W pierwszych dniach sierpnia w Warszawie, w ramach swojej trasy koncertowej “Eras Tour”, występowała popularna gwiazda muzyki – Taylor Swift.
Dzięki koncertom na Stadionie Narodowym, tak jak szacowałem, sprzedaż usług w Warszawie wzrosła o co najmniej 200 mln złotych. W dniach koncertów ceny noclegów poszybowały w górę choćby o kilkaset procent.
Zarobiły nie tylko linie lotnicze, firmy transportowe i hotelarze, ale również restauratorzy, placówki kultury i usługodawcy, w tym Skarb Państwa.
Wg renomowanej grupy nieruchomości – JLL, rozpoczęta 27. koncertami w europejskich stolicach i kontynuowana w Azji i USA trasa – Eras Tour – wygenerowała 1 mld dolarów w hotelarstwie, a to tylko część dodatkowych zysków bo przychody w innych branżach co najmniej podwoiły tę kwotę.
Jak twierdzą eksperci z JLL, wiele z tych koncertów to mini-Super Bowl.
Ciekawostką jest, iż podczas czterech dni koncertów w Paryżu obłożenie hoteli było większe niż podczas niedawnych igrzysk olimpijskich.
Wpływ gospodarczy tournée wykraczał poza sferę gościnności i znacząco wpisał się do światowego PKB sektora turystyki, co wyraźnie pokazuje skalę zysków jakie mogą płynąć z organizowania podobnych imprez w naszym kraju.
Marek Traczyk
Warszawska Izba Gospodarcza