Ten Saab kosztuje dziś 5 tysięcy. Mówią, iż jest kapitalny. W takiej cenie jego wady są bez znaczenia

6 godzin temu

Saab kojarzy nam się przede wszystkim z solidnością, komfortem i niezawodnością. Zresztą, to chyba cechy wspólne wszystkich szwedzkich aut. Penetrując akurat tamtejszy rynek, jesteśmy zwykle spokojni o jakość wykonania. Nie bez powodu Saab był kiedyś jedynym producentem, którego samochody mogły startować w rajdach bez klatek bezpieczeństwa. Mamy tu do czynienia z marką, która trzymała pewien poziom i nigdy nie schodziła niżej. A ten model to prawdziwy klasyk.

Ten Saab to absolutny klasyk

Jeśli zapytałbym was o modele marki Saab, jednym z pierwszych wymienionych za każdym razem byłby 9-3. Jego historia sięga 1998 roku i można określić ją mianem sukcesu. Pierwsza generacja sprzedała się w liczbie ponad 300 tysięcy egzemplarzy. W 2002 roku na rynku pojawiła się generacja druga. To właśnie ta, którą znamy do dzisiaj i która jest tak popularna. Saab osiągnął tutaj wielki sukces i produkcja 9-3 trwała aż do 2014 roku. Dziś na popularnym portalu z ogłoszeniami znajduje się grubo ponad setka tych aut. I to już sporo nam mówi o popularności 9-3, również w Polsce.

Autorstwa Rudolf Stricker – Praca własna, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Za co tak naprawdę ludzie doceniają ten samochód? To rasowy Saab, więc m.in. za kapitalne silniki. Mieliśmy tu niezwykle trwałe i wytrzymałe jednostki benzynowe i dieslowskie. I tak naprawdę każdy znalazłby tutaj coś dla siebie. Od łagodnego 1,8 o mocy 122, czy 150 koni mechanicznych, po V6 o pojemności 2,8 l i mocy choćby 280 koni. Konstruktorzy Saaba znają się na rzeczy. 9-3 w specjalnej wersji SportSedan dostało kiedyś 750-konny silnik i pojawiło się w Rallycrossowych Mistrzostwach Świata. Za kierownicą zasiadał wówczas legendarny Per Eklund. Do kwestii silnikowych dochodziła oczywiście legendarna niezawodność i wytrzymałość…

Warto choćby dzisiaj?

Zagadnienie wydaje się problematyczne. Na portalu „Autocentrum” 9-3 ma średnią ocenę 4,2 na 5. Jest całkiem niezła – taka sama jak średnia całego segmentu. Natomiast wymieniane przez użytkowników wady mogą zastanawiać. Narzekają oni na częste awarie jakichś drobiazgów i wysokie koszty utrzymania. Kierowcy twierdzą, iż kupując dziś ten samochód trzeba mieć świadomość tego, iż trzeba będzie włożyć w niego trochę pieniędzy. Niektórzy mówią nawet, iż jedynym plusem 9-3 jest wygląd…

Autorstwa OSX – Praca własna, Domena publiczna, Wikimedia Commons

Oczywiście musimy zdać sobie sprawę z tego, iż to auto ma już swoje lata. Produkcja zakończyła się kilkanaście lat temu. Dzisiaj Saaba 9-3 można kupić choćby za 3, czy 5 tysięcy złotych. Do 10 tysięcy wybór jest naprawdę szeroki. Natomiast trzeba dokładnie taki samochód sprawdzić. Są modele z 2003 roku, ale są też z 2008. Są takie z przebiegiem 170 tysięcy kilometrów, ale są też takie z przebiegiem ponad 400 tysięcy. I zakres tego, w jakim stopniu te modele są zadbane, może być równie szeroki. Teoretycznie przy cenie auta na poziomie 3 tysięcy wady przestają mieć znaczenie. Natomiast na pewno trzeba tutaj wykonać solidny research.

Zdjęcie główne: Autorstwa Lukasz19930915 – Praca własna, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Idź do oryginalnego materiału