Tygodniowy przegląd informacji z sektora FMCG

3 tygodni temu

Warszawa, 20.06.2025 (ISBnews) – Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 16-20 czerwca.

PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

Produkcja truskawek: Według raportu Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Polska jest drugim największym producentem truskawek w Unii Europejskiej. W 2024 roku osiągnęliśmy poziom 15% unijnej produkcji. W 2024 roku w Polsce zebrano 159 tys. ton truskawek z powierzchni blisko 29 tys. ha, co stanowi 40% całkowitej powierzchni upraw truskawek w UE. Choć zbiory były o 12% niższe r/r, Polska utrzymała pozycję lidera w powierzchni upraw i eksportu mrożonych truskawek. Aż 50% krajowej produkcji trafia na eksport – przeważnie w postaci mrożonej. Wartość eksportu wzrosła do 143 mln euro, z czego 81% przypadło na truskawki mrożone. Główne kierunki eksportowe to Niemcy, Francja i Niderlandy. Największe plantacje znajdują się w województwie mazowieckim, które odpowiada za ponad 54% krajowej produkcji. Duże znaczenie mają również województwa: lubelskie, łódzkie i świętokrzyskie, razem generując łącznie blisko 80% zbiorów w Polsce.

Browary Polskie: Mieszko Musiał, prezes Carlsberg Polska, objął stanowisko prezesa Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie na dwuletnią kadencję. “Obejmuję tę rolę w bardzo trudnym momencie, dlatego też zobowiązuje się wykorzystać całe swoje blisko 30-letnie doświadczenie, by godnie reprezentować wszystkich warzących piwo w Polsce, czyli naturalnie członków naszego związku, ale także Stowarzyszenie Regionalnych Browarów Polskich czy Polskie Stowarzyszenie Browarów Rzemieślniczych. Jesteśmy, jako cała branża browarnicza, w najtrudniejszym bodaj w najnowszej historii okresie. Sprzedaż piwa nieustannie spada, już od kilku lat. Funkcjonujemy w niestabilnym otoczeniu regulacyjnym, wciąż odczuwamy, szczególnie w części gastronomicznej, długoterminowe skutki pandemii. Koszty działalności, energii, surowców i materiałów rosną, a jednocześnie branża piwna, jako jedyna ze wszystkich na polskim rynku producentów alkoholu, mierzy się z dodatkowymi regulacjami i kosztami, jak np system kaucyjny czy rozszerzona odpowiedzialność producencka” – przekazał Mieszko Musiał, który zastąpił na tym stanowisku Igora Tikhonova.

HANDEL I DYSTRYBUCJA

Lokale gastronomiczne: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) sprawdził 626 lokali gastronomicznych, z czego w w 469 lokalach, czyli 75% z nich, stwierdził nieprawidłowości, podał Urząd. Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło uwidaczniania cen: braku cennika i ilości potrawy lub napoju. Porcje były za małe lub użyto innego składnika niż zadeklarowany w menu, a usługa gastronomiczna musi być zgodna z zamówieniem, podano.

Koniunktura konsumencka: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 5,2 pkt proc. m/m i wyniósł minus 9,3 pkt w czerwcu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost o 7,9 pkt proc. odnotowano dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju. Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 6,5 pkt proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów, 5,5 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 3,4 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 2,5 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju.

Galerie handlowe: W obecnej sytuacji gospodarczej, społecznej i rynkowej w kraju jest za dużo galerii i centrów handlowych w ocenie 36,4% Polaków, zaś dla 46,1% rodaków wciąż nie jest dość tego typu obiektów w Polsce, wynika z badania UCE Research i Hybrid Europe. Według badania zdaniem 36,4% społeczeństwa w obecnej sytuacji (tj. gospodarczej, społecznej i rynkowej) w Polsce jest za dużo galerii i centrów handlowych. W ten sposób wypowiadają się przede wszystkim osoby w wieku 45-54 lat (wśród nich 44,8%), z miesięcznymi dochodami netto powyżej 9 tys. zł (50%) i mieszkańcy miast liczących 200-499 tys. ludności (48,3%).

e-commerce: Firmy uwzględnione w Base Index (dawniej: BaseLinker Index) – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły sprzedaż o 12,4% r/r w maju, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 8,8%, a średnią wartość koszyka – o 3,2% r/r do 200,4 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker. Sprzedaż krajowa wzrosła w ubiegłym miesiącu o 9,9% r/r, natomiast sprzedaż cross-border o 25,2%, a jej udział w sprzedaży polskich sprzedawców wyniósł 18,25%, wskazano w materiale.

Sklepy: Liczba wizyt w sklepach convenience wzrosła o 8,2% r/r, w hipermarketach – o 8,1% r/r, w dyskontach – o 4,7% r/r, a w supermarketach – o 2,7% r/r w maju br., wynika z raportu Proxi.cloud i UCE Research. Natomiast miesiąc do miesiąca wzrosty odnotowały sklepy convenience i supermarkety – o 2,7% i 1,2%, zaś spadki zanotowały hipermarkety oraz dyskonty odpowiednio o 4,3% i 1,5%. Według raportu liczba klientów r/r zwiększyła się w sklepach convenience i hipermarketach – po 1,9% r/r, zaś supermarkety i dyskonty straciły odpowiednio 1% i 0,9% r/r. Miesiąc do miesiąca kupujących przybyło w supermarketach i sklepach convenience – o 0,6% i 0,5%, a ubyło w hipermarketach i dyskontach – 2,5% i 0,5%.

Sklepy małoformatowe: W maju 2025 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,7% niższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji spadła o 12% r/r, wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR. W maju 2025 r. średnia wartość paragonu zwiększyła się o 10%, do 26,55 zł, natomiast średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych wzrosła nieznacznie do 3,9. W porównaniu z kwietniem 2024 r. mniej było transakcji dotyczących zakupu 1-2 opakowań produktów (typowych dla najcieplejszych dni, kiedy spragnieni ochłody klienci przychodzą po napój lub piwo).

ROZWÓJ BIZNESU

Dino Polska: Akcjonariusze zdecydowali podczas zwyczajnego walnego zgromadzenia dokonać podziału (splitu) wszystkich akcji spółki w stosunku 1:10, poprzez obniżenie wartości nominalnej każdej akcji do 0,01 zł z 0,1 zł, oraz zwiększyć liczbę akcji spółki tworzących kapitał zakładowy do 980 400 000 z 98 040 000, podano w uchwałach.

Żabka: W tym sezonie letnim będzie miała blisko 160 sklepów sezonowych, poinformowała spółka. Najwięcej z nich – ok. 140 sklepów – zlokalizowanych jest, jak w poprzednich latach, nad Bałtykiem, a kilkanaście w pozostałej części Polski, głównie nad jeziorami czy w miejscowościach położonych nad zalewami. Sklepy sezonowe sieci Żabka to zarówno placówki stacjonarne, jak i te zlokalizowane w specjalnie postawionych kontenerach.

Allegro: Działalność rozpoczęło 16 farm fotowoltaicznych, które Allegro wsparło strategiczną umową wirtualnego zakupu energii (vPPA) w 2023 roku, podała spółka. To najważniejszy krok w realizacji celu redukcji emisji gazów cieplarnianych emitowanych w ramach działalności firmy (Zakres 1 i 2) o 43% do 2030 r. wobec roku bazowego 2021, podkreślono. Przełomowym momentem było podpisanie na przełomie 2023/2024 roku umowy z R.Power, który zabezpiecza Allegro dostawy ponad 200 GWh zielonej energii elektrycznej wyprodukowanej przez farmy fotowoltaiczne R.Power w latach 2025-2035. Dzięki temu Allegro ograniczy w tym czasie swoje emisje CO2e o blisko 150 tys. ton, podano.

Danone: W spółce Nutricia Zakłady Produkcyjne w Opolu zainaugurowano działalność nowego wydziału, gdzie powstawać będzie specjalistyczna żywność medyczna. Rozbudowa fabryki Nutricia w Opolu o nowy wydział to największa inwestycja w jej sięgającej prawie 80 lat historii. To 7000 m2 dodatkowej powierzchni (dotychczas 13 ha). Dzięki tej inwestycji Nutricia stała się jedyną firmą na rynku żywienia dojelitowego, której produkty powstają w Polsce.

Biedronka: Jeronimo Martins i Biedronka wystartowały z rekrutacją do 29. edycji programu Management Trainee Programme. Stażyści tegorocznej edycji w listopadzie rozpoczną pracę w kluczowych obszarach biznesowych na pokładzie Grupy Jeronimo Martins – w Biedronce oraz w Hebe. Management Trainee to dwuletni program liderski skierowany do absolwentów i studentów ostatniego roku studiów, oferujący przyspieszoną ścieżkę kariery w Grupie Jeronimo Martins. Program jest realizowany we wszystkich krajach Grupy. W Polsce stażyści będą mieli możliwość zobaczyć jak wygląda praca zarówno w Biedronce, jak i Hebe. Firma poszukuje kandydatów na stanowiska w kluczowych obszarach biznesu: logistyce, łańcuchu dostaw, finansach, zakupach czy dziale operacyjnym. Uczestnicy Management Trainee Programme zostaną zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę, otrzymają też na start wynagrodzenie w wysokości 8000 zł brutto miesięcznie oraz atrakcyjny pakiet benefitów finansowych i pozapłacowych, które wspierają rozwój zawodowy i osobisty, w tym prywatną opiekę medyczną, e-kody na zakupy w Biedronce i Hebe czy dofinansowanie karty sportowej.

POLOmarket: Sieć otworzyła kolejny supermarket w Toruniu przy ul. Andersa 72 w nowo powstałym kompleksie handlowym. POLOmarket posiada w Toruniu 13 sklepów, a nowy supermarket to obiekt o powierzchni ponad 900 m2.

PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG

Bank Millennium: Millennium Goodie uruchamia porównywarkę cenową. Nowe narzędzie na platformie goodie podpowie, gdzie kupić produkty w najlepszej cenie, ale również w jakim sklepie uzyskać najkorzystniejszy cashback.

InSoil: Europejska firma z obszaru finansowania działań klimatycznych (wcześniej HeavyFinance) ogłosiła partnerstwo o wartości 100 mln euro z kanadyjskim funduszem Key Carbon. Środki zostaną przeznaczone m.in. na finansowanie bezodsetkowych pożyczek dla gospodarstw rolnych w Polsce i Europie wdrażających praktyki rolnictwa regeneratywnego oraz rozwój rynku kredytów węglowych opartych na glebie.

Biedronka: Rozszerza współpracę ze Związkiem Piłki manualnej w Polsce. Woda Polaris, dostępna wyłącznie w sklepach sieci, została Oficjalną Wodą Mistrzostw Świata w Piłce manualnej Mężczyzn do lat 21, a sieć Biedronka – “Narodowym Dostawcą” mistrzostw. Inauguracja rozgrywek najlepszych młodych piłkarzy ręcznych z całego świata nastąpi już 18 czerwca w czterech polskich miastach.

Aldi: Sieć wprowadziła na rynek nową markę własną w kategorii napojów funkcjonalnych: dwie wersje wód witaminowych i napojów izotonicznych pod marką RIVER Sport. W przypadku napojów izotonicznych są to: smoczy owoc i multifruit – oba w pojemności 750 ml. Wody z dodatkiem witamin mają natomiast pojemność 550 ml i wersje smakowe czerwone winogrona z pitają oraz cytryna i pomarańcza. Od 16 czerwca br. napoje River Sport dostępne są w okazyjnej cenie 2,49 zł.

InPost: Grupa została sponsorem tytularnym drużyny siatkarskiej ChKS Chełm. Od nowego sezonu 2025/2026 zespół, który wywalczył awans do PlusLigi, będzie nosił nazwę InPost ChKS Chełm. Logo InPost zobaczymy nie tylko na strojach siatkarzy, ale także na bandach otaczających boisko oraz wszystkich innych elementach klubowej identyfikacji wizualnej.

Źródła: depesze ISBnews, informacje ze spółek i organizacji

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału