiadać na pojawiające się zmiany i wyzwania biznesowe w długoterminowej perspektywie.
Kadra menedżerska bierze udział w cyklu szkoleń z „Współpracy pomiędzy zespołami w firmie i myślenie systemowe”. Program szkolenia obejmuje:
- rozwój kultury współpracy wewnątrz zespołu i pomiędzy zespołami,
- niwelowanie podziałów i silosów, które pojawiają się w organizacji i utrudniają realizację strategii oraz osiągnięcie wspólnego celu biznesowego,
- kształtowanie umiejętności patrzenia na organizację z „lotu ptaka”,
- budowanie umiejętności rozumienia procesów w organizacji i powiązania ich w całość.
Szkolenie jest realizowane przez firmę zewnętrzną w formie stacjonarnej przy wykorzystaniu różnych narzędzi i metod pracy trenerów.
Jednocześnie w czerwcu 2024 odbył się cykl szkoleń w ramach programu „Menedżer na start” dla grupy nowo mianowanych menedżerów. Celem szkolenia było wsparcie nowo mianowanych menedżerów w pełnieniu nowej roli i rozwijaniu kompetencji menedżerskich. Szkolenie zostało zrealizowane przez zewnętrznych i wewnętrznych trenerów oraz składało się z następujących zagadnień:
- rozwinięcie kluczowych kompetencji zarządzania zespołem,
- wypracowanie umiejętności związanych z osiąganiem wyników biznesowych; kształtowaniem i wzmacnianiem postaw zgodnych z wartościami organizacji; budowaniem zaangażowania pracowników,
- zbudowanie postawy otwartej na feedback i zmianę,
- nabycie umiejętności rekrutowania pracowników,
- dostarczenie wiedzy na temat wewnętrznych narzędzi, Systemu Okresowej Oceny Pracy oraz wynagradzania pracowników, które obowiązują w naszym banku.
Kolejnym ważnym działaniem z perspektywy naszej organizacji jest projekt szkoleniowy, w którym wykorzystujemy kwestionariusz DISCD3. W ramach tego projektu szkolimy zespoły, departamenty i obszary w zakresie współpracy, komunikacji oraz doceniania i wykorzystywania różnorodności w zespołach. Skupiamy się również na pracy z mocnymi stronami naszych pracowników. Dodatkowo, na bazie DISCD3 analizujemy preferowane role zespołowe, wartości i postawy, które są niezwykle istotne w budowaniu efektywnie funkcjonujących zespołów. adekwatna praca odbywa się podczas samych warsztatów, w ramach których przeprowadzane są ćwiczenia uczące komunikacji z danym stylem oraz uczulające, na co zwracać uwagę. Szkolenie DISC zawsze odbywa się zespołowo, dlatego jest to również cenny materiał do późniejszej pracy menedżera z zespołem.
Działania realizowane w 2023 roku:
- Nowa odsłona projkektu EduSfera2.0 programu, w którym nasi pracownicy, wewnętrzni eksperci, specjaliści w różnych dziedzinach dzielą się swoją praktyczną wiedzą podczas spotkań zdalnych.
- Projekt szkoleniowy z wykorzystaniem kwestionariusza DISCD3 z korowym tematem realizowanym dla zespołów jest szkolenie pt.: „Siła tkwi w naszych różnicach. Warsztat o współpracy i różnorodności w Zespole”.
- Program Akademia Menadżera (edycja wiosenna i jesienna), do którego zaprosiliśmy menedżerów, którzy pierwszy raz pełnią taką rolę.
- Program Akademia Zarządzania, w którym realizowaliśmy szkolenia i warsztaty z tematów ważnych dla menedżerów w danym momencie cyklu życia naszej organizacji. W 2023 roku skupiliśmy się na wiedzy dotyczącej skutecznego stawiania celów biznesowych z ukierunkowaniem na zadbanie o rozwój pracowników.
- Projekt Wartościowa Jesień, którego głównymi tematami były Wewnętrzne webinaria „Razem działamy na rzecz zmiany” – to cykl spotkań wewnętrznych, podczas których dzieliliśmy się wiedzą i prezentowaliśmy to, co w banku zmieniamy.
PROGRAMY DEDYKOWANE
W 2023 roku dołączyliśmy do kampanii „Dwie godziny dla rodziny”. Każdy pracownik mógł jednorazowo skrócić dzień pracy o trzy godziny , żeby spędzić ten czas ze swoimi bliskim. Wdrożyliśmy program #KrótkaPrzerwa – uczyliśmy co zrobić, żeby zmniejszyć liczbę spotkań i poprawić ich efektywność oraz jak wygospodarować czas na przerwę i doładować energię w trakcie dnia. Ponadto, dla pracowników banku organizowane były liczne aktywności, w tym konkursy, których głównym celem była poprawa komunikacji, poczucia zespołowości oraz wzmacniania świadomości ekologicznej. W styczniu 2023 przeprowadziliśmy konkurs „Podziel się swoimi ekopostanowieniami”, w marcu „Wiosna budzi się ze snu”, w maju „Czym dla Ciebie jest różnorodność”, w czerwcu „Dziecięca ekoradość”, we wrześniu „Sprzątanie świata”, w grudniu „Konkurs mikołajkowy”. W 2024 zrealizowane do tej pory zostały konkursy – w marcu „Wiosenne porządki z BOŚ”, a w czerwcu „Dziecięce ekospojrzenie”. Natomiast w sierpniu przeprowadziliśmy konkurs fotograficzny „Pożegnanie lata #ZawszeEKO”. We wrześniu organizujemy kolejną zabawę konkursową – „Zmieniamy świat na lepsze”, która zachęca do zaangażowania się w Dzień Sprzątania Świata.
W 2024 pracownicy BOŚ ponownie wzięli udział w akcji społecznej Instytutu Humanites „Dwie Godziny dla Rodziny”, gdzie jednorazowo mogli skrócić czas pracy o trzy godziny w ramach work – life balance i budowania wartościowych relacji z bliskimi.
Uruchomiliśmy również Program 50+ skierowanego do grupy pracowników 50+ (ponad 300 osób). Jego celem jest dbałość o różnorodne potrzeby i budowanie miejsca pracy bazującego na dialogu między pokoleniami i zapewnienie dostępu do programów rozwojowych. W ramach programu zorganizowaliśmy:
WEBINAR: „Jak zadbać o dobrostan mając lat 50+, aby mieć energię do realizacji swoich planów i ambicji?”
- Co wpływa na dobrostan i co nas napędza?
- O jakie obszary należy zadbać, aby być w dobrej energii?
- Dobry plan na zmianę – nauczyliśmy się praktykować dobrostan.
E-BOOK „O emerytura! – co warto wiedzieć? Praktyczny poradnik”, z którego dowiedzieliśmy się m.in.:
- jak działa system emerytalny,
- jak oszczędzać – na czym polega PPK, IKE, IKZE,
- jak wyliczyć prognozowaną emeryturę.
Planowane działania na jesień 2024:
- Profilaktyka zdrowotna – Różowy Październik/Movember – kampania profilaktyczna z jedną z Fundacji onkologicznych. Webinar dotyczący profilaktyki nowotworowej, roli diety i stresu w zapobieganiu nowotworom. Warsztaty z samobadania piersi i jąder dla pracowników w centrali.
- Program 50 + – listopad 2024 – szkolenie dla pracowników 50+.
Od 2023 roku w ramach kolejnego programu skierowanego do pracowników – „Ambasador BOŚ” dzielimy się informacjami i emocjami wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Jego celem jest ułatwienie komunikacji, nawiązywanie relacji z potencjalnymi pracownikami oraz promowanie naszej organizacji online. Ambasadorzy tj. wybrani pracownicy banku, pełnią rolę reprezentantów firmy. W autorskich postach na social mediach opisują swój udział, doświadczenia i szerzą informacje o ciekawych bankowych inicjatywach i akcjach. Dla Ambasadorów organizowane są warsztaty i szkolenia wspierające w kreatywnym budowaniu marki w Internecie.
Stawiamy na ciągły rozwój i tworzenie coraz lepszego miejsca pracy, dlatego realizujemy również dodatkowe inicjatywy i projekty. Od 2023 r. zespół zajmujący się rekrutacją prowadzi szkolenia dla nowo mianowanych menedżerów z procesu rekrutacji.
Dajemy drugie życie książkom, dlatego, tworzyliśmy Bosiowy Zakątek – wewnętrzne ekologiczne miejsce wymiany książek i roślin dla pracowników centrali banku. Nasi pracownicy korzystają z możliwości wymiany książek. Ponadto nasza EKO Biblioteka, dzięki której pracownicy mają dostęp do kilkudziesięciu książek oraz gier planszowych popularyzujących zagadnienia ekologii.
ZDROWE I BEZPIECZNE ŚRODOWISKO PRACY
W ramach wewnętrznego programu Przystanek Wellbeing w 2023 r. przeprowadziliśmy 5- niowe wyzwanie „Z ergonomią na Ty!” – pracownicy otrzymali dostęp do webinarów, artykułów i kart pracy oraz zorganizowaliśmy Miesiąc Zdrowia poświęcony profilaktyce chorób kręgosłupa. Przeprowadziliśmy konsultacje z fizjoterapeutą, masaże w centrali i centrach biznesowych w Polsce, zorganizowaliśmy webinar „Ergonomia pracy biurowej” oraz udostępniliśmy e-learning „Zdrowy kręgosłup – usiądź mądrze(j)”. W 2. połowie 2023 r. wraz z Fundacją Kochasz Dopilnuj, w ramach kampanii Różowy Październik i Movember odbyły się warsztaty profilaktyki nowotworowej. Pracownicy mieli możliwość przypomnieć sobie, kiedy i jak często wykonywać badania profilaktyczne, jakie są czynniki ryzyka oraz jakie objawy powinny nas niepokoić. Najważniejszym elementem warsztatów była prezentacja na trenażerach i pokazanie w jaki sposób prawidłowo wykonywać samobadanie piersi i jąder.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
Wyróżnienia i nagrody w 2022 roku:
- wyróżnienie Finansowej Marki Roku 2022 w plebiscycie Gazety Finansowej, kategorii „bank” za wytrwałe wspieranie zielonej transformacji polskiego rynku. Kapituła Programu Liderzy Społecznej Odpowiedzialności wysoko oceniła działania związane z zaangażowaniem Banku Ochrony Środowiska w promowanie zasad odpowiedzialnego biznesu. BOŚ otrzymał tytuł Laureata Programu Liderzy Społecznej Odpowiedzialności w 3 kategoriach: Dobry Pracodawca 2022, EKO Firma 2022, Dobra Firma 2022.
- Kapituła Konkursowa „Diamenty Sustainable Economy” przyznała bankowi tytuł laureata w kategorii Lider Zrównoważonego Finansowania. SUSTAINABLE ECONOMY SUMMIT to wydarzenie skierowane do firm wdrażających oraz realizujących cele zrównoważonego rozwoju, reprezentujących wiele sektorów gospodarki. Jest to projekt Executive Club, mający na celu promowanie idei zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialnego biznesu. Doceniono nieustanne zwiększanie poziomu finansowania proekologicznych inwestycji, a także zwrócono uwagę na zaangażowanie banku w proces emisji zielonych obligacji, wzmacnianie świadomości klientów detalicznych i korporacyjnych w zakresie ekologii, zdrowego trybu życia oraz troski o otoczenie.
- BOŚ został ponownie wyróżniony Srebrnym Listkiem CSR Polityki. Otrzymują go firmy, które w swojej codziennej działalności deklarują uwzględnianie większości kluczowych rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju.
- Miejsce w XVI edycji Rankingu Odpowiedzialnych Firm. Ranking ocenia największe spółki działające w Polsce pod kątem jakości odpowiedzialnego zarządzania. Organizatorem rankingu jest Koźmiński Business Hub, działający w ramach Akademii Leona Koźmińskiego, natomiast partnerem merytorycznym przedsięwzięcia jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
- wyróżnienie w VII edycji Festiwalu Filmów Odpowiedzialnych „17 Celów”. Kategoria film Biznes – za film korporacyjny BOŚ pt. Inwestujemy w zieloną przyszłość. Jurorzy ocenili 40 filmów z kategorii Biznes. Festiwal Filmów Odpowiedzialnych „17 Celów” to jedyny w Polsce festiwal poświęcony filmom dokumentalnym i promocyjnym z zakresu zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR). Tytuł nawiązuje do Agendy ONZ i zawartych w niej 17 Globalnych Celów (Sustainable Development Goals – SDGs).
- tytuł Odpowiedzialny Pracodawca – Lider HR 2022. Przy ocenie firmy, Kapituła Programu zwróciła szczególną uwagę na: ciągłą obecność na rynku pracy, z zaznaczeniem wciąż rosnącej atrakcyjności ofert zatrudnienia; bogaty system szkoleń, zarówno pod względem ich liczby, jak i wartości merytorycznych oraz zaangażowania liczby pracowników; najwyższe standardy w proponowanym systemie motywacyjnym; imponujący zakres działań w obrębie odpowiedzialności społecznej biznesu; położenie szczególnego nacisku na aktywizowanie pracowników szczególnie w tak wrażliwej w obecnych czasach sferze, jaką jest szeroko rozumiana ekologia i dbałość o środowisko naturalne.
- według raportu Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych BOŚ został najpopularniejszym bankiem na Facebooku. W tym okresie odnotowano 15 tys. interakcji, a strona BOŚ uzyskała najwięcej polubień (11 tys.) raz udostępnień (1,3 tys.).
- otrzymaliśmy drugi raz z rzędu nagrodę Friendly Worklpace 2022 oraz Nagrodę Specjalną za wysokie standardy w obszarze kultury organizacyjnej i relacji z pracownikami, aktywne działania na rzecz przyjaznego i angażującego środowiska pracy, a także za troskę o zdrowie i dobrostan pracowników oraz odpowiedzialne podejście w kontekście work – life – balance.
Wyróżnienia i nagrody w 2023 roku:
- Tytuł Top Employer 2023 Polska. Po raz pierwszy Bank Ochrony Środowiska otrzymał wyjątkowe wyróżnienie, jakim jest tytuł Top Employer 2023 Polska. Nagrodę tę otrzymują firmy, które tworzą angażujące miejsca pracy. Top Employer Institute docenił bank in. za: zieloną misję, wartości, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ekologii, troskę o środowisko, zaangażowanie społeczne, zasady funkcjonowania banku w obszarze etyki, strategię HR, rozwój przywództwa, działania EB, proces rekrutacji, różnorodność, onboarding oraz rozwój pracowników.
- Placówki BOŚ docenione w rankingu Instytucja Roku – 10 placówek BOŚ otrzymało indywidualne wyróżnienia i tytuł „Najlepszej placówki bankowej w Polsce”, w ramach rankingu Instytucji Roku. 8. edycja rankingu była realizowana przez 4 kwartały 2022 roku i swoim zasięgiem objęła 13 banków.
- Duet ekonomistów z BOŚ – Łukasz Tarnawai Aleksandra Świątkowska – kolejny raz został wyróżniony w corocznym rankingu „Parkietu” Ekonomiści z BOŚ, Łukasz Tarnawa i Aleksandra Świątkowska po raz kolejny otrzymali tytuł „Najlepszego Ekonomisty” w tegorocznej edycji konkursu prognostycznego „Byki i niedźwiedzie” organizowanym przez gazetę ,,Parkiet”. Ich prognozy i szacunki dotyczące gospodarki w trudnym 2022 roku okazały się najtrafniejsze. W konkursie brane były pod uwagę szacunki dotyczące tego, jak miesiące i kwartały 2022 roku uwidoczniły się w oficjalnych danych – wyjątkiem były zmienne rynkowe, gdzie oceniano krótkoterminowe prognozy.
- 8 praktyk BOŚ wyróżniono w tegorocznej edycji raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2022. Dobre praktyki”. Przygotowany corocznie przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu raport to największy w Polsce przegląd aktywności firm, które zgłosiły swoje działania w zakresie CSR i zrównoważonego rozwoju, z podziałem na 7 kategorii. W jego 21. edycji zaprezentowano 1705 działań podjętych przez 272 firmy. 8 naszych praktyk realizowanych w ramach działań Fundacji BOŚ wyróżniono w tegorocznej edycji raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2022. Dobre praktyki”: Zielona Ławeczka, Tradycyjny Sad, Postaw na Słońce, Pomagam cały rok, Mikrodotacje, BrudnoTu, Zdrowo jem, więcej wiem, Świat oczami młodych.
- BOŚ ponownie na podium rankingu najlepszych bankowych profili na FB – Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych przygotował raport pokazujący zaangażowanie na bankowych profilach na Facebooku w marcu 2023 r. Profil BOŚ na Facebooku zajął 2. miejsce wśród najbardziej angażujących profili bankowych. Ponadto, osiągnęliśmy największą liczbę udostępnień naszych postów (1,1 tys.). Z kolei w rankingu TOP postów na profilach banków na Facebooku w marcu 2023 roku nasz post o rozpoczęciu konkursu z okazji dnia wiosny zajął trzecie miejsce.
- BOŚ ponownie nagrodzony Srebrnym Listkiem CSR Polityki. Organizatorzy konkursu, czyli Tygodnik POLITYKA we współpracy z firmą doradczą Deloitte oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu, przeanalizowali działania firm związane z takimi obszarami jak: ład korporacyjny, prawa człowieka, zachowania wobec pracowników, ochrona środowiska naturalnego, dbałość o klienta, uczciwość biznesowa, zaangażowanie społeczne. To już trzeci rok z rzędu jak BOŚ otrzymał Srebrny Listek CSR Polityki.
- BOŚ wyróżniony w konkursie Polskie Nagrody Różnorodności. Bank otrzymał nominację do pierwszych Polskich Nagród Różnorodności w kategorii: WIEK. BOŚ wyróżniono wraz z 4 innymi firmami odznaczającymi się działaniami na rzecz polityki senioralnej, „silver economy” oraz dialogu międzypokoleniowego w miejscu pracy. Polskie Nagrody Różnorodności to przyznawane przez redakcję „My Company Polska” wyróżnienia dla firm, organizacji i osób, które w swojej działalności promują różnorodność, równość i inkluzywność zarówno wewnątrz organizacji, jak i w odniesieniu do otoczenia biznesowego.
- BOŚ z tytułem laureata programu Liderzy Społecznej Odpowiedzialności. BOŚ po raz kolejny – zdobył tytuł laureata programu Liderzy Społecznej Odpowiedzialności. To już XVI edycja tego projektu organizowanego przez redakcję Forum Biznesu i portal branżowy SpolecznieOdpowiedzialni.info. Otrzymaliśmy tytuł laureata programu Liderzy Społecznej Odpowiedzialności 2023 aż w 3 kategoriach: Dobry Pracodawca 2023, EKO Firma 2023, Dobra Firma 2023.
- BOŚ na podium w rankingu hipotek zmiennoprocentowych – w serwisie bankier.pl opublikowano zestawienie hipotek zmiennoprocentowych. Bank Ochrony Środowiska zajął w nim trzecie miejsce.
- BOŚ w raporcie INDEX 500 Home&Market. Bank Ochrony Środowiska znalazł się pośród 500 firm – które w ocenie magazynu H&M – podejmują działania wpisujące się w ideę społecznej odpowiedzialności biznesu. Celem zestawienia było zaprezentowanie firm, dla których szeroko rozumiana społeczna odpowiedzialność biznesu jest priorytetem. O ile w poprzednich publikacjach w głównej mierze skupiono się na działaniach i projektach CSR (BOŚ również był obecny), tak w bieżącym wydaniu przy tworzeniu INDEX 500 H&M kierowano się w znacznym stopniu czynnikiem ESG, E – Środowisko (z ang. environmental), S – Społeczna odpowiedzialność (z ang. social responsibility), G – Ład korporacyjny (z ang. corporate governance).
- BOŚ otrzymał nagrodzę za pierwsze wdrożenie technologii RFID na konferencji „Inwentaryzacja przyszłości Opties Web 2023 w chmurze MS Azure” organizowanej przez firmę OPTIDATA.
- BOŚ z wyróżnieniem „Instytucja finansowa przyjazna mediacji”. Znaleźliśmy się w gronie 14 wyróżnionych krajowych instytucji (ubezpieczycieli i banków) za wdrożenie i rozwijanie polityki polubownego rozwiązywania sporów na rynku finansowym. Wyróżnienie przyznawane jest przez Komisję Nadzoru Finansowego i Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego.
- BOŚ został wyróżniony w plebiscycie Najlepszych Pracodawców 2023 Gazety Finansowej, potwierdzając jednocześnie, iż w zmieniającym się dynamicznie otoczeniu rynkowym, stale inwestujemy w rozwój organizacji, a dobro pracownika to dla nas priorytet.
- Trzeci raz z rzędu otrzymaliśmy nagrodę Friendly Workplace 2023 oraz Nagrodę Specjalną za wysokie standardy w obszarze kultury organizacyjnej i relacji z pracownikami, aktywne działania na rzecz przyjaznego i angażującego środowiska pracy, a także za troskę o zdrowie i dobrostan pracowników oraz odpowiedzialne podejście w kontekście work – life – balance.
Nagrody i wyróżnienia w 2024 roku:
- Tytuł Top Employer 2024. Po raz drugi Bank Ochrony Środowiska otrzymał to prestiżowe wyróżnienie. Nagrodę tę otrzymują firmy, które tworzą angażujące miejsca pracy. Top Employer Institute docenił bank in. za: zieloną misję, wartości, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ekologii, troskę o środowisko, zaangażowanie społeczne, zasady funkcjonowania banku w obszarze etyki, strategię HR, rozwój przywództwa, działania EB, proces rekrutacji, różnorodność, onboarding oraz rozwój pracowników.
- BOŚ ponownie z tytułem laureata programu Liderzy Społecznej Odpowiedzialności organizowanego przez redakcję Forum Biznesu i portal branżowy SpolecznieOdpowiedzialni.info. Otrzymaliśmy tytuł laureata programu Liderzy Społecznej Odpowiedzialności 2024 aż w 3 kategoriach: Dobry Pracodawca 2024, EKO Firma 2024, Dobra Firma 2024.
- BOŚ po raz pierwszy otrzymał certyfikat HR Najwyższej Jakości 2024 Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami. Wyróżnienie to docenia wkład i rolę Departamentu HR w naszej organizacji.
- BOŚ na 1. miejscu w kwietniowym TOP3 najlepiej ocenianych banków w social mediach (Facebook, LinkedIn, X) przez NetMonitor Banking Review.
- W XV edycji rankingu Złoty Bankier – największym badaniu sektora bankowego w Polsce, organizowanego przez Bankier.pl oraz Puls Biznesu zajęliśmy 3. miejsce w kategorii „Media społecznościowe”, 7. miejsce w kategorii „Oddziały” (awans z 10. miejsca w 2023 r.) i 8. miejsce w kategorii „Infolinia” (awans z 12. miejsca w 2023 r.). W rankingu ogólnym zajęliśmy 10. pozycję (awans z 11. miejsca w 2023 i 12. miejsca w 2022). Celem rankingu jest wskazanie instytucji bankowych świadczących najwyższe standardy obsługi, oferujące najlepsze produkty i prowadzących działania wyróżniające na tle konkurencji.
- Na konferencji Infoblox Exchange 2024 poświęconym najnowszym rozwiązaniom z obszaru cyberbezpieczeństwa, BOŚ został nagordzony za realizację przedsięwzięcia podnoszącego bezpieczeństwo komunikacji w sieci. Nagroda za nieustanne podnoszenie poziomu bezpieczeństwa komunikacji pracowników i klientów sieci Internet zapewniła nam miejsce w znakomitym gronie uhonorowanych za działania podnoszące bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. W momencie wdrażania BOŚ był pierwszym, a w tej chwili jednym z dwóch polskich banków komercyjnych posiadających tak zaawanswoane rozwiązanie w tym zakresie.
- W Rankingu ESG Odpowiedzialne Zarządzanie (wcześniej znane jako Ranking Odpowiedzialnych Firm) zajęliśmy 17. miejsce. Sukces cieszy, tym bardziej iż rok wcześniej było to miejsce 20., a z roku na rok wymagania są coraz wyższe. Warto podkreślić, iż w kwalifikacji „bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy” zajęliśmy 8. miejsce, a dodatkowo po raz pierwszy zostaliśmy Liderem Obszaru „G”, czyli Ładu Korporacyjnego, obejmującego zasady odpowiadające za prawidłowe zarządzanie przedsiębiorstwem.
- Zajęliśmy trzecie miejsce wśród najbardziej angażujących profili bankowych na Facebooku w lipcowym raporcie dotyczącym komunikacji banków przygotowanym przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS). Mimo, iż mamy relatywnie niewielką liczbę fanów, to równocześnie odnotowaliśmy największy wzrotst osób nas obserwujących. Oznacza to, iż nasza komunikacja jest skuteczna i osiągamy kolejne cele.
Uzyskane tytuły potwierdzają status Banku Ochrony Środowiska, jako solidnej instytucji, wrażliwej na potrzeby społeczności lokalnych oraz zatrudnionych w niej osób, jak również firmy, z którą warto się związać i współpracować.
INFORMACJE DODATKOWE
Nagrody dla pracowników
W zależności od charakteru wykonywanych obowiązków, w BOŚ posiadamy zróżnicowane systemy motywacyjne dla poszczególnych grup pracowników. Nagrody są przyznawane za wzorowe zaangażowanie, przejawianie inicjatywy w pracy, uzyskanie szczególnych osiągnięć i efektów pracy, czy realizację inicjatyw i projektów strategicznych. Nagrody mają różne formy – premii, dodatkowych benefitów, gadżetów oraz listów gratulacyjnych.
Awanse wewnętrzne
Stawiamy na rozwój naszych pracowników wewnątrz organizacji. Przy obsadzaniu wolnych stanowisk, zarówno eksperckich jak i menadżerskich, kierujemy się zasadą pierwszeństwa dla kandydatów wewnętrznych spełniających wymagane kryteria. O rozpoczęciu nowych procesów rekrutacyjnych pracownicy informowani są jako pierwsi w cotygodniowej wewnętrznej komunikacji mailowej. W stosunku do stanowisk wyższego szczebla, w BOŚ funkcjonuje program sukcesji. Pozwala on na wyeliminowanie ryzyka wakatu na kluczowych stanowiskach i zachowanie ciągłości działania.
W celu wsparcia pracowników w podnoszeniu kompetencji, dofinansowujemy działania szkoleniowo-rozwojowe dla pracowników takie jak szkolenia, warsztaty czy studia podyplomowe.
Badanie satysfakcji pracowników
Głos naszych pracowników jest dla nas ważny. W maju 2024 roku przeprowadziliśmy Badanie Opinii Pracowników #Razem zmieniamy klimat (frekwencja 86%), a na podstawie wyników podejmujemy działania, aby tworzyć przyjazne miejsce pracy, gdzie łączą się zaangażowanie, profesjonalizm, kooperacja i szacunek. Szczególną uwagę zwracamy na działania wzmacniające kulturę organizacji i realizację strategii biznesowej, rolę liderów w budowaniu zaangażowania wśród zespołów i efektywne miejsce pracy.
Wyniki tegorocznego badania zostały zaprezentowane zarządowi, kadrze menedżerskiej poszczególnych obszarów banku oraz wszystkim pracownikom. Dodatkowo kadra menedżerska przy wsparciu HR Biznes Partnerów prezentuje i pracuje z wynikami badania na poziomie departamentów i zespołów oraz całej organizacji.
Jednym z działań wzmacniających pracę z wynikami BOP jest webinar zorganizowany dla kadry menedżerskiej „Co dalej z wynikami BOP – jak budować zaangażowane i efektywne zespoły?” (wrzesień 2024). W banku wiemy, iż rolą i odpowiedzialnością liderów jest budowanie zaangażowanych i efektywnych zespołów. Zaangażowanie pracowników jest ściśle związane ze sposobem zarządzania, co w rezultacie przekłada się na efektywną pracę zespołów i lepsze wyniki biznesowe firmy. To liderzy w banku mają wpływ na kreowanie zmian w miejscu pracy, dzielenie się dobrymi praktykami, sposób podejmowania decyzji, organizację pracy i procesów w banku, realizację strategii i zarządzanie wynikami. Perspektywa i doświadczenie lidera w połączeniu z wynikami BOP jest punktem wyjścia do wdrażania zmian na poziomie departamentów/zespołów i całego banku.
Programy antymobbingowe
Bank Ochrony Środowiska w swojej działalności kieruje się przepisami prawa oraz zasadami uczciwości, profesjonalizmu, rzetelności i należytej staranności. Buduje powszechne zaufanie i tworzy swój wizerunek poprzez promowanie i przestrzeganie standardów etycznych i dobrych praktyk bankowych.
BOŚ jako pracodawca kładzie szczególny nacisk nie tylko na komfort pracy i bezpieczeństwo pracowników, ale również na wzajemny szacunek. Bank przeciwdziała wszelkim przejawom dyskryminacji i mobbingu poprzez Whistleblowing i Politykę Antymobbingową.
W 2024 uruchomiliśmy szkolenie obowiązkowe dla wszystkich pracowników Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy, dostępne na platformie e-learningowej. Na platformie, dostępne jest również szkolenie w tym samym temacie przygotowane specjalnie dla menedżerów. Dodatkowo, w IV kwartale 2024 roku planujemy szkolenie z przeciwdziałania mobbingowi w formie online dla nowo mianowanych menedżerów.
Dbałość o różnorodność oznacza dla banku niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio ze względu na: płeć, wiek, niepełnosprawność, stan zdrowia, rasę, narodowość, pochodzenie etniczne, religię, wyznanie, bezwyznaniowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, orientację seksualną, tożsamość płciową, status rodzinny, styl życia, podstawę zatrudnienia oraz inne przesłanki narażające na zachowania dyskryminacyjne. W zakresie wspierania różnorodności w zatrudnieniu funkcjonują w banku:
Polityka różnorodności, której głównym celem jest promowanie zatrudniania pracowników banku przy uwzględnianiu zasady różnorodności, tworzenie przyjaznego środowiska pracy, w którym każdy pracownik czuje się szanowany i doceniany, a także może realizować swój indywidualny potencjał, co ma swoje przełożenie na tworzenie kultury organizacyjnej opartej na wzajemnym szacunku.
Polityka różnorodności w odniesieniu do członków Zarządu BOŚ S.A.
Polityka Ochrony Praw Człowieka, która określa sposoby wspierania przestrzegania praw człowieka.
Onboarding nowych pracowników
Chcemy zapewnić komfortowy start w nowej pracy i dbamy o nowych pracowników, którzy dołączają do organizacji. W trakcie 2 – dniowego usystematyzowanego onboardingu, nowi pracownicy biorą udział w szeregu szkoleń prowadzonych przez naszych pracowników, tak, aby w pierwszych dniach pracy byli wyposażeni w wiedzę i narzędzia niezbędne do pracy w banku. Onboarding składa się ze szkoleń obowiązkowych i dodatkowych, które dotyczą m.in. wizji, misji i wartości banku, dostępnych benefitów, cyberbezpieczeństwa czy informacji o Fundacji BOŚ. Zależy nam, aby nowi pracownicy od pierwszego dnia czuli się dobrze w banku, dlatego też każdy z nich ma przypisanego opiekuna (buddy), który wdraża go do zespołu i zadań służbowych. Chcąc stale ulepszać proces onboardingu, badamy opinię nowych pracowników w ankietach wysyłanych po tygodniu i miesiącu od rozpoczęcia pracy. Po 3 miesiącach wysyłamy ankietę do menedżerów i sprawdzamy jak z perspektywy menedżera przebiegał proces onboardingu nowego pracownika.
Ważnym elementem onboardingu jest grywalizacja #BOŚChallenge. Jest to gra przygotowana wewnętrznie, która zachęca nowych pracowników m.in. do odbycia obowiązkowych i dodatkowych szkoleń dostępnych na platformie e-learningowej, wspólnego lunchu z zespołem, ustawienia stopki zgodnej z brand bookiem BOŚ, promowania działań ekologicznych etc. Na realizację działań i aktywności w grze nowi pracownicy mają 3 miesiące, a nagrodą są dodatkowe punkty do wykorzystania na platformie kafeteryjnej.
System okresowej oceny pracy
W BOŚ zależy nam na rozwoju pracowników, dlatego każdy z pracowników zatrudnionych na umowę o pracę ma wyznaczane roczne zgodnie z metodą SMART. Postawa pracowników w ramach naszych wartości: zaangażowania, profesjonalizmu, współpracy oraz szacunku dla innych i ekologii, jest równie ważna, jak cele indywidualne pracownika. Promujemy proaktywną postawę, współdziałanie, doskonalenie kompetencji zawodowych, troskę o siebie, innych i środowisko naturalne. Postawione cele wynikają z inicjatyw strategicznych, biznesowych, czy zadań obszaru i łączą w sobie realizację strategii biznesowej banku w zgodzie z wartościami banku.
Ekologia w pracy
Bank Ochrony Środowiska, będąc liderem w zakresie finansowania rozwiązań ekologicznych w Polsce, chce wzmacniać świadomość klientów detalicznych i korporacyjnych w zakresie szeroko pojętej ekoświadomości: ekologicznej żywności, świadomości, zdrowego trybu życia, troski o otoczenie. Jako EKO Bank – pokazuje swoim przykładem, jak instytucje finansowe mogą wpisywać się w ideę zrównoważonego rozwoju. W centrum naszej działalności jest ochrona klimatu, którą wspieramy finansując inwestycje związane z zieloną transformacją. Nieustannie rozszerzamy i aktualizujemy zakres oferty proekologicznych produktów finansowych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Dzięki naszej unikalnej wiedzy eksperckiej, kompleksowo wspieramy i doradzamy klientom w procesie transformacji. Nasi inżynierowie ekolodzy bezpłatnie wspierają klientów, aby inwestycje, które powstają przy współfinansowaniu BOŚ mogły być jak najbardziej zrównoważone i ekologiczne. Przykładamy szczególną wagę do realizacji celów zrównoważonego rozwoju przyjętych przez państwa członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych w rezolucji AGENDA 2030. Wierzymy, iż wszelkie zmiany musimy zacząć od nas samych. Dlatego w 2021 r. opracowaliśmy i wdrażamy Strategię ESG. W grudniu 2023 roku bank opublikował Strategię ESG Grupy Kapitałowej BOŚ S.A. na lata 2024-2026, która stanowi kontynuację zobowiązań i przedstawia zestaw działań podejmowanych z punktu widzenia wpływu banku na ochronę środowiska, troskę o społeczeństwo oraz najwyższe standardy ładu korporacyjnego.
Cele Strategii ESG są mierzalne i umożliwiają monitorowanie jej realizacji. Dlatego co roku przygotowujemy Raport ESG, który pozwala te postępy oceniać. Poddajemy się także niezależnym audytom. W 2023 r. BOŚ poddał się ocenie ESG agencji Morningstar Sustainalytics2 trzeci rok z rzędu. W 2021 roku osiągnęliśmy bardzo dobry rating na poziomie 19,9 („Low Risk”), z kolei w 2022 roku uzyskaliśmy ocenę 14,2 („Low Risk”). W 2023 roku bank ponownie awansował w ratingu ESG i uzyskał ogólną ocenę ESG Risk na poziomie 12,2 („Low Risk”), tym samym znalazł się w gronie 6% najlepiej ocenionych banków i jednocześnie w gronie 5% wiodących firm w ujęciu globalnym.
Już w pierwszych dniach pracy pracownicy BOŚ obligatoryjnie zapoznają się z podstawową wiedzą ekologiczną i zagadnieniami związanymi z działalnością banku w tym zakresie, czemu poświęcony jest specjalny blok szkoleń. Kolejnym krokiem w podnoszeniu kompetencji prośrodowiskowych pracowników jest szkolenie e-learningowe „BOŚmy Zieloni”. Dodatkowo, od ponad 4 lat, pracownicy BOŚ otrzymują „GreenLetter”, informujący o najważniejszych wydarzeniach, dostępnych raportach czy opracowaniach analitycznych. Uzupełnieniem tych informacji są opisy dobrych praktyk dot. finansowania przedsięwzięć proekologicznych. Zielony newsletter wysyłany jest w cyklu dwutygodniowym. Uzupełnieniem biuletynu są informacje zawarte w intranecie, w zakładce „baza wiedzy EKO”, w której udostępniamy pracownikom raporty i materiały o tematyce ekologicznej, które są na bieżąco uaktualniane o informacje pojawiające się na rynku.
W 2023 roku niezależni audytorzy z międzynarodowej Fundacji dla Edukacji Ekologicznej trzeci raz z rzędu uznali BOŚ za organizację posiadającą ekologiczne standardy zarządzania biurem. Tym samym certyfikat Green Office dla centrali został przedłużony o kolejne 2 lata. Sam certyfikat potwierdza, iż prawidłowo realizujemy cele środowiskowe, dbamy o edukację ekologiczną pracowników, dostawców i klientów, tworzymy przyjazne środowisko pracy oraz spełniamy kryteria techniczne (w tym odpowiednio zarządzamy zużyciem energii elektrycznej i wody, segregujemy odpady, minimalizujemy i ponownie wykorzystujemy odpady, nieodpłatnie przekazujemy organizacjom pożytku publicznego część sprzętu komputerowego, AGD i wyposażenia meblowego i ograniczamy zużycie papieru i wydruku w kolorze).
Przyjazna rekrutacja
Szczególnie ważnymi procesami HR w BOŚ, są procesy rekrutacyjne. Priorytetem w tych procesach jest dbałość o szacunek i komfort kandydatów zainteresowanych pracą w naszej organizacji. Dbamy również o kierowanie się zasadą win-win. Oznacza to, iż poza zweryfikowaniem kwestii merytorycznych, umiejętności oraz doświadczenia zawodowego, przy wyborze kandydatów zwracamy uwagę na to, aby z łatwością zaadaptowali się w potencjalnym nowym zespole. Pozwala to na zachowanie większego komfortu kandydatów w tym stresującym wydarzeniu, jakim jest zmiana pracy. Hasło, które towarzyszy nam w procesach i wywodzi się ze strategii Employer Brandingowej banku brzmi: Buduj z nami lepszy klimat!
Duży nacisk kładziemy na candidate experience. Skróciliśmy czas udzielania odpowiedzi zwrotnej do kandydatów, bez względu na wynik rekrutacji. Nie czekając na zakończenie danego procesu, na bieżąco wracamy z informacją do kandydatów, których z różnych względów nie możemy zaprosić do kolejnego etapu danego procesu. Stale badamy opinie, nie tylko kandydatów, ale również menadżerów biorących udział w procesach pozyskiwania pracowników do swoich zespołów. W oparciu o wyniki ankiety projektujemy i wdrażamy usprawnienia. W 2023 zaktualizowaliśmy formę ankiety dla kandydatów – z uprzednio stosowanego wewnętrznego narzędzia, zdecydowaliśmy się na zakupienie ankiety na platformie obsługującej procesy rekrutacyjne prowadzone w banku. Pozwoliło to na usystematyzowanie i przyspieszenie wysyłki ankiet oraz na szybszy i łatwiejszy dostęp do wyników. Uaktualniliśmy też formę informacji dla osób, które mają dołączyć do naszej organizacji – poprzez system rekrutacyjny wysyłamy wiadomość zawierającą kompleksowe dane, w dużej mierze w formie graficznej, dotyczące kolejnych kroków, jakie nastąpią do czasu zatrudnienia oraz zawierające podstawowe informacje o banku. Dla menadżerów wprowadziliśmy usystematyzowaną i kompleksową informację mailową odnośnie do uruchomionego procesu rekrutacji. Wysyłamy komunikację wewnętrzną do wszystkich pracowników o w tej chwili prowadzonych procesach rekrutacyjnych – każdy może wziąć udział wewnętrznie, specjalnie przygotowany format z linkami do nowych ogłoszeń na naszej stronie kariery, dedykowana grafiką. Szkolimy również menedżerów i nowo mianowanych menedżerów (pracownicy BOŚ, którzy poprzez awans w strukturze z roli specjalisty/eksperta stali się osobami odpowiedzialnymi za zespół) z procesu rekrutacji, standardów rekrutacyjnych i wewnętrznych zasad działania w trakcie procesu.
EDUKACJA
Budowanie university relations i zwiększenie widoczności marki wśród młodych jest wpisane w strategię Employer Brandingową BOŚ. W tym celu stale rozwijamy nasze działania w tym obszarze. Wierzymy, iż wzajemne wsparcie i kooperacja pozwala na wymianę doświadczeń i wiedzy. To również szansa na profesjonalne przygotowanie przyszłej kadry.
W 2022 roku podpisaliśmy umowę współpracy z Uniwersytetem WSB Merito w Poznaniu, filia w Warszawie. W ramach tej umowy staliśmy się partnerem kierunku Ekonomia w roku akademickim 2024/2025 oraz jesteśmy w toku opiniowania nowego kierunku „Sztuczna inteligencja w biznesie”. Pod koniec 2023 r. podpisaliśmy kolejną umowę współpracy z Wydziałem Rolnictwa i Ekologii Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Prowadzimy program letnich płatnych praktyk „Buduj z nami lepszy klimat”. w tej chwili realizujemy jego 3 edycję. W ramach programu studenci zdobywają praktyczne doświadczenia w różnych obszarach działalności banku. Celem programu jest zapoznanie praktykantów ze specyfikacją pracy w sektorze bankowym oraz promocja marki BOŚ jako atrakcyjnego i solidnego pracodawcy. Oprócz codziennej pracy, praktykanci mają możliwość uczestniczenia w różnych szkoleniach i warsztatach, w tym również z kompetencji miękkich. Dodatkowo staramy się by czas w naszej organizacji spędzili w miłej atmosferze, budując relacje z przełożonymi, kolegami z zespołu i innymi uczestnikami programu, także na spotkaniach integracyjnych.
W ramach zwiększenia widoczności marki na uczelniach pod koniec 2023 r. zaprojektowaliśmy i rozwiesiliśmy plakaty promujące BOŚ jako miejsce pracy dla studentów i absolwentów. Plakaty pojawiły się na ponad 30 wydziałach różnych uczelni w 11 miastach Polski.
Rozpoczęliśmy również działania patronackie. W 2023 r. wsparliśmy i objęliśmy patronatem konkurs dziekana na najlepszą pracę dyplomową w roku akademickim 2022/2023 Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej, konferencję BUYF Build Up Your Future organizowanej przez Koło Naukowe Strategii Gospodarczej Uniwersytetu Warszawskiego, Samorząd Studencki Wydziału Nauk Ekonomicznych UW oraz Kołem Naukowym Inwestycji i Finansów, ogólnopolską konferencję naukową pt. „Nowa Zrównoważona Gospodarka – wyzwania i dylematy” organizowaną przez Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorskiego Uniwersytety Technologicznego w Szczecinie.
Uczestniczymy w uczelnianych targach pracy (w tym w ostatnich 12 miesiącach na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu filia w Warszawie i organizowanych przez Samorząd Studentów Szkoły Głównej w Warszawie). To doskonała okazja do promocji marki pracodawcy wśród młodych oraz umożliwiają bezpośredni kontakt z potencjalnymi kandydatami do pracy.
W 2024 opublikowaliśmy również artykuł w wiosennym wydaniu magazynu skierowanego do studentów „Eurostudent”, promujący naszą organizację i letnie praktyk w BOŚ.
AKCJE PROSPOŁECZNE FIRMY / WOLONTARIAT
BOŚ wspiera rozwój wiedzy ekologicznej pracowników, podstawy proekologiczne i prospołeczne, a także promuje inicjatywy na rzecz ochrony środowiska i organizuje aktywności związane z tym tematem. Jednym z głównych filarów działania BOŚ i Fundacji BOŚ jest aktywny wolontariat jako element polityki społecznej odpowiedzialności biznesu, a także jeden z ważniejszych elementów kultury organizacji, pogłębiający relacje między współpracownikami.
Wybrane działania i akcje zrealizowane w 2023:
- BOŚ po raz trzeci został partnerem wspierającym akcję „Operacja Czysta Rzeka”. W ramach tej inicjatywy wolontariusze BOŚ organizowali się w lokalne sztaby. Wspólnymi siłami posprzątaliśmy w 2023 roku okolice Bystrzycy, brzegi rzeki Bzura i Liwiec, tereny wokół Świdra oraz Nidy.
- Wspólnie z Lasami Państwowymi ponownie przeprowadziliśmy akcję „Sadzimy Lasy”. Inicjatywa wpisała się na stałe w kalendarz aktywności wolontariuszy BOŚ. Zasadziliśmy już kilka tysięcy drzew w lokalizacjach wskazanych przez Lasy Państwowe, m.in. w Pomiechówku pod Warszawą i okolicach Lasu Karniowice pod Krakowem, w Nadleśnictwie Nowograd, w Nadleśnictwie Chełm w miejscowości Haliczany, czy w Nadleśnictwie Grotniki. Wolontariusze sadzili głównie sosny, buki i dęby. W 2023 zawitaliśmy do Nadleśnictwa Drewnica, nieopodal Zielonki oraz do Nadleśnictwa Siedlce na terenie leśnictwa Stok Wiśniewski.
- W ramach programu wolontariackiego „Mikrodotacje” organizowanego przez Fundację BOŚ, przy współpracy z Dyrekcją Kampinoskiego Parku Narodowego pracownicy BOŚ wiosną usuwali rośliny inwazyjne z terenu siedziby KPN. Takie działania wspierają zachowanie bioróżnorodności i idealnie wpisują się w misję naszego banku. Również w ramach programu wolontariackiego „Mikrodotacje” pracownicy centrów biznesowych w Zielonej Górze i Poznaniu, wraz z uczniami i wychowawcami urządzli nowy, kolorowy kącik do relaksacji dla młodzieży w Szkole Podstawowej 12 w Zielonej Górze.
- Wyruszyliśmy do schroniska Pegasus – pierwszego w Polsce „farm sanctuary”, azylu dla zwierząt gospodarskich. Nasi pracownicy zaangażowani byli w malowanie boksów dla koni, czyszczenie i odświeżenie wybiegów dla psów oraz pomoc przy budowie ogrodzenia dla lisa.
- Dodatkowo pod koniec roku zorganizowaliśmy dwie akcje charytatywne przekazując dary dla tego schronika Pegasus oraz dla Domu Samotnej Matki w Chyliczkach imienia Teresy Strzembosz.
- Promujemy wolonatriat. W BOŚ jednym z benefitów jest otrzymanie 3 dodatkowych płatnych dni wolnych do przeznaczenia na wolontariat. Oprócz organizowania akcji, staramy się również w codziennej komunikacji do pracowników promować zachowania proekologiczne i prospołeczne poprzez np. wpisy dot. Międzynarodowego Dnia Wolontariusza i opinii pracowników banku biorących udział w akcjach wolontariacich.
Wybrane działania i akcje realizowane w 2024:
- BOŚ po raz czwarty został partnerem wspierającym akcję „Operacja Czysta Rzeka”. W tym roku do tej pory posprzątaliśmy teren nadwiślański, okolice rzeki Liwiec oraz rzeki w Męćmierzu – południowej części Kazimierza Dolnego. W ramach inicjatywy wzięliśmy również udział w Triathlonie Krainy Budu odbywającego się w Janowie Podlaskim.
- Wspólnie z Lasami Państwowymi kolejny raz przeprowadziliśmy wiosenną akcję „Sadzimy Lasy”. Na terenie Nadleśnictwa Siedlce w Kotuniu posadziliśmy 1200 sadzonek dębu i grabu. Sadzenie lasu wiosną i jesienią to już dla BOŚ swego rodzaju tradycja. Lasy są naturalną fabryką tlenu, domem dla wielu gatunków roślin i zwierząt i podstawą do utrzymania bioróżnorodności. Ich obecność jest kluczowa dla łagodzenia zmian klimatu, które mamy na względzie w codziennej działalności naszego banku i strategii ESG. Kolejna akcja planowana jest na miesiące jesienne tego roku.
- W ramach Światowego Dnia Pszczół pomogliśmy Fundacji Kochajmy Pszczoły w Urlach-Borzymach. Naszymi głównymi działaniami było zbijanie i drutowanie ramek, wtapianie węzów i pomalowanie budynku należącego do Fundacji. To wszystko przeplatane było pszczelą edukacją, degustacją miodów i obserwacją owadów przy ich pracy.
- Pomogliśmy Gospodarstwu Szkółkarskiemu Kampinowskiego Parku Narodowemu. Grupa wolontariuszy pomagała przy plantacji grabu pospolitego, usuwając w nim gatunki inwazyjne roślin i chwasty.
- Wsparliśmy Fundację Razem dla Zwierząt w Nowym Wilkowie pod Warszawą – miejsca, w którym każdy koń czy osiołek dostanie drugie życie. Nasi pracownicy pomogli w codziennych pracach Fundacji.
„Pomagam Cały Rok” to projekt regularnej filantropii pracowników BOŚ. Powstał w odpowiedzi na zgłaszane potrzeby osób zatrudnionych w BOŚ, chcących zaangażować się w pomoc koleżeńską dla swoich współpracowników, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji losowej oraz w zbiórkę funduszy na cele dobroczynne.
Dzięki pracownikom BOŚ w ramach projektu są przyznawane również stypendia dla zdolnej młodzieży z niezamożnych rodzin. W roku szkolnym 2022/2023 wsparcie otrzymało troje uczniów podopiecznych Fundacji Świętego Mikołaja, z którą Fundacja współpracuje od kilku lat. Jesienią 2023 roku Fundacja wybrała 2 nowych stypendystów oraz ogłosiła nabór wniosków dla pracowników banku w trudnej sytuacji życiowej. Nabór wniosków o pomoc finansową trwał do 11 grudnia 2023 roku. Wpłynęło 12 wniosków. Komisja wszystkie rozpatrzyła i przyznała pomoc 4 osobom.
Należy wspomnieć, iż oprócz finansowania polskich przedsiębiorstw i samorządów w transformacji w kierunku ekologicznej, zrównoważonej gospodarki inwestujemy również w edukację otoczenia. Szereg działań CSR wdrażamy poprzez programy Fundacji Banku Ochrony Środowiska (Fundacja BOŚ). Została ona założona w 2009 r. i działa na rzecz ochrony środowiska, kształtowania postaw proekologicznych oraz zrównoważonego rozwoju.