Udział piw bezalkoholowych 0,0% w całym rynku piwa wzrósł wolumenowo do 6,42% r/r w 2024 r. i wyniósł 1 949 tys. hektolitrów z 5,44% (1 670 tys. hl) w 2023 r., wynika z raportu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. Przez ostatnią dekadę rynek piw 0,0% urósł dziesięciokrotnie wolumenowo z 194 tys. hl w 2014 r.
Według raportu „Zerówki zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa”, w 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie, a 52% Polek i Polaków uważa, iż zerówki są dobrą alternatywą dla napojów alkoholowych. Sięgamy po nie w sytuacjach, kiedy procenty nie są wskazane, ale również ze względu na wybór zdrowego trybu życia.
„Piwa 0,0% są alternatywą dla tradycyjnych piw zawierających alkohol, bo konsumenci pijący alkohol zastępują go z własnego wyboru produktami bezalkoholowymi lub zawierającymi jego śladowe ilości. Mamy więc efekt substytucji, który wspiera cele polityki zdrowotnej państwa. jeżeli efekt substytucji występuje na poziomie populacji, ogólne spożycie etanolu spada, a taki jest przecież cel strategii zdrowia publicznego” – powiedział dyrektor generalny Związku Browary Polskie Bartłomiej Morzycki, cytowany w raporcie.
Z raportu wynika, iż ogólne spożycie alkoholu w Polsce systematycznie spada – zarówno wśród dorosłych, jak i młodzieży. W latach 2019-2023 ten spadek wyniósł łącznie 8,7%, a w przypadku piwa – 9,9%. Ponadto, jak pokazują badania młodzieży ESPAD z 2024 roku, odsetek niepełnoletnich pijących piwo uległ zmniejszeniu o 8 pkt proc. w porównaniu do poprzedniej edycji badania z 2019 roku. W porównaniu z 1995 r. ten spadek wynosi 20 pkt proc. Rezygnacja lub ograniczanie alkoholu nie jest więc czasową modą, a długotrwałym trendem. Branża piwowarska jest jego prekursorem, gdyż jako pierwsza zaczęła promować bezalkoholowe odpowiedniki swoich produktów. Intensywnie inwestuje w rozwój tej kategorii. Dotyczy to nie tylko dużych producentów, ale również browarów rzemieślniczych czy regionalnych.
„Doskonalenie technologii produkcji piw 0,0% jest w tej chwili jednym z najważniejszych obszarów prac badawczo-rozwojowych w piwowarstwie. najważniejsze kierunki badań obejmują poprawę jakości sensorycznej piw 0,0% oraz wzbogacenie ich o dodatkowe bioaktywne składniki, takie jak związki fenolowe, aminokwasy, minerały czy witaminy, umożliwiając nadanie piwom 0,0% charakteru napojów funkcjonalnych” – podkreśliła w raporcie dr hab. inż. Edyta Kordialik-Bogacka z Politechniki Łódzkiej.
Raport wskazuje, iż Polska jest trzecim największym producentem piwa bezalkoholowego w Europie, gdzie ogółem wyprodukowano 22 mln hl zerówek w 2023 r. Wraz z Niemcami i Hiszpanią odpowiada za 68% europejskiego wolumenu tych napojów. Co więcej, to właśnie zerówki są motorem rozwoju kategorii, a ich wolumen w Polsce wzrósł od 2018 r. o 250%. To daje szanse branży piwowarskiej, która od lat boryka się ze spadkami sprzedaży. Jak przewiduje Morzycki, rynek piwa 0,0% w Polsce przez cały czas będzie się gwałtownie rozwijał i osiągnie dwucyfrowy udział w branży do końca dekady.
„Branża piwowarska inwestuje w rozwój kategorii piw bezalkoholowych z myślą o długoterminowych korzyściach – zarówno dla społeczeństwa, jak również dla samych browarów i ich łańcucha wartości. Piwa 0,0% są alternatywą dla piw tradycyjnych, dają konsumentom większy wybór i są szansą na powstrzymanie spadków sprzedaży” – powiedział Morzycki.
Źródło: ISBnews