Czy trzeba być ekspertem w branży, aby prowadzić galerię sztuki? I czy to trudny biznes?
<iframe allowfullscreen="" frameborder="0" height="355" src="//www.youtube.com/embed/rpyrM2ViqCc?rel=0" width="630"></iframe>Świat sztuki wydaje się elitarny i nieco tajemniczy. Ale i w tej dziedzinie można prowadzić biznes i na nim zarabiać. – Galerii jest dużo. Nie sądzę, żeby za każdą stał historyk sztuki, chociaż myślę, iż ten zawód do prowadzenia galerii czy domu aukcyjnego jest bardzo wskazany – mówi Anita Wolszczak-Karasiewicz, właścicielka domu aukcyjnego i galerii sztuki Art in House. – Bardzo ułatwia (…) ale nie sądzę, żeby to był wymóg do prowadzenia tego biznesu. Można być świetnie zarządzającą osobą i otoczyć się na przykład osobami dobrymi w swoim zawodzie, które ten dom aukcyjny czy galerię sztuki poprowadzą.
Jak inwestować w sztukę?
Sztuka to także forma inwestycji czy lokowania kapitału. Ale czy dla wszystkich. – Inwestycje w sztukę nie są łatwe (…). Bez takiego oglądania codziennego rynku adekwatnie trudno to zrobić. Trochę to jest tak tak jak z grą na giełdzie – uważa Anita Wolszczak-Karasiewicz. – To znaczy jak nie zna się poszczególnych rzeczy, w co warto zainwestować, jak się nie ogląda tego na bieżąco, nie śledzi, nie pilnuje, to ciężko podjąć dobrą decyzję. I tak samo wydaje mi się iż jest z dziełami sztuki. Należy obserwować ścieżkę artysty, to jak układają mu się sprzedaże, gdzie robi wystawy, która galeria go prowadzi, w którym domu aukcyjnym sprzedaje, czy ma wystawy zagraniczne, czy jego ceny na przestrzeni lat wzrosły, czy stoją, czy spadają.
Z rozmowy Anity Wolszczak-Karasiewicz z Anną Smolińską dowiecie się też:
- Kto kupuje dzieła sztuki?
- Czy trzeba być milionerem, aby brać udział w aukcjach dzieł sztuki?
- Kto może otworzyć galerię sztuki lub dom aukcyjny?
- Jak się dobiera dzieła sztuki na aukcję?
- Jak domy aukcyjne pozyskują klientów?
- Jak połączyć stacjonarną aukcję z licytacją internetową?
- Na czym zarabia galeria sztuki?
Więcej ciekawych rozmów o biznesie znajdziecie na naszym kanale Franchising-PL na YouTubie. Zapraszamy do subskrybowania.